handdator

Visa fullständig version : Vandringstips på Samos?


Carita
2007-05-12, 15:33
Jag reser till Samos nu i juni -07. Valde ön för just vandringarna, som det påstods att ön är perfekt för. Jag lägger mindre vikt vid badstränderna, de får vara hur dåliga eller bra som helst. Jag skall bo i Pythagorion som väl inte är den bästa starten för vandringar. De påstås ligga i norra delen. Har någon av er bott där och kanske åkt runt på vespa till olika vandringsställen? Vilka i så fall. Har tänkt göra dagsvandringar och återvända till Pythagorion varje kväll. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.

Kalimera
2007-05-15, 13:23
Har tänkt göra dagsvandringar och återvända till Pythagorion varje kväll. Jag tar tacksamt emot alla tips jag kan få.Kan rekommendera Dieter Grafs vandringsbok Samos, Patmos and Northern Dodecanese. Där finns 42 vandringar beskrivna, varav tretton på Samos. Ingen vandring utgår från Pythagorion, men väl tre som är i närheten. Boken finns att köpa i Pythagorion.

Carita
2007-05-15, 15:31
Tack för det tipset! Jag skall se om jag hittar boken i någon affär.

Då det dröjde innan jag fick något svar här, sökte jag lite på nätet. Svårt att hitta beskrivninga av några exakta leder. Men Potami walley skrevs det om på något ställe. Där skulle bl.a. finnas en grotta och ett vattenfall. Den borde ligga i närheten av Karlovassi. Är det någon som har vandrat där?

Kalimera
2007-05-15, 19:08
Där skulle bl.a. finnas en grotta och ett vattenfall. Den borde ligga i närheten av Karlovassi. Är det någon som har vandrat där?Jag har gått till vattenfallet, det är en fin "vandring", ganska enkel. Man börjar ovanför Potami beach väster om Karlovassi. Ska kolla i datorn efter bilder. Återkommer strax.

EDIT: Nu har jag tagit fram två bilder:

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_126.jpg

Mot vattenfallet. Man går längs en stig, ibland över små träbroar. Vackert från början till slut.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/forum_125.jpg

Här börjar "stigen" till själva vattenfallet. Som du ser är det vada som gäller. Vattnet är inte kallt (inte som i Styx!) så det går bra.

Annki
2007-05-15, 20:12
Jag antar att du redan sett att det finns ytterligare ett boktips med vandringar på Samos i Samos-forumet. Titta annars under ämnet "Vandringsleder och taxefree?"

Ann-Kristin bye_bye

Carita
2007-05-16, 04:07
Tack för de fina bilderna från Potami. Ja Styxs (Acherons) kalla vatten har jag vadat i. Men det gick bra, när jag kom en bit kände jag inte så mycket av kylan.

Boken Landscapes of Samos har jag beställt, men den har inte kommit än.

Har någon fler vandringstips?

Eirini
2007-05-16, 08:53
Har någon fler vandringstips?


Hej!

Jag bor i Aten och har vandrat mycket i Grekland men inte på Samos ännu. Vandrade senast i bergen vid Lakonia över påsk.
Har även börjat med bergsklättring. Åker varje helg till nya berg och provar nya väggar.

Hur mycket grekiska kan du?
Det finns webbsidor på grekiska om vandring och även föreningar som har svar på alla frågor.

bye_bye

Kalimera
2007-05-16, 13:52
Har någon fler vandringstips?Det går ett flertal leder i den så kallade Näktergalsdalen. Man vandrar mellan byarna Manolates, Ampelos och Stavrinides. Ett fantastiskt vackert område.

En av de finaste - och ensligaste - vandringarna sägs var den som går från Drakei (fin by!) ner till stränderna Mikro- och Megalo Seitani inte långt från Potami. Har inte själv gått den leden. Vore kul om du gjorde det och skrev några rader.

Carita
2007-05-17, 07:53
"Hur mycket grekiska kan du?"

Det är inte mycket det. Absolut inte läsa. Norska, danska, finska, engelska och lite tyska klarar jag däremot av att läsa. Förra året var första gången jag var till Grekland (Parga) men blev biten direkt. Speciellt av naturen och vandringarna.

Men skicka gärna någon länk, möligen hittar jag någon som kan översätta åt mej.

Carita
2007-05-17, 08:05
Tack för tipset om Näkterdalsdalen! Det borde inte vara omöjligt att ta sig dit. Hör av mej sen om jag vandrat där.

Carita
2007-07-12, 11:26
Det är nu snart en månad sen jag kom hem från Samos. Det var en lyckad resa, speciellt den första veckan då vi åkte runt med mc på upptäcksfärd. Mikro- och Megalo Seitani besökte jag inte, det får ev bli en annan gång. ("Kalimera" bad mej rapportera om det.) Den svala vandringen bland träden upp mot vattenfallet vid Potami beach var fin. Likaså bergsbyarna Manolates och Vuorliotes vid nordkusten. Och de vandringsstigar jag gick på. Åker gärna till Samos någon fler gång. Skulle vara intressant att vara flera månader, under en svalare årstid.

Är du intresserad så läs om Birgitta & Bengts vistelser olika tider på året i byn Pagondas på Samos:
http://www.ahlstrand.com/