handdator

Visa fullständig version : Vandringar i Parga


Carita
2007-05-10, 17:50
Jag vill tipsa om att det finns massor av fina vandringsleder i Parga. En del börjar t.o.m. inne i stan. De går genom den fina olivträdsskogen. Alldeles till vänster om Piso Krioneri beach går en stig uppför berget, till ett litet kapell som heter Agia Eleni. Vill man fortsätta kommer man ända till Lichnos beach. Utmed stigen finns flera otroligt fina utsiktställen över stan. Det finns också en annan stig till Lichnos beach, troligen den som de flesta brukar ta.

Om du följer stora vägen ut ur stan, den som går mot Preveza, kommer du till en annan stig en liten bit förbi brandstationen. Den går opp i bergen ovanför stan. Speciellt vid en klippa är det hisnande utsikt över stan. Där bland olivträden har också grekerna sina fritidsbostäder. Men av annan standard än vi har här hemma. Du kommer ner till stan igen vid vägen till Anthousa. Jag skulle tippa att leden är drygt 4 km lång.

Många andra stigar finns också. Man kan t.ex. vandra från Valtos beach till byn Anthousa och vidare därifrån ännu högre upp till Ali Pashas borg.

I någon affär inne i stan kan du köpa ett häfte som ingående beskriver de många vandringslederna. Plus en utförlig karta. Häftet heter: "Walks in Parga" by Lance Chilton.

Trots att det var mycket folk i stan stötte jag på ytterst få andra vandrare. Det var i början på september och inte den allra hetaste tiden heller. Så på med vandringsskorna och ut i den härliga naturen!

Janet
2007-05-10, 20:33
Hej och välkommen till Kalimera! (såg att det var ditt första inlägg i forumet)

Bra tips!

Mvh
Janet från Kalmar

Carita
2007-05-11, 21:11
Tack! Det var just vandringarna som gjorde min pargaresa så lyckad. Vandringshäftet/kartan som jag nämnde om köpte jag på Internetkaféet.

PO
2007-05-12, 13:59
http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5200571.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5200560.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5200562.JPG

http://www.kallekung.nu/po/copper/albums/Parga%202004/normal_P5200565.JPG

"Alldeles till vänster om Piso Krioneri beach går en stig uppför berget, till ett litet kapell som heter Agia Eleni."

Utsikten och tystnaden där är väl värd uppförsbacken!

//PO

Carita
2007-05-12, 15:39
Tack PO för bilderna! Jag har själv liknande. Det är väl du som har ett så fint fotoalbum på nätet med bilder från Parga, Norge m.m.? Det har jag tittat mycket i.

Eva L
2007-05-12, 15:46
Ovanför floden Acheron finns det många bra vandringsmöjligheter med både kortare och längre sträckor. Utsikten och naturen där uppe är helt underbar.

Eva

Carita
2007-05-12, 16:07
Jag var till floden Acheron och gick lite på stigarna där, men inte särskilt långt. Någon som vet om det finns karta över Acheronområdets stigar? Jag kommer garanterat att återvända till Parga och de trakterna.

PO
2007-05-12, 21:24
Tack PO för bilderna! Jag har själv liknande. Det är väl du som har ett så fint fotoalbum på nätet med bilder från Parga, Norge m.m.? Det har jag tittat mycket i.

Man tackar & bugar! :)

//PO

April
2007-08-15, 15:33
Precis den vandringsledden Carita beskriver råkade vi gå på vår nyliga resa till Parga, av misstag! Tanken var att vi skulle gå den omtalade vandingen genom olivlunden ner till Lichnos, så vi svände vänster efter Villa rossa där vi fann en stig och började vandra. Förstod ganska snart att detta nog inte var rätt väg, då den ledde rätt upp på berget. Solen gassade het, men utsikten från kyrkan var fantastisk! När vi väl var där tänkte vi att det är lika bra att fortsätta, för att så småningom komma fram till Lichnos... solen gassade bara mer och mer och vägen tycktes aldrig ta slut! :eek: Så småningom började vi dock att vandra neråt, längs med den andra sidan av berget, och den vackra Lichnosbukten uppenbarade sig! Vyerna var väl värt mödan. En äldre man susade förbi på sin moppe och ropade glatt åt os, han verkade förvånad att se turister där. Inte en kotte förutom oss, trots den vackra utsikten.

Eva L
2007-08-15, 18:40
Gick ni fr[n Parga till stigarna ovanf;r Acheron. det var l[ngt_ Vill minnas att vi [kte bil ganska l'nge innan vi startade v[r vandring upp.

Eva

April
2007-08-15, 18:53
Nej, inte till acheron, utan upp till kyrkan Agia Elena. Såg samma vy som POs bilder visar. Vädigt vackert, men ännu vackrare var vyerna ner på andra sidan, då man hade en fantastisk utsikt över lichnos!

Eva L
2007-08-15, 22:57
Ja då förstår jag det är en annan tur. Betydligt kortare.

Eva

Carita
2007-08-22, 15:48
Om någon är intresserad kan jag skicka en avscanning av vandringskartan som jag nämnde om i första inlägget här, längst opp. Det är alltså en karta som visar alla vandringsstigar i Parga med närmaste omgivning. Verkligen värd att ha för den som tänker göra annat än ligga på stranden.

Skicka i så fall ett privat meddelande till mej. Meddela din emailadress så skickar jag kopia av kartan som bifogad fil.