handdator

Visa fullständig version : Dagstur till Amorgos


zeus
2007-05-06, 01:47
Hej
Jag ska åka med min dotter en vecka till Naxos och skulle gärna vilja åka en dagstripp till Amorgos.Jag undrar om någon känner till om någon turistbyrå säljer dagsutflykter till Amorgos.Vi åker i Augusti och jag tänkte att det kanske är bättre att åka en arrangerad tripp än att boka båtresa själva och "riskera" att bli kvar på Amorgos.Jag tänkte om det blåser upp så kan ju båtar bli inställda men om man åker med en utflyktsbåt så står väl arrangören för risken.
//Zeus

Eva L
2007-05-06, 08:33
Jag har inte hört om någon som ordnar dagsutflykter till Amorgos från Naxos men varför inte lägga halva veckan på Amorgos även om det kanske känns lite stressigt på en vecka med tre öar eftersom jag antar att ni landar på Santorini och kanske blir där också en natt inför hemresan. Personligen skulle jag tycka att det är för stressigt att åka till Amorgos över dagen utan istället utforska några av Naxos många byar om jag bara har en vecka på mig. Andra tycker säkert annorlunda

Eva

Bernt Andrè
2007-05-06, 10:48
Hei. Du kan kjøpe billetter til både Amorgos og Koufunissi på reisebeaurået ved torvet på Naxos. Selskapet heter Cycladic cruises og båten er enten Naxos star eller Alexander. Det finns ingen nettside fra Cycladic cruises men tror ikke det blir vanskelig å ordne billetter år dere er fremme.
Skal selv til Amorgos 1 uke i juni.
Ha en fin tur.

Eva L
2007-05-06, 11:20
Det visste jag inte. Till vilken hamn på Amorgos kommer båten? Vet du hur programmet ser ut för dagen antar att de organiserar några utflykter på ön. Jag känner några som ska till Naxos och vill göra en tur till Amorgos över dagen efter att ha hört om alla mina beskrivningar av ön. Själv tyckte jag att 10 dagar var för kort tid där så egentligen tycker jag att en dagsutflykt inte ger Amorgos full rättvisa. När jag var i Katapola märkte jag aldrig att några utflyktsbåtar la till men det har kanske kommit till sedan dess. Både Amorgos och Folegandros lär få många nya turister i år efter den utökade färjetrafiken. Skulle gärna kombinera öarna med varandra men jag åker hem redan i mitten av juni så då har nog inte den båten gått så många dagar.

Eva

zeus
2007-05-06, 22:19
Hej tack för tipsen. Vi har bokat boende hela veckan på Naxos(Charter med Apollo) och ville först inte båtluffa i år men sen ändrade vi oss för dottern ville till Ios och då blir det en natt där (Kompromiss eftersom man som pappa får vara glad så länge som man får åka med).
För att inte bli för splittrade med många byten av boende så tänkte jag att det kunde vara smart med en dagsutfärd till Amorgos.Det går ju alltid att återvända för en längre vistelse ett annat år.
Zeus

Bernt Andrè
2007-05-07, 06:23
Hei dere. Jeg tror båtene går både til Eigali og Katapola og igjen via Koufonissi. FSkal selv 1 uke til Amorgos 24 juni så Folegandros (mine venner) og avslutter i Naoussa på Paros. Regner med det blir en dagstur til Naxos for å hilse på gode venner nede på Plaka.Finner jeg tidtabellen legger jeg de ut.

Eva L
2007-05-07, 07:26
Tack för den informationen ska vidarebefordra den till mina bekanta.

Eva

gunnar
2007-05-08, 08:56
jag vill minnas att jag såg att gick båtar från moutsouna när jag var där för tre år sen, men det kan hända att det bar var till koufinissi

Kalimera
2007-05-10, 12:03
Jeg tror båtene går både til Eigali og Katapola og igjen via Koufonissi. Jag har aldrig sett någon utflyktsbåt från Naxos i Katapola. Jag undrar verkligen om det kan stämma. :confused:

Ioslina
2007-05-10, 12:21
Är det inte "skopan" de tänker på??

Bernt Andrè
2007-05-10, 16:58
"Jag har aldrig sett någon utflyktsbåt från Naxos i Katapola. Jag undrar verkligen om det kan stämma."
Har en 3 årig tabell som oppgav reseruta fra Naxos-koufonissi-Katapola. Kanskje er dette nå utgått men det får jeg svar på når jeg drar til Amorgos om i mnd. Det er også helt riktig at Skopelitis går. Itillegg er det nye rutetider fra Pireus til Katapola som finns nå på WWW.GTP.GR (http://www.GTP.GR)

Hellen
2007-05-10, 18:42
Det går en speedboat 8.30 från Naxos till Katapola, och en från Katapola till Naxos 22.30. Med den kan man ju göra en dagsutflykt, den ta bara en timma mellan öarna.

Jag har andra år sett att det funnits dagstursbåt från Naxos till Koufinissi. Har aldrig åkt med den.
// Helén