handdator

Visa fullständig version : Igen som ö-luffat än?


Eva L
2007-05-13, 09:40
Snart åker jag och säkert många andra på ö-luff i Cykladerna. Ingen som redan varit där i år och kan berätta om små eller stora nyheter för oss andra. Själv funderar jag på rutten Santorini-Ios-Sikinos-Folegandros-Santorini om det blir så i praktiken får bli en överraskning. Några dagar på Amorgos och ett par dygn på Naxos lockar också men båten mellan Folegandros och Amorgos lär väl börja gå först efter mitten av juni. Annars känns det som en bra blandning mellan mindre och lite större öar. Planen för i år är långa vandringar, vila, god mat och lagom spännande böcker att njuta av. Naturligtvis blir det några timmar på stranden också. Något litet museum lär jag också hinna med under resan gång.

Eva

*Zsazsa*
2007-05-20, 22:29
Några dagar på Amorgos och ett par dygn på Naxos lockar också men båten mellan Folegandros och Amorgos lär väl börja gå först efter mitten av juni.

Har precis kommit hem från Cykladerna. Det går en båt från Folegrandos till Naxos på lördagar och därifrån kan ni åka vidare till Amorgos inom en halv timme men det är en ganska lång resa med lite utrymme för eventuella förseningar. Från Santorini går flera snabbåtar till Naxos varje dag och det är mycket enklare att hinna någon av båtarna som går dagligen till Amorgos (ca 11, 15, 23)

Hellen
2007-05-20, 22:54
Har precis kommit hem från Cykladerna...

Hyrde ni moped? I så fall, var, och gick det att hyra med bara B-körkort?
// Helén

*Zsazsa*
2007-05-20, 23:13
Hyrde ni moped? I så fall, var, och gick det att hyra med bara B-körkort?
// Helén

Nej vi har inte hyrt moped, vi har vandrat även mycket långa streckor. Har inte tagit reda på uthyrningsreglerna tyvärr men det fanns uthyrningställen överallt.

Eva L
2007-05-21, 07:26
Oj då det var nytt att det går dagliga snabbåtar mellan Santorini och Naxos varje dag redan nu. Förr gick den en gång i veckan men var oftast ett spökskepp dvs alla hade hört talas om den men ingen hade sett den. Åtminstone tidigt på säsongen i maj-juni. Vi får se vad det blir. Folegandros är det helt klart att det blir. Har längtat tillbaka dit i flera år nu men det gör jag till Amorgos också. Tack för dina fina beskrivningar av luffen och att du delar med dig till oss andra.

Idag ska jag ut och handla en ny ryggsäck och det som inte ryms i 45 eller 50 liter får stanna hemma.

Eva