handdator

Visa fullständig version : TAVERNATIPS TACK!


frank
2007-05-12, 19:43
Ngn el några som har några bra tips på mysiga o bra restuanger/tavernor i Pilos med omnejd.Åker ner den 6 juni 3veckor på 12gods-studios o har hyrt bil hela tiden så vi kommer att åka runt mycket.Mvh FRANK_B-anana

Tom
2007-05-12, 21:29
Hej !
Tavernatips överlåter jag till Er slälva , men däremot vill jag tipsa lite om området.
Pilos är enligt mitt tycke den mysigaste/charmigaste orten i Messinien.
Perfekt att bo där, med hur mycket som helst att utforska med bil.
För ca: 3 veckor sedan var vi där på ett återbesök,(förra ggr var 1994 ) inte mycket hade förändrats ! Inga tecken på "massturism" !!!
Eftersom ni har tillgång till bil, måste jag rek. er att åka kuststräckan Kalamata-Aeropolis !
Har ni tid, fortsätt åka rundt Mani-halvön , besök fiskebyarna utmed vägen bl.a Gerolimenas, Porto kagio,m.fl. + stentornsbyarna Vathi m.fl. !
Denna kuststräcka är nog en av dom vackraste i hela Grekland ! http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/Untitled-Scanned-53_redigerad.jpg

/ Tom (som gratulerar till ett bra val)klapp_klap

Agda
2007-05-13, 11:11
Ta en dag och åk till Koroni, det finns tre vägar att välja mellan med helt underbar utsikt. Först blir det Methoni som är värt ett besök med fästningen som har "släktskap" med Karlsborgs fästning. Ta sedan vägen över Evangelismos (den gamla vägen) eller vägen utmed havet till Finikounda. Stanna gärna och ta ett dopp vid någon av de underbara stränderna. Därefter kan ni ta vägen över Charokopio eller Chrissokeleria (båda vägarna så får ni en osannolik utsikt när ni når toppen på berget med hela Kalamatabukten med Tagosbergen i bakgrunden) eller så håller ni er till nya vägen utmed en dal. Väl framme i Koroni så har ni fästningen, hamnen m m. Det finns en liten grilltaverna som har en Gyros kiosk på gatan som börjar vid Supermarket (den största) och gå söderut. Pröva deras Gyros med cremagarlic sås!
Glöm inte att åka åt andra hållet en dag, till lagunen!

Mot Kalamata i byn Kazarma går vägen ner till vattenfallet, tydligt skylltat.

Det finns mycket mycket mer!

Det finns gott om bra tavernor runt hamnen och på torget, vi har ännu inte sprungit (på 6 år) på någon som varit direkt dålig.

Soleil
2007-05-13, 16:17
Vi åker till Pilos samma dag, den 6.6. Vi kommer att bo på Philip. Hoppas det finns bra tavernor i PILOS också och behöver inte åka till Koroni för att att äta..
Vi kommer att bila också men hoppas dock att själva byn Pilos är trevlig.

Agda
2007-05-13, 17:08
Det finns gott om bra tavernor runt hamnen och på torget, vi har ännu inte sprungit (på 6 år) på någon som varit direkt dålig.

Jag var lite otydlig där, ser jag. Detta gäller Pilos!

frank
2007-05-13, 18:00
Tack för alla tips på så kort tid!undrar om det finns ngt supermarket i Pilos samt om Kalamata är värt ett besök,fortsätt gärna berätta om mer om Maniregionen o även resten av Peloponessos mvh FRANKklapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap klapp_klap bye_bye

anneli56
2007-05-13, 18:47
Kalamata är en storstad med mycket mycket trafik och buller.
Själv tycker jag inte så mycket om att besöka staden ,men vill man shoppa så hittar man här det mesta.
:) Anneli

Agda
2007-05-13, 19:19
Jag tycker det är kul att besöka Kalamata! Handlar mest i den gamla delen och äter gärna lunch på SeaFront.

I Pilos finns Atlantiksupermarket (mitt i centrum) och ytterligare en på vägen mot Methoni (den har nästan Lidl priser) som har öppet heladagen. Det finns flera grönsakshandlare, apotek, bagerier, slaktare m m. Det är en stad.

Soleil
2007-06-14, 20:40
Just hemkommen från Pylos, en mycket trevlig stad, är jag ännu någonstans "på väg hem"!! Peloponnesos var just något för oss och hotell Philip var den bästa i stan. Restaurangen var toppenbra... och värdfolket hade ett gott sinne att sköta "affärer". Utsikten från rummet var härligt.
Det fanns egentligen inte så mycket restauranger i stan, Grigoris var en vi besökte och inte så dum.
Vi är säkra på att återkomma till området... Koroni tyckte vi om samt Kardamili.

CamillaN
2007-06-15, 11:01
Ligger detta hotell inne i Pylos ??
Vad ca är prisläget ??
Vi åker i morgon och kommer fram på kvällen, kommer leta rum på plats.

Har du/ni några andra tips just i Pylos tas det tacksamt emot !

bye_bye
//Camilla.

ikaros
2007-06-15, 14:36
Philip ligger oppe i "åsen", før du kommer inn i selve byen. Flott beliggenhet, men noen hundrede meter å gå ned til selve sentrum. Litt bratt. Mange OK tavernaer nede ved torget, langs kaia. Ett par veldig bra ved siden av Hotel Miramar, og en som ligger litt oppe i byen på den andre siden av torget. Den er innredet i mange nivåer, med kjøkkenet på nederste nivå. Du får komme inn på kjøkkenet og velge ut hva du vil ha.(Jeg husker aldri hva tavernaene heter).

CamillaN
2007-06-15, 14:51
Philip ligger oppe i "åsen", før du kommer inn i selve byen. Flott beliggenhet, men noen hundrede meter å gå ned til selve sentrum. Litt bratt. Mange OK tavernaer nede ved torget, langs kaia. Ett par veldig bra ved siden av Hotel Miramar, og en som ligger litt oppe i byen på den andre siden av torget. Den er innredet i mange nivåer, med kjøkkenet på nederste nivå. Du får komme inn på kjøkkenet og velge ut hva du vil ha.(Jeg husker aldri hva tavernaene heter).

Tack för info. Backe upp:eek: ... hmm .. då låter nog Miramare bättre :rolleyes:Ang_elx
Ska bli såå kul o testa 3 nya ställen ... åker i morrn bitti ... _B-anana_B-anana

//Camilla.

ikaros
2007-06-15, 16:38
God tur!!!_B-anana

Soleil
2007-06-16, 14:21
Philip var inte "omöjlig" att bo i... fastän jag inte gillar backar o. klättrande! Läget o. hotell var så fin att man ger ursäkt för besväret att gå upp o. ner. Rumspriset för vårt rum bar 75 e . Vi hade en veckopris.
Miramare var prsecis inne i staden vid havet och sår hyggligt ut men vår guide sa att är inte något vidare inifrån. Om vi åker igen till Pylos så tar vi samma hotreel.
Philip har sidor på nätet men priserna var inte ändrase till årets priser, åtminstone i början av juni.

Soleil
2007-06-16, 14:30
Det finns nog billigare rum också i Philip, vårt är priset för juli- augusti, antar jag. Det går bra o. fråga efter priserna per email, adressen hittar man på netsidan.

Themis från Finland
2007-06-17, 22:55
Jag bodde i Miramare och det är faktiskt inget vidare innifrån! :( Gå gärna t ex till Philip, säger jag! Max pris i Miramare var 50 euro/natt. Stranden som ligger vid Miramare är inte heller så mysig: där var skärp och den var jätteliten. Och det var alltid lite kallare vid Miramare än någon annanstans, konstigt! Men det är ju bra om man inte tycker om hettan.

CamillaN
2007-07-16, 14:15
Vi frågade på lite olika ställen efter rum. Miramare hade fullt men vi bodde på ett ställe just runt hörnet. Skulle ha 40€ per natt om vi stannade 2 nätter, om flera nätter 35€. Detta var mitten på juni. Hette nå´t på "N" har jag för mej ... låg ca 10 meter upp till vänster (på höger sida) vid korsningen precis innan Miramare om man kommer från stan/torget.
//Camilla.