handdator

Visa fullständig version : Måndag 7/5


UlfWiman
2007-05-07, 17:08
Måndag 7/5


En ny dag och somliga tog ju vädret med sig hem till svedala. De som skrev om värmen här måste menat i solen för i skuggan är det svalt. Annars bor jag någon annan stans! Bad i havet var också uppe på tapeten. Jag väntar till juli och en behagligare temperatur. Monica hade ju tagit ett premiärdopp så jag åker med mentalt på det. Kanske skaffa sig ett lösare skinn runt kroppen hur nu det ska gå till? Väder ute är molnigt och ganska varmt 24,2 grader och lite fläkt från havet. Jag fick en jättekonstig telefonräkning idag på det jag redan betalat. Nu ska vi ut och slåss mot den grekiska byråkratin. Jag skulle åka buss till stan idag.
I Grekland lever du rätt så mycket efter GMT-tiden och i detta fall betyder förkortningen “Greek Maybe Time” (Grekisk Kanske Tid).
Grekerna har olika attityder till tidsbegreppet. Då bussen enligt tidtabellen skall anlända 10:30 så kommer den mellan 10 och 11 beroende på trafiken, hur många människor chauffören hade mött och känt på sig att han måste tala med och många andra små ting. Eller så kanske berättar en grek för dig att bussen skall anlända efter 4 på eftermiddagen! Då har han inte lovat för mycket. Grekerna lever inte efter klockan. Dom har också olika åsikter om när morgonen skall infalla, liksom också eftermiddagen och kvällen. Du säger God Morgon ända till 12 på dagen. Om du har kommit överens att träffas på ”eftermiddagen” så är det tidigast klockan 18:00. I Grekland serveras kvällsmålet inte tidigare än klockan 21:00. Inte heller bryr sig någon om du ringer klockan 22:00 på kvällen. Emellertid hålls ”siestans” tid mellan 15 och 17 som helig.
Under siestan är det inte populärt med att störa någon.
Jag måste fylla på min bug-killer. De har varit djävliga med mig i natt.
Jag måste gå till apoteket för att köpa mer Tegretol. Provade ett nytt ställe på gatan där jag bor. Jag åt middag för 38.- inklusive dricka. Nu är det tungt att skriva igen.
Det går i vågor har jag upptäckt. Nu har det varit en misshandel på stranden. En alban är gripen och en dansk ligger på sjukhus. Vet inte vad de bråkade om det stod inte i tidningen.
Giannis sa att detta var otänkbart för tio år sedan. Men de har börjat märka av öststatsproblemet här. Snatterier har blivit vanliga i Hania och det är hela tiden Albaner som grips. Även tiggeriet har ökat våldsamt. Man får inte sitta ifred någonstans utan att det kommer barn och vill ha pengar. En del restaurangägare jagar iväg dom, men de är tillbaka efter tio minuter. De är skitiga och luktar illa, det känns på två meters håll när de kommer.
Det finns ett nytt problem på barerna i Platanias.
Dopade drinkar och utnyttjade flickor.
Det finns maffia här också, men mest inne i Hania. De vill ha procent på inkomsterna från populära restauranger i hamnen. Man skall se upp när man går på en bar där man inte får kvitto på drinken. Då har de svarta pengar och kanske maffia problem. Det är sånt här som turistpolisen kollar. De kan komma fram till dig på en bar och fråga var notan är. Jag har sett de göra stickprov. Samma sak om du handlar på en supermarket. De kan fråga efter kvittot där också.
Nu ska jag gå och äta.

Uffe

Monica P
2007-05-07, 19:28
Tid är relativ i Grekland, javisst. Det positiva är att ingen väntar sig att du ska komma i tid heller...försmädligt när båten går i tid och du sitter lugnt på kaféet och avvaktar. Katamaranerna håller tiden jättebra, nästan nordeuropéisk stress.
Vad gäller maffiaproblem tror jag vi slipper det här. Bil-och moppestölder är också ovanliga, men det påstås att narkotika(miss)bruket är stort. Jag har ingen personlig erfarenhet av detta. Polisen håller sig mest inne på sin station om dom inte tar turister utan hjälm.- Hamnpolisens chef -och hans fru- fick sina bilar sprängda av nån som inte gillade honom . Det var några år sen. Han flyttade visst sen.

Lena*
2007-05-08, 09:38
Intressant. Och tråkigt såklart, med den ökade brottsligheten, tiggeriet...

Jag som alltid känt att ex om jag lämnar min resväska tillfälligt utanför en taverna så har jag aldrig oroat mig över den, den har stått kvar då jag kommit tillbaka. Det är klart, beror väl på var man är också.

Skulle vara intressant att höra andras erfarenheter...?

Lena*.

91kg
2007-05-08, 09:50
Go morron Ulf!

Ja det där med badet kan vänta vid dessa temp och det är inte mycket jag fegar för men kallt vattensnyft_drop

Detta du berättar om stölder mm fick jag en liten berättelse utav för 2 år sen när jag var i Kalives en morgon för att köpa tårta till tanten som hade födelsedag.

Det är ju bara en huvudgata i princip och jag var tvungen att vända och körde in på en tomt och inväntade trafiken för att kunna backa ut,då det kom 2 polisbilar varav den sista stannade och kom fram och frågade var jag kom i från?

Jag log och sa Sverige,han gick till sin kollega och utväxlade några ord sen åkte de bara.

Jag började fundera på om Tyskar eller Engelsmän som det är gott utav där nere inte var omtyckta och frågade senare på dagen en på ett IT-cafe.

Nä vadå och så berättade jag vad som hände och han berättade att hade du kommit från Albanien eller Bulgarien så hade du fått problem samt att han menade att stölderna hade ökat men var inte alls som typ i Thessaloniki mfl.

Ja det är tråkigt att det skall behöva vara så och själv så lärde jag känna en Bulgar som arb på vårat hotell som fick väga upp det goda mot det onda.

Mvh!