handdator

Visa fullständig version : vad är det för ngt som hon köpt med sig???


matsmaja
2007-05-05, 12:58
en fyrkantig bit ungefär som man fetan ligger förpackat i.beige i färgen med pistagenötter i och den smakar sött och satan samtidigt :D ingen i familjen tycker om den men, vi fick detta utav mamma när hon kom hem från Platanias i torsdags...
är det någon som vet vad jag menar och vad det är för ngt sorts bakverk.....?????:p

Kikh
2007-05-05, 13:12
Det låter som om ni fått smaka Halva. En (arabisk tror jag) "godsak" som passar utmärkt att fiska med...:D Finns att köpa här i Sverige också.

Kickie

Eva L
2007-05-05, 17:11
Halva är jättegott till starkt kaffe gärna kryddat med kanel eller kardemumma. Den ska ätas i mycket små bitar så en kaka räcker till flera personer. Vanligt på Balkan i Grekland och i Turkiet.

Ät gärna lite mandlar och pistaschnötter till.

Eva

monica
2007-05-05, 17:14
Ja, det låter som Halva, gott till kallt vitt vin.

Monica

Agda
2007-05-05, 17:48
Jag tycker också det låter som Halvás (mannagrynskaka) som finns i flera olika varianter.
Agda

anoula
2007-05-05, 19:54
Håller med om att det är gott, men i mycket små doser. Det är väldigt mäktigt.

Ullipo
2007-05-05, 21:50
Jag tycker också det låter som Halvás (mannagrynskaka) som finns i flera olika varianter.


Det finns två olika sorters halva. En gjord på mannagryn och en gjord på sesamfrö. Den som är gjord på mannagryn är mjukare (puddingkonsistens) än den som är gjord på sesamfrö. Den som är gjord på sesamfrö är ofta blandad med pistagenötter eller cacao.
Låter som halva gjord på sesam tycker jag.

/Ulrika

Eva L
2007-05-05, 22:18
Den kan även vara kryddad på flera olika sätt och socker samt honungsmängden varierar. Den jag hittat i Sverige är ofta gjord på sesamfrön men i Grekland har jag smakat båda sorterna.

Eva

Agda
2007-05-06, 11:33
Den som är gjord på mannagryn är mjukare (puddingkonsistens) än den som är gjord på sesamfrö.
/Ulrika

Det beror på hur länge smeten "kokar" och hur högtemperatur smeten får om den blir mjuk eller hård i konsistensen. Jag "glömde" min smet en gång och den blev som knäck. Grannen har också bjudit mig på mannagryns-halvás i fast konsistens.

Agda

Zanét
2007-05-06, 12:55
Halvá har jag ätit flera gånger, både den mjuka och hårda och det är jättegott tycker jag.

Prova att skiva både hård halvá och äpple i tunna skivor. Lägg sedan äppelskivorna på en tallrik eller aluminiumfolie och lägg sedan halvá ovanpå. Kan grädds i såväl mikrougn som vanlig ugn. Låt halván smälta ner aningen och sedan är det bara att strö över lite kanel och avnjuta det hela antingen som det är eller tillsammans med glass. Supergott :p

//Zanét bye_bye

Agapi
2007-05-07, 10:54
Halva anvands har i grekland vid fastetider och ats har hos oss(Ipiros) tillsammans med brod. Kan latas som en konstig kombination. Jag och barnen ater helst bara halva utan br;d. Synd bara att det ar sa mycket fett i.

Katerina