handdator

Visa fullständig version : Hvor mye blåser det?


Lovise
2007-05-07, 15:44
Heihei!

Vi reiser snart til Pigadia (40 dager_B-anana ), og har begynt å bekymre oss litt for vinden. Forhåpentligvis unødig ;)

Blåser det konstant, eller er det for det meste rolig?

Lovise *som gleder seg* :D

laero
2007-05-07, 21:52
Har bara varit på Karpathos ett par dagar och kan inte säga nått om huruvida det blåser starkare eller mer ofta än på andra öar.
Däremot, när vi var där var det helt vindstilla .... och näst intill olidligt varmt. Lite vind är inte bara av ondo och det går säkert att hitta stränder i skyddade lägen beroende på från vilket väderstreck det blåser.

inkfish
2007-05-07, 22:16
Jag skulle säga att Karpathos är en av de öar som är mer utsatta för blåst i ö-världen. (Tinos och Andros är två andra).

Däremot vågar jag inte sia om hur det kommer att bli i juni. Jag var där i juni förra året och det blåste vissa dagar, dock inte olidligt.

Mikke
2007-05-08, 13:22
..jag var på Karp från 22 april till 5 maj i år och första veckan blåste det HELA tiden....Sen blåser det ju olika mycket, beroende på var man är på ön, men jag målade balkongräcken på ZV å GV och det var mindre kul inimellan... :D
Sen mojnade det några dar, för att blåsa igen någon dag, men detta var nog den mest blåsiga period jag upplevt på ön under 8 år....
Mikke
ps. en gång i tiden kallades ju ön för Anemoussa.....

Lovise
2007-05-08, 21:03
Tusen takk for svarene!
Vi krysser fingrene, og håper på nesten vindstille dager ;)
Du blåste jo ikke bort Mikke :p

Lovise

Mikke
2007-05-08, 23:27
...hehe...att jag inte blåste bort beror på min alltmer päronliknande figur med mest tyngd i ändan.....Gravitationen tar ut sin rätt alltmer....Sen stod jag väl mest på knä, förstås... :D Nu vet jag vad bursit är.....
MålarMikke

Bebbe
2007-05-13, 14:07
Hur mycket tror ni att det blåser första veckan i juni då jag joinar er på ön??

Prochania
2007-05-13, 22:32
Kan inte direkt svara på hur mkt det blåser just i juni. Var på ön i slutet av augusti förra året och då blåste det dock synnerligen mycket. Har aldrig varit med om liknande. Det skallrade i hela planet när vi landade och det var svårt att gå rakt framåt pga vinden. Det märkliga var dock att dagen därpå så upphörde vindarna nästan helt. Så vädret kan alltså växla fort. Starka vindar är dock som jag förstått det ett av öns kännetecken och strax efter att vi lämnade ön skulle ett mästerskap i vindsurfing äga rum. Ön är dock klart sevärd och maken till klart vatten får man leta efter.

inkfish
2007-05-13, 23:34
Bebbe - det är helt omöjligt att svara på;)

stranden4
2007-05-23, 23:08
ett tips om väder på Karpathos
http://www.wunderground.com/global/stations/16765.html