handdator

Visa fullständig version : Om dynamit


Monica P
2007-05-07, 20:04
Kalymnos har ett visst rykte som förknippas med dynamit. Jag vet inte om allt är sant, men mina öron är stora och jag hör bra...

Vad ingen kan undgå att höra är bombardemangen vid påsk. Det börjar redan före påsk med små spridda uppvärmningssmällar. Sen accelererar det för att kulminera i flera timmars enorma smällande på påskaftonens kväll, efter gudstjänsten, och samma sak på påskdagen . Man använder dynamit som binds ihop till paket och slängs utöver branten vid Agios Savvas och mittemot ovanför Agios Stefanos, och på flera andra ställen. Ingen har lyckats stävja denna sed, inte ens under juntatiden. TV filmade förfarandet men inte ansiktena på personerna ifråga.

Polisen lär inte våga ingripa. Utöver risk för liv och lem hos dem som utövar denna delikata sport, så blir det sprickor i hus, hundar blir galna och känsliga människor åker och hälsar på släkten på andra öar.

På Chios har man i stället raketkrig: de båda sidorna försöker överträffa varandra. Kommunen ställer upp med kycklingnät och personal som hjälper till att täcka över husen i riskzonen. Hamnen är full av ditresta turister som gillar spektaklet.

Annan vedertagen användning av dynamit är vid fiske. Man slänger i en dynamitgubbe och rafsar sen upp så mycket fisk som man hinner. Detta är alldeles oerhört förbjudet och har minskat, men förekommer alltjämt.

Så kan man ju sätta en gubbe i avgasröret hos nån man inte gillar, som hamnpolisen blev varse en aprilnatt för några år sen. Man kan ju slänga den på rådhuset om man inte gillar borgmästaren. Tyvärr blev det lite fel och en helt oskyldig bil brann upp bakom rådhuset. Man kan spränga en bensinmack, det ger jätteeffekt...

Det är en man här som alla känner till som är misstänkt för allt detta. Dock har han klarat sig undan gång på gång och ingen bevisning finns.

Var får man dynamiten ifrån? Vem vet. Men vid ett vägbygge blev härom året en lastbilslast med dynamit borttrollad, och någonstans tog den vägen...

Arne
2007-05-08, 14:08
Dynamit ja!!!

För sådär fem år sedan hamnade jag och Hustrun mitt i ett bröllopsfirande
i övre staden på Sifnos. Även där var det omåttligt populärt att kasta 100-gramsladdningar med dynamex, en modernare variant av dynamit.
Tändkapsel och krutstubin 5-6 cm som detonator. Rent livsfarligt....

Av ren nyfikenhet kollade jag nere i järnaffären vid hamnen. Jodå, dynamex salufördes i kiloförpackningar om fem stavar a 200 gram. Tändkapslar och stubin likaså.

Dock hade butiken näranog exakt samma regelverk med krav på köparen som vi har i Sverige, nämligen att köparen ska ha så kallat sprängkort. Alltså en av myndigheterna utfärdad licens vari intygas att innehavaren genomgått vederbörlig utbildning samt därtill har prickfri vandel.

Själv erhöll jag sprängkortet i det militära, och vad jag vet är kortet giltigt dag som idag är.

Arne

Monica P
2007-05-08, 16:31
Förmodligen är det samma regelverk här- på papperet. MP