handdator

Visa fullständig version : Tre gånger tre rosor


Monica P
2007-05-04, 13:56
Jag lyssnar igenom mina CD-skivor, systematiskt, hinner några per dag för jag vill höra en del flera gånger. Jag har inte så väldigt många, men det är en otrolig blandning.

Det slår mig hur fantastiskt poetiska en del texter är. Romantiska, högtravande, fåniga, roliga, arga, sorgmodiga, konstiga, hela sortimentet av mänskliga känslor.

Somt skulle man nog inte tåla att höra två gånger om det inte vore sån bra musik till. En del vill man höra ideligen, annat går likgiltigt förbi.

Fråga vem som helst om de brukar läsa poesi. Jag tror att många skulle förneka det. Men sångtexter kan vi allesammans!

Min man gillar att sjunga för sig själv och mig när han håller på med någon symaskinslagning och det går bra. Två-tre fraser av någon gammal sång, oftast vemodigt så in i den, -och så kommer nästa sångsnutt. Associationsbanorna är intressanta, omedvetna.

Poesi som inte är tonsatt kanske inte fastnar i minnet på samma sätt. Jag har i minneskontoret ett otal rader av sånt jag läst , något har fastnat men ofullständigt. Just nu går jag och grunnar på den vackra dikten

Tre gånger tre rosor
har jag kastat i havet idag
när strömmen fört bort från Ithaka

Tre gånger
tre duvor
har , fladdrande , lyft från min hand

Det finns purpur så mäktigt, Calypso
att ett uns därav kan färga hela havet blodrött
vad hjälper mig då avstånd
och att jag flydde dig

Några rader till, men sen kan jag inte mer. Det måste vara Forssell, eller är det Gullberg????

Den handlar om längtan till något man haft men förlorat. Odyssevs kom hem efter tusen äventyr men han ser ut över havet...

Jag skulle väldigt gärna få hela texten av någon .

(Vi som inte har tillgång till bibbla får gå här och mumla för oss själva)

Värmebölja väntas till helgen. Det kunde behövas, var tog greklandsvärmen vägen? Inget regn i vintras och ingen värme nu, hur står det till egentligen? Hur ska våra entusiastiska turister få ut vad dom vill av sina resor? Vad ska dom tro om oss när dom behöver ha duntäcke på semestern?

Kalimera
2007-05-04, 14:49
Några rader till, men sen kan jag inte mer. Det måste vara Forssell, eller är det Gullberg????Det är Lars Forssell. Ur diktsamlingen Telegram. Kom 1957. Vackert!

Kanske hittar du den på nätet om du googlar runt lite

Tillägg: Jag hittade den:

Tre gånger tre rosor
har jag kastat i havet idag, när strömmen
för bort från Ithaca.
Tre gånger tre duvor
har, fladdrande, lyft från min hand.

Det finns purpur så mäktigt, Kalypso,
att några uns därav kan färga hela havet blodrött.
Vad hjälper mig då avstånd
och att jag flydde dig?

Sirenerna lockar än i min dröm.
Och havet svallar.
Och drömmen ropar - storm
och efter dig.

Monica P
2007-05-04, 18:27
Tack, Janne, jättetack.
Omläsning av böcker man läste i ungdomen ger en annan dimension. Kan rekommendera Strändernas svall av Eyvind Jonsson, till exempel.

Anli
2007-05-05, 00:33
Tack, Janne, jättetack.
Omläsning av böcker man läste i ungdomen ger en annan dimension. Kan rekommendera Strändernas svall av Eyvind Jonsson, till exempel.

Den läser jag just nu- för första gången.
Bibliotikarien grävde fram ett gammalt, nästan sönderläst exemplar till mig.
Vilket vackert språk! Jag tycker mycket om den.

Anna-Carin