handdator

Visa fullständig version : båtluffning


Backis
2005-06-06, 21:48
Men nu var det båtluff som gäller. Min enkla fråga är hur många öar man skall rikta in sig på att hinna med på två veckor. Tanken är att flyga till Kos eller Chania. Öar som skall vara med i trippen är Amorgos och gärna Milos. Några rekommendationer till resruter?

Tack på förhand
Krister

Janérik
2005-06-06, 23:03
Hej!
Jag brukar räkna med att stanna minst tre nätter på varje ö, sedan brukar jag försöka få in en ö där jag stannar 5 nätter eller mera, för dessa 5 nätter eller mera är Naxos ett bra alternativ enligt min högst personliga uppfattning. Sedan räknar jag alltid bort sista natten eftersom man vanligen är på väg till den plats man ska flyga hem från då.
Detta ger att man på 2 veckor hinner med 3-4 öar.
Amorgos och Milos är jättefina öar att ha med i båtluffen, dock bör de vara med olika år eftersom Amorgos ligger i östra Kykladerna och Milos i västra Kykladerna och transporten där emellan är inte det enklaste.
Ett trevligt förstaårsalternativ kunde vara att flyga till Santorini. Direkt från Santorini tar man en båt till Naxos. Efter några nätter på Naxos tar man en båt till Amorgos, har man barn med sej väljer man där Egiali och har man inga barn med sej väljer man Katapola. Är det sedan inte augusti då man åker från Amorgos så kan det vara roligt med ett besök på Koufonissi, speciellt om man har barn med sej. Sedan kanske det blir några nätter på Paros eller Antiparos för att slutligen återgå till Santorini och ta flyget hem. Nu har jag inte räknat nätterna på denna tur men det borde fungera.
Att starta på Naxos är bra för en nybörjartur, där är det enkelt att få tag på boende oberoende av när du kommer, dessutom finns det en massa båtluffare där som kan ge dej massvis med tips om vad du ska göra sedan.

Mvh Janérik

lenapg
2005-06-07, 08:07
Om man inte är rädd för båtresor kan man enligt gtp lämna Amorgos fredag morgon, ta sig till Naxos, för att samma dag lite senare hoppa på en båt som anländer Milos på kvällen. Funderar själv på att göra den färden.
Hälsningar
Lenapg

Kalimera
2005-06-07, 09:09
Tanken är att flyga till Kos eller Chania. Öar som skall vara med i trippen är Amorgos och gärna Milos. Några rekommendationer till resruter?Kos är ingen bra utgångspunkt om du ska till Kykladerna, då är Chania bättre, men inte alls lika bra som att flyga till Santorini.

Janne