handdator

Visa fullständig version : En som vet.


aegeanpilot
2005-02-19, 12:06
Jag är förnärvarande i Lesbos och kan ge er lite info om ön. Ställ gärna frågor om ön.

Mytilini är en otroligt vacker ö med mycket varierande natur. Från vulkan område till riktig skog. Det är det perfekta resmålet om man vill varva ner.

Bästa ställena för att tillbringa sin semester är Molibos som förutom sina fina badstränder även har ett antikt slott.

Eresos är på den västra sidan av ön. Där är naturen lite som Texas. Det finns en ej aktiv vulcan. Eresos är mest populärt av lesbiska kvinnor. Solnedgångarna är helt fantastiska. Ett måste om ni kommer på ön.

Mitt favorit ställe och mångas från lokalbefolkningen är Tarti. Där kan ni hitta greklands finaste badstrand. Ni som inte vill ha mycket turíster omkring er är detta det perfekta stället dock finns inget hotel där men jag tror att man kan hyra rum för en billig peng.

Ett varningens ord till ungdomar som ska till Lesvos.
Ön är otroligt tråkig om man är ute efter att festa. Det är därför jag inte trivs så bra här :D. Men som sagt vill man varva ner så är det den perfekta ön med mycket riklig natur.

stenake
2005-02-22, 14:20
Jag håller med om att Lesbos/Mytilini är en jättefin ö och ett perfekt resmål för den som vill se sig om lite, ha lugn och ro och inte ha tillrättalagda turistindustrier överallt. Alltså ingen hålligång-ö
Några personliga kommentarer:
Molyvos är visserligen charmigt men att det skulle finnas fina badstränder är inte min åsikt. Det finns en nere vid Olive Press Hotel, men den är ganska liten. Då finns det bättre i Petra och Anaxos några km därifrån, men å andra sidan är dessa orter inte lika charmiga som Molyvos.
Eressos har öns förmodligen finaste strand. Men även om det är poeten Saphos födelseby så märkte vi inte att det skulle vara mest lesbiska kvinnor där.
Tarti har jag inte besökt, men ifall beskrivningar jag läst stämmer att det är en stenstrand så skulle den nog inte bli min favorit. Skulle jag själv ranka stränderna på Lesbos skulle de bli i ordning: Eressos, Kalloni, Petra, Vatera.
Sten-Åke

PS
Greklands finaste strand är Elafonissi på Kreta enligt omröstningar här på Kalimera , Se http://www.kalimera.nu/landet/strander_omrostning_2003.html och det överensstämmer med min egen åsikt.
DS

aegeanpilot
2005-02-23, 09:42
jo molibos har fin strand. Inte den stora stranden utan eftalou (nudist). Där finns det även heta vatten källor.

Jo visst är det fullt med lesbiska kvinnor i Eressos. Arbetade på hotel där förra sommaren. Augusti månad är det typ någon sorts världskongress för lesbiska.

Carina
2005-03-09, 17:55
Visst finns det en fin strand i Molivos. Om ni går ned till Olive Press är det är bara att fortsätta efter stranden emot Petra till så breder stranden ut sig och blir en fin sandstrand. Dessutom jättefin utsikt mot borgen. Om man åker bil eller moped kan man åka ned vid hotellet, glömt namnet, som ligger lite utanför Molivos vid stranden. Sedan går man genom pistagenötsodlingar en liten bit till stranden. Perfekt strand var ordet.
Hälsningar

Carina som gärna skulle ha åkt till Mytilini i år också

Bozz
2005-03-10, 17:23
Hej!

Du klanske kan ge mig några tips.
Vi var på Lesvos förra sommaren i två veckor. Åkte dit med Apollo, bodde på Alma Beach i Petra. Trivdes så bra med ön så att vi kommer att åka dit igen i sommar. Tyvärr har ju Apollo lagt ner sina resor dit men vi tar oss nog dit via Athen och sedan vidare med inrikesflyg. Planerar att stanna ca 2 veckor i slutet av juni - början av juli. Det jag vore tacksam för tips om är någon bra lägenhet eller lägenhetsanläggning i närheten av Petra. Har skickat förfrågan till Alma Beach men inte fått något svar. Också tacksam för tips om någon bra mäklare som är verksam på ön. Vi trivdes så bra att vi funderar på att köpa något där att bo i.

tacksam för förslag

snorfus
2005-03-10, 21:49
Jag o min sambo har pratat LÄNGE om lesbos o av era inlägg att döma så verkar det vara en ö för oss.. Ha de!!!

turbolisa
2005-03-11, 19:02
Lesbos är en stor ö och det finns många fina ställen där, men som sagt ingen riktigt partyö med hålligång hela nätterna precis. Åker själv till den södra delen nån gång i sommar, men har inte bestämt hur o när ännu. Ev. får jag ta mig till Köpenhamn o flyga därifrån eller flygstol till Aten o därefter reguljärt.
Lisa

Carina
2005-03-14, 16:21
Apollo och Ving har resor från Oslo till Lesvos, så kan man ta sig till Gardemoen så kan det vara ett bra alternativ. Dessutom så verkar det som att norrmännen får betala betydligt mindre än vi, även om vi räknar om kursen. Vi ville gärna åka till Molivos med våra norska vänner. Tyvärr tycker vi att det är för långt till Oslo så vi väljer Naxos i augusti istället. Men föst ska vi till Karphatos i juni.

Carina

Bozz
2005-04-01, 07:19
tack för tips om Oslo !

Har bokat flygstolar med Ving från gardemoen 30/6. Blir lite dyrare än att flyga först till Aten sedan inrikesflyg till Lesvos men är ju enklare istället med direktflyg.
Någon som har tips på lägenheter med luftkonditionering och god standard i närheten av Petra ? Bodde på Alma Beach Hotell förra året men får inget svar där när jag skickar förfrågan.

Tacksam för tips

darleen
2005-05-12, 13:03
Det finns jättemycket uthyrningsrum och lägenheter mitt i petra, precis vid kyrkan! Längs med vägen vid vattnet hittar du jättemånga! Så det är nog inget svårt att hitta nåt..ifs när du åker beror ju oxå lite på...

Sigrun
2005-09-24, 17:06
Jag håller med om att Lesbos/Mytilini är en jättefin ö och ett perfekt resmål för den som vill se sig om lite, ha lugn och ro och inte ha tillrättalagda turistindustrier överallt. Alltså ingen hålligång-ö
Några personliga kommentarer:
Molyvos är visserligen charmigt men att det skulle finnas fina badstränder är inte min åsikt. Det finns en nere vid Olive Press Hotel, men den är ganska liten. Då finns det bättre i Petra och Anaxos några km därifrån, men å andra sidan är dessa orter inte lika charmiga som Molyvos.
Eressos har öns förmodligen finaste strand. Men även om det är poeten Saphos födelseby så märkte vi inte att det skulle vara mest lesbiska kvinnor där.
Tarti har jag inte besökt, men ifall beskrivningar jag läst stämmer att det är en stenstrand så skulle den nog inte bli min favorit. Skulle jag själv ranka stränderna på Lesbos skulle de bli i ordning: Eressos, Kalloni, Petra, Vatera.
Sten-Åke

PS
Greklands finaste strand är Elafonissi på Kreta enligt omröstningar här på Kalimera , Se http://www.kalimera.nu/landet/strander_omrostning_2003.html och det överensstämmer med min egen åsikt.
DS

Hei Stenake!

Måtte bare bemerke rangeringen din av strender på Lesvos ettersom jeg akkurat har kommet hjem derfra, den 22.9. Har du sett stranden i Sigri? Det var en flott sandstrand, også med det at de har laget flere "tak" man kan sitte innunder i tillegg til at solstoler og parasoll hadde god avstand seg imellom. Var èn gang i Agia Isidoros, den var også fin, men jommen var den lange stranda rett utenfor Plomari fin også, med toppen 10 mennesker - god plass! (Men det var jo stenstrand og ingen solstoler, ble billig....)