handdator

Visa fullständig version : Soumada


Paulina
2007-05-05, 19:20
Är det någon som vet om man kan köpa Soumada i Sverige...? T.ex. i Göteborg...? :)

Arne
2007-05-06, 08:26
Soumada, jag antager att du menar den goda grekiska mandellikören Soumada.

Eftersom systemet ju har ensamrätt på försäljning till privatpersoner lär den icke finnas att köpa någon annan stans. Däremot är det ju så att du kan beställa hos bolaget och se om de kan skaffa hem ett par pavor.

Det tillkommer då förstås en del extrakostnader. Enklast är väl ändock att du ber någon grekresenär ta hem en flaska eller två direkt från grekland.

Arne

Paulina
2007-05-06, 13:01
Den soumada jag tänker på fick jag på Kreta och den var alkoholfri, snarast ett slags läskande "mandelmjölk". Men det var det godaste jag - och min syster - någonsin druckit i värmen! Minns fortfarande hur den doftade! :) Kanske finns det olika varianter, med och utan alkohol...?

Monica P
2007-05-06, 17:54
Recept på soumada enligt Jannis och Inga Ambatsis kokbok "Grekisk mat", Natur och Kultur (utkom på sextiotalet):
2 hg sötmandel
1/2 kg strösocker
Skålla mandeln, skala den och mal den i mandelkvarn. Pressa mandeln med lite strösocker i en mortel, tills den får en krämliknande konstistens. Lägg massan i en skål, tillsätt 2 kaffekoppar vatten och rör om. Häll blandningen i en silduk. Pressa väl. Häll ytterligare 1 kaffekopp vatten i silduken och pressa igen. Blanda i en kastrull samman mandelsaften, sockret och 2 kaffekoppar vatten. Rör om med en träsked. Låt allt koka häftigt ungefär 15 minuter. Skumma under tiden. Häll litet av saften i en skål med vatten och prova, om den visar tendens att stelna. Om så är fallet, är saften färdig och får kallna.Vid serveringen tar man i varje glas 1 del mandelsaft och 4 delar vatten. Serveras kall.

Paulina
2007-05-06, 20:59
Tack Monica för denna hjälp! Då jag idag blev så nyfiken på det här med drycken så kollade jag runt på nätet och hittade även detta recept:

300gr blanched whole almonds
100gr white almond powder
2 liters mineral water
About 3kg white sugar
Rose water to taste
Orange flower water
Bitter almond extract

Det verkar finnas många sätt att göra den på... Men så mycket SOCKER det är i recepten!!! :eek: Jösses, sånt kan man nog bara dricka vart tionde år! ;)

Men det var kul att höra att min syster mindes rätt; hon hade nämligen för sig att man skulle blanda den med vatten innan servering.