handdator

Visa fullständig version : Ligia


mivijo
2007-05-07, 12:01
Vi ska åka till Lefkas i september. Vi ska bo i Ligia på hotel Thalero. Vi har hyrt bil i tre dagar. Skulle vara roligt få veta lite om Ligia och hotellet.Lite tips om vart vi ska åka under dom 3 dagar vi har bilen.bye_bye Marie

UllaL
2007-05-10, 16:38
Hej, vi ska också fara till Ligia i september och bo på hotel Thalero!
Var far ni ifrån? Vi åker från Skellefteå...

montana
2007-05-11, 11:18
Har själv aldrig varit på Lefkas, men jag har läst en del..
Hela den bergiga västkusten är väldigt vacker, med vackra, ibland deserterade stränder. Två vackra stränder är Porto Katsiki och Egremni. Många trappsteg...
Att åka uppe bland bergen med bil skall även vara en upplevelse med traditionella byar och dramatiskt landskap.
Sen har jag hört att det finns ett vattenfall utanför Nidri (man kan vandra dit) där man kan ta ett kallt dopp.

Så i sammanfattning, åk till västkusten och utforska bergen, byarna och stränderna där!

MVH montana

mivijo
2007-05-11, 16:03
Vi åker också från Skellefteå den 6/9 närmare bestämt.

mivijo
2007-05-11, 16:53
Tack för ditt svar Montana, vi ska absolut åka upp i bergen. Vattenfallet låter härligt.:p

ThereseH
2007-05-14, 15:45
Hej!

Ligia är egentligen ingen by utan en liten hamn med några hotell och bra fiskerestauranger. Här råder lugnet. Ni har närheten både till Lefkas stad som är en bra utgångspunkt för utflykter och har utmärkta restauranger som ligger "gömda" i gränderna samt till Nidri som är den större orten på Lefkas. Härifrån tar man utflyktsbåtar till b la till Kefalonia och Itahka samt Parga och Paxos, båda väldigt trevliga båtturer.

På västsidan finns de vackraste stränderna (åk enklast via Lefkas stad) som Kathisma och Porto Katsiki. Ofta höga vågar dock!

När det gäller byar är Agios Nikitas värd ett besök, speciellt på kvällen då man kan sitta på mysiga barer och restauranger precis nere vid havet. Även Kayra som ligger inåt landet är en mysig by där man på eftermiddagen kan sitta på bytorget, dricka kaffe och njuta av det stillsamma bylivet. Kayra är även känt för sitt hantverk och det finns mycket vackra handgjorda dukar att köpa. Här finns även ett litet museum värt ett besök.

Hoppas att ni blev inspirerade!

Hls Therese

kickan
2007-05-25, 16:43
Vi ska åka till Lefkas i september. Vi ska bo i Ligia på hotel Thalero. Vi har hyrt bil i tre dagar. Skulle vara roligt få veta lite om Ligia och hotellet.Lite tips om vart vi ska åka under dom 3 dagar vi har bilen.bye_bye Marie
Hej! Då kanske vi ses. Det blir sjätte gången vi åker till Ligia. Sjunde till Lefkas. Vi åker den 20 aug och tre veckor framåt så kanske vi ses. Vi kommer att bo på rum 304 på Thalero så ta kontakt med oss ska vi visa de bästa o billigaste resturangerna. Vi stortrivs där. Min mailadress är elisabet_23384@hotmail.com så ska jag berätta mera.

PandyB
2007-07-05, 14:33
Vi ska åka till Lefkas i september. Vi ska bo i Ligia på hotel Thalero. Vi har hyrt bil i tre dagar. Skulle vara roligt få veta lite om Ligia och hotellet.Lite tips om vart vi ska åka under dom 3 dagar vi har bilen.bye_bye Marie
Hej!
Sommaren 2005 var jag och min Sambo på Lefkas och bodde just på Ligia och Thalero.
Hotellet trivdes vi bra med (kan rekomendera GRILLKVÄLLEN som hotellägaren ordnade)
Ligia i sig är väl kanske inte en by som jag skulle återvända till, det var lite för "dött" för vår smak. (Åt dock på en mysig restaurang nere vid havet, kommer inte ihåg vad den hette)
Vi hade precis som ni förbokat en bil 3 dagar. Med bilen kunde vi ta oss till alla möjliga mysiga stränder på andra sidan ö (där finns inga hotell) så när det var dags att återlämna bilen tvekade vi inte en sekund utan hyrde den hela veckan!!!
Lefkas är en helmysig ö, nästa gång jag åker dit vill jag bo i Vassiliki eller Agioas Nikitas.... det var mysiga små byar tyckte jag!

Nicka
2007-07-12, 09:24
Hej!

Jag skulle absolut rekomendera stränderna på västsidan av Lefkas. Är ni intresserade av vindsurfing ska ni åka till vassiliki. Det finns en liten vik som heter poros där det är alldeles klart vatten(stenstrand). I Sivota kan man äta lunch medan man tittar på alla segelbåtar. Det finns en mycket bra taverna där men har tyvärr glömt namnet. Återkommer i frågan.
Meganissi är en mysig ö utanför Lefkas. Det finns turbåtar dit de utgår från Nidri. Lefkas stad är också charmig på sitt viss. Där finns en mycket bra taverna. Den heter Voglia de pizza och ligger på gatan som går jämns med kanalen.
Ha en bra resa!

Nicka