handdator

Visa fullständig version : Svenska tecken


Kalimera
2007-05-06, 11:00
Finns det något kortkommando för svenska tecken (å-ä-ö) när man skriver på ett "engelskt" tangentbord?

Arne
2007-05-06, 11:09
Men, det är ju att gå över ån efter vatten. Komplettera operativet med svenskt språkstöd så får du ju å, ä och ö på "rätt" ställe.

Glöm bara ej att återställa efter dig om du sitter på ett internetcafé....

Arne

Kikh
2007-05-06, 11:09
Finns det något kortkommando för svenska tecken (å-ä-ö) när man skriver på ett "engelskt" tangentbord?

Japp:)

Det fungerar lika bra på en laptop som på andra datorer, men du måste komma ihåg att skriva siffrorna på 'Numerical keypad'.
Om din bärbara dator inte har en 'Numerical keypad' finns siffrorna på samma tangenter som jkl (123), uio (456) och 789 (789) när du håller ned 'Function key'. Titta i manualen hur man använder 'Num Keypad', det kan variera mellan olika tillverkare.

Alt134 = å
Alt132 = ä
Alt148 = ö
Alt143 = Å
Alt142 = Ä
Alt153 = Ö

Kalimera
2007-05-11, 13:32
Antingen är jag dum i skallen, eller är jag... ja, dum i skallen. Funkar inte hos mig. Jag bytte till engelska (finns bara det och svenska att välja på) och skrev å,ä,ö här i forumet. Men inte kommer det upp några bokstäver med exempelvis alt:123.

Vad gör jag för fel? :o

Kikh
2007-05-11, 14:13
Ελλα μωρε! Det funkade inte på min nya heller så vi är nog fullt förståndiga:) Har du en liten ruta långt ner till höger där det står SV eller ENG? Bra! Bredvid den finns en liten pil som du vänsterklickar på och får upp en ruta. Välj Inställningar eller Settings, så kommer ytterligare en ruta upp där du kan välja att installera ytterligare språk. Å,ä och ö på engelska blir nu {' och ;. På grekiska blir det {, ' οψη ΄.

Är du med???

Kickie/Κιψκιε

Kalimera
2007-05-11, 18:42
Å,ä och ö på engelska blir nu {' och ;. På grekiska blir det {, ' οψη ΄.Är du med???Jo, jag är med. Men jag vill ju inte att å,ä och ö ska bli klammrar. :o

Kikh
2007-05-11, 18:49
Va??? :confused: Äsch då...:D Nej, det var bara ett exempel på vad som händer när du ställer om språket. Testa att ställa om till svenska, från ett engelskt tangentbord, eller tvärt om, så du får in tekniken.

Kalimera
2007-05-11, 18:57
Testa att ställa om till svenska, från ett engelskt tangentbord, eller tvärt om, så du får in tekniken.Ska prova efter helgen. Om jag inte ställer fler frågor beror inte det på att jag lyckats, de beror på att jag känner mig så här... :o

Soldyrkaren
2007-05-11, 23:41
Kikhs Alt-tips funkar på alla datorer, men det funkar inte med de siffor som sitter ovanför bokstäverna. Man måste använda den separata, numeriska delen till höger om bokstavstangenterna, och ha Num-Lock påslagen.

Om man inte har en numerisk del på tangentbordet kan man ändå använda tipset - då gäller att 123 = JKL, 456 = UIO, 789 = 789. Låter klurigt men de flesta datorer har siffrorna markerade även på dessa tangenter. Men även här måste man ha Num-Lock påslagen (kräver Shift-NumLk på vissa datorer, se till att Num-Lock-lampan tänds).

Gör enligt ovan, håll nere alt, och slå sifferkod enligt Kikhs tips (tex 134 för å, vilket alltså blir JLU om man inte har numeriskt tangentbord). Släpp sedan upp alt-tangenten - först då kommer bokstaven å fram.

pawik
2007-05-12, 12:17
Antingen är jag dum i skallen, eller är jag... ja, dum i skallen. Funkar inte hos mig. Jag bytte till engelska (finns bara det och svenska att välja på) och skrev å,ä,ö här i forumet. Men inte kommer det upp några bokstäver med exempelvis alt:123.

Vad gör jag för fel? :o

Tryck ned alt. Hos mig finns alt nere till vänster.
Skriv 134 på numeriska tangentbordet.
Släpp upp alt.

å

Detta å är skrivet så.

/pawik

PO
2007-05-12, 13:08
Och när man sitter på det grekiska internetcafét och har glömt bort asciikoden så kan man alltid gå till en svensk sida och kopiera å ä & ö till det man skriver! Det funkar alltid.

//PO bye_bye

Kalimera
2007-05-15, 11:14
Jag läser och lär, men får det inte att fungera. Jag håller nere ALT, skriver 1,2,3 på numeriska tangentbordet, släpper upp ALT och får en sådan här: {

:mad:

Jag får göra som PO säger, kopiera bokstäverna. :o

Hellen
2007-05-15, 11:38
Prova med 1 3 4 ;) :D = å
// Helén

Ioslina
2007-05-15, 11:41
Tryck ned alt. Hos mig finns alt nere till vänster.
Skriv 134 på numeriska tangentbordet.
Släpp upp alt.

å

Detta å är skrivet så.

/pawik

han skriver 1 3 4 och släpp upp alt

INTE: 1 2 3

sen Ä
654 +alt knappen förstås!

Kalimera
2007-05-15, 12:26
Prova med 1 3 4 ;) :D = å// HelénJag får citera mig själv från ett inlägg lite längre upp:

Antingen är jag dum i skallen, eller är jag... ja, dum i skallen.

Svaret är ett rungande JA!

1 3 4 ska det ju vara. Och det blir å. :o

Kikh
2007-05-15, 12:34
__D I h****ete det blir på min nya laptop! Varken med alt + Num Lock eller utan! Däremot poppar det upp underliga rutor eller byts "sida" till en annan öppen flik. Tur att jag klarar mig med mitt svenska tangentbord, klipp och klistra eller a och o.

Hellen
2007-05-15, 18:35
Jag får citera mig själv från ett inlägg lite längre upp:
Antingen är jag dum i skallen, eller är jag... ja, dum i skallen.
Svaret är ett rungande JA!

Inte då, du har bara otur när du tänker:D
// Helén

Kalimera
2007-05-15, 19:00
Inte då, du har bara otur när du tänker:D
// HelénSå är det förstås. flabb_flab

Frappe
2007-08-02, 12:30
Da har jag en Djavla otur( sorry svordommen) for hur jag an gor far jag inte till det. Sitter har med min nya HP, UK tankentbord och fattar NADA. Tycker helt enkelt att vi gor om det svenska Alfabetet, vad ska vi med de 3 sista bokstaverna???? staller bara till problem!:o

Camilla