handdator

Visa fullständig version : Votsolakia


Aina
2007-05-08, 09:48
Lonely Planet beskriver Votsolakia som "a scrappy place". :mad: Ni som bott/varit där, håller ni med?

Finns det utflyktsmål (stränder, byar) inom gång- och cykelavstånd?
Vi kommer inte att försöka hyra scooter. Känns inte trafiksäkert med barn bakpå plus körovana. Däremot hyr vi säkert bil för längre utflykter.

Aina :)

Dorbin
2007-05-08, 13:29
Hej!
Votsalakia är väl inte den mysigaste byn, det är en uppbyggd semesterby. Det är inte ett scrappy place, men turistigt. Stranden är fin. När vi bodde där en vecka hyrde vi bil och åkte runt hela Samos, jättefint. Det finns fina stränder på moppeavstånd tror att det kan va lite långt att gå, men cykla kanske. Tjoho

maggione
2007-05-08, 21:16
Vi, som prövat på Ireon, Kokkari och Kalami /Samos town tycker att Vuotsalakia ligger långt från all ära och redlighet!

Lopez
2007-05-08, 21:35
Ni behöver inte vara oroliga....... Votsalakia är ett jättebra ställe om man reser med barn. Fina, härliga stränder och många trevliga tavernor där föräldrarna kan sitta och njuta i lugn och ro medan ungarna springer runt på stranden nedanför. Turistiskt förvisso, men på ett mycket sympatiskt sätt.
Många jättemysiga utflyktsmål (typ dagturer i närheten). Byn Marathokampos är en av de finaste och mest genuina på hela Samos, Drakei är helt oförglömlig, Limnionas är vackert som ett vykort och Taverna The End of The World kan man bara bli så förälskad i. För att inte tala om att en av Greklands bästa stränder,Psili Amos, ligger runt hörnet.
Ni kommer att få en härlig semesterflabb_flab .

Aina
2007-05-08, 21:54
"Bortom ära och redbarhet"... Det var nog det som gjorde att vi lockades av Votsolakia från början. Bra strand och lugn och ro.

Sedan läste jag om Kokkari och vandringar... Men det här är i första hand barnens semester. Det blir nog bra, bara man inte förväntar sig något annat än det är.
Vi har börjat räkna dagarna. klapp_klap

Aina

Aina
2007-05-09, 14:17
Det blir lite fel när man citerar ur minnet. Lonely planet-guiden, som handlar om grekiska övärlden i stort och mer riktar sig till unga båtluffare än en numer medelålders charterfamilj, skriver att det dröjt innan den södra delen av ön turistifierats. Längs stränderna har tavernor vuxit upp och strandremsan har "a scrappy feel". Jag trodde scrappy betydde sunkig eller något ditåt, men i ordboken står det hoprafsad och oplanerad.

Ja, det blir nog bra. Vi får gå på någon hoprafsad taverna på kvällen! _B-anana
Aina

P.S. Var ligger Limnionas? Jag hittar inte det på den Samoskarta jag tittat i.

Kastas
2007-05-10, 07:46
Hej Aina.Limnionas ligger ca 5km från Votalakia.Följer bara vägen mot Drakei efter ca 4 km vänster ner mot Limnionas.Ha en härlig semester.bye_bye Själva åker vi ner sista veckan i Augusti för 20 gången..........

Aina
2007-05-10, 08:42
Tack alla som kommit med svar och tips. Jag hittade Limnionas på kartan längst bak i boken Landscapes of Samos.

Ytterligare frågor:
Hur är trafiken på vägarna?
Kör folk som galningar?
(Minns skräckslagen taxifärd på Rhodos. När chauffören gjorde korstecken när vi susade förbi en by trodde jag allt var kört. Någon förklarade senare att det kunde ha varit hans hemby.)
Kan man gå eller cykla från Votsolakia till byar i närheten? På kartan ser det ju inte så långt ut... Men det är klart, om det är väldigt trafikerat och backigt och 40 grader varmt. Risk att jag får gå ensam medan man och barn solar på närmaste strand! ;)

Aina

Kastas
2007-05-10, 10:02
Trafiken är ok folk kör bra, nästan värre här hemma i sverige.Det har byggts mycke nya vägar dom senaste åren.

Monica P
2007-05-10, 12:49
Korsar sig gör man när man åker förbi någon kyrka, och eftersom det ligger kyrkor och kapell och kloster precis överallt blir det mycket korsande.