handdator

Visa fullständig version : Tisdag 8/5 + onsdag


UlfWiman
2007-05-09, 17:11
Tisdag 8/5 + onsdag 9/5


Tisdagen först. Vädret är molnigt men 22,5 grader ute och det blåser ganska bra ute. Inte en människa nere på stranden och jag kan förstå dom då det är rena blästermaskinen ute. Det blev inget skriva igår tisdag då det var strömlöst större delen av dagen. Jag såg en grävskopa så jag har mina misstankar. Till Monica P, jag har både sett och hört ett asfaltsverk idag hemma på gatan. Det luktar så gott när de asfalterar, men jag råkade kliva i klistret som de sprutar ut innan asfalteringen. Gissa hur min trappa ser ut? Jag tog ut pengar idag och då kommer en av tjejerna ut från Periptero(tobak) och ropar på mig. Ulf jag har cigaretter till dig. Jag har bytt till Memphis 1,4€ per paket och smakar som Assos. Prata om att de vet vad jag har för vanor runt omkring. Lite om detta med väder på Kreta, jag tycker personligen att det är ganska skönt med dessa växlingar i och med att jag inte ligger på stranden o pressar. Undrar hur det är 20 mil söderut i Afrika där det ska vara sol jämt. Jag ska intervjuva min granne för han har varit där och jobbat en sommar. Har ingen aning om det går att åka båt från Kreta till Afrika. Det låter ju ganska rimligt då distansen är kort. Till Cypern vet jag att det går färjor, men vet inte hur lång tid det tar. Här sitter jag så långt söderut i europa man kan komma och funderar på att ta en tripp ännu längre bort. Det värsta är att man måste ta sprutor för att åka dit och de är inte gratis. Sommaren är lång och inte som Tomas Ledin sommaren är kort. Jag tycker lite synd om de som åker ner en vecka och får skitväder. Tur att min radio går på batterier, men tyvärr äter den upp dom väldigt fort. En laddning med sex stora räcker en dag om jag knäpper på radion på morgon. Synd att inte Tv´n funkar på batteri. Det blir så tyst och mörkt förutom min fotogenlampa i köket. Nu är det världens cirkus på gatan för det står en bil i vägen för asfalteraren.

Onsdagen


Molnigt ute och 18 grader, med stora svarta moln på himlen. Gårdagskvällen var inget bra Andrea fick lov att skjutsa mig hem då jag inte kunde gå. Det kom som en blixt från klar himmel när jag gick till Ozon för att äta. Sedan blev natten sömnlös och jobbig. Jag hade ett uppdrag idag klockan 10.00 att skriva två engelska brev till ett försäkringsbolag. Det är ju kul att göra sånt när man är så trött så man står och sover. Jag kommer inte att gå ut idag då benen bara skakar efter det som hände. Det var främmande hos mig idag och jag passade på att be om hjälp med myggmedel till min apparat då jag hade lyckats köpa fel, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Det börjar bli en liten samling i lådan. Att alla ska vara olika. Det bästa är nog att ta med apparaten nästa gång. Jag skickade med den idag så nu blev det rätt. Trodde att molnen skulle blåsa bort, men så blev inte fallet utan det kom mera i stället. Giannis tycker vi borde få lite mera regn och jag kan nog hålla med. Nu åker det runt en bil med högtalare på taket och säger något om elektricitet. Skrek ut och frågade Giannis, och de stänger av mellan tre och sex för att göra färdigt reparationen. Bara för att gardera mig kommer det att bli sömntabletter i kväll. Nu kom strömmen igen en hel kvart för tidigt. Mycket olikt Grekland där det gärna kan ta några timmar extra. Jag kommer inte att orka skriva så mycket då jag är för trött och behöver sova.

Uffe

Monica P
2007-05-09, 18:03
Jag funderar på att be lokal-TV-Mammas att låta någon engelskspråkig person berätta om sånt som elavbrott och asfaltering och annat . Några minuter nån gång i veckan skulle vara bra för dem som inte hunnit lära sig grekiska än.
Problemet är att man aldrig får tag i den mannen, han svischar förbi som en raket på väg till olika reportage.