handdator

Visa fullständig version : Pythagorion eller Kokari


helena_h
2007-05-11, 07:51
Hej!
Står i valet och kvalet mellan Kokari och Pythagorion så nu vill jag ha lite åsikter.
Var är det bäst stränder?
Är det långt att gå om man bor vid hamnen i Pythagorion till stranden?
Ge mig massor med tips så jag kan bestämma mig snart.
Mvh Helena

camilla I
2007-05-11, 08:25
Hej!

Jag har varit till samos 4 år i rad och jag har bott i båda byarna. Enligt mitt tycke är båda byarna helt underbart vackra. På nordkusten ligger Kokkari en mycket vacker fiskeby med många trevliga restauranger, härliga bagerier och många vackra små utflykter i närliggande områden. I kokkari finns det också fina små badvikar, tsamadou, och lemonakia exempelvis. Inne i själva kokkari finns också fina små badvikar med kristallklart vatten, dock med klappersten som överallt annars på samos. Kokkari är en ganska så liten by, men här finns endå lite att titta på, restauranger, barer, bagerier, små vackra grekiska hus osv. Det enda vi saknade när vi är där är ett större supermarket. Men allt finns endå att köpa men.. Närheten till samos stad är också bra, bussen går rätt ofta och kostar ca 1 euro. Den enda nackdelen med kokkari och nordkusten är att vädret kan vara lite ostabilare, samos är en grön ö med höga berg så det regnar generellt mycket där (dvs överallt på ön). Det har det gjort även om vi åkt under högsäsong.

Pytagorian är en mindre ort på sydkusten, mer anpassad för turister. Här är det mer turistiskt även om det är underbart vackert. Badmöjligheterna är kanske inte lika bra här som i kokkari, men det finns ju en stor strand potokaki. Den ligger utanför pytagorian och där kan man bada. Gångavstånd från centrum. I p-gorian finns några större supermarkets, och många bra restauranger att välja mellan. Från p-gorian kan man ta en badbåt till psilli ammos jättefin sandstrand som ligger mellan samos stad och pytagorian... jättetrevlig!

Som sagt valet är svårt, men jag hade nog valt kokkari.... det är min lilla pärla :)

vänliga hälsningar
camilla idenäs

helena_h
2007-05-11, 14:01
Tack så jättemycket för alla tips, det var verkligen vad jag behövde.
Älskar små grekiska genuina byar så därför tror jag att Kokari passar bättre.
Mvh Helena

Ullis 69
2007-05-11, 17:33
Hej!

Jag vill också slå ett slag för Kokkari! Vi var där för två år sedan och stormtrivdes. Stranden var okej men vi låg bara där en dag! Vi hyrde vespa och utforskade ön dag för dag, helt otroligt härligt! Jag rekomenderar varm att ni tar er runt och ser på allt som Samos kan erbjuda. Man kan hitta fina stränder där det inte finns så mycket folk och till och med så hittade vi en UNDERBAR egen strand, där såg vi delfiner simma förbi!

Pythagorion var vi bara i en kväll, då de firade någon typ av nationaldag i början på augusti, även det en otrolig upplevelse. Fest och firande utan dess like! Stranden vet jag inget om men det var en mycket trevlig by det också!

Samos är min favorit ö, njut!!

Tjolahopp!! //Ullis

coanma
2007-05-11, 18:06
Hvor skulle man velge å bo i Kokari, jeg tenker på bosted samt beliggenhet. Vi var i Kokari en dag når vi bodde i Pythagorion og det blåste utrolig mye:rolleyes:

Riitta
2007-05-11, 19:29
Jag skulle också välja Kokkari. Vi har varit där två gånger och tyckt att det är så fint där. Man kan gå härliga promenader precis bakom byn upp mot bergen:) Grönt och fint med små hus och kapell. Vi har bott prcis vid stranden och man har somnat till ljudet av vågorna, när dom skvalpar mot stranden:)
Maten har varit jättegod också. Man kan nästan doppa tårna i vattnet när man sitter i någon taverna vid strandpromenaden:)

Pythagorion kan jag inte säga något om, eftersom vi har aldrig bott där:o

Riittabye_bye

Assar
2007-05-11, 21:51
Det beror på när du ska åka. Pythagorion är väldigt varmt på sommaren,
i Kokkari som ligger på nordkusten kyler vinden ner lite. Stränderna i norr
är mycket bättre, men strandpromenaden i Pythagorion är väldigt trevlig.

Om jag skulle åka vår eller höst valde jag nog Pyhagorion. Samos är ändå
en ö där hyra av bil nästan är nödvändigt.

Blåser det kraftig nordvind går det inte att bada på nordkusten.
I söder är denna risk liten.

Stränderna runt Pythagorion är sådär. Inne i byn finns dock en hyfsad, men liten, strand åt öster. Potokakistranden nära flygplatsen är ganska lång, men tråkig i mitt tycke.

Det finns annars gott om stränder lite runt om ön. Vissa väldigt bra, men bil krävs som sagt.

Vi bodde längs strandpromenaden, nära färjehamnen, på ett litet hotel med vidunderlig utsikt (särskilt på morronen när solen gick upp) i Pytagorion - i september. Det var väldigt trevligt.