handdator

Visa fullständig version : Jubileumsfest 1 Dec i Stockholm!


Kalimera
2007-05-04, 09:27
Som många redan vet fyller Kalimera tio år den 15 maj. Läge för fest alltså. Tiden passar dock inte, många av oss har annat att tänka på, en del är i Grekland till exempel. Därför passar det bättre att ha festen i höst. November är ingen dum månad, då är de flesta hemma från årets Greklandsresor. Plus att november är en dyster månad som kan behövas livas upp.

Den första stora Kalimerafesten arrangerades med bravur av Hasse, Rasmus och Kent. De gjorde ett jättejobb. Något de inte räknade med att det skulle bli. Tror jag. Bra blev det i alla fall. Jag och Camilla kommer hem från vår långresa i slutet av november, troligen den 21:a eller 22:a. Vi har tyvärr inga möjligheter att anordna någon fest. Ett bra datum skulle vara den 24 november eller den 1 december.

Frågan är om det finns några andra som är villiga att vara festfixare?

Athanasia
2007-05-04, 09:31
Ska tänka på saken...;)

Hasse
2007-05-04, 09:56
På ett hörn går det nog att bidra med något. Bor ju inte i Stockholm men jobbar här vilket blir lite trassligt. Idéer går alltid att bidra med, oavsett geografiska avstånd.



Hasse :cool:

bon
2007-05-04, 11:31
Jättekul, blir det Stockholm så kan jag. OM det inte blir 24 nov då min systerdotter gifter sig. 1 dec låter bra, senare krockar det med glöggsäsongen.

birgitta

Lisbeth K
2007-05-08, 22:16
Mmmm, det låter både kul och intressant!
Jag kan tänka mig att vara med i någon typ av "arbetsgrupp"
Vem drar?????
Jag hakar på_B-anana
Lisbeth K

Titti
2007-05-09, 09:04
Jag kan hjälpa till också.:D

Lissi
2007-05-09, 09:35
Jag håller nog med om att 1 december nästan är det enda datum som går om Janne och Camilla ska hinna hem. Efter detta datum (möjligen kanske också 8 dec?) är det för nära jul.
Att sen datumet inte passar alla är ju en självklarhet, men för att man redan ska kunna prel.boka helgen så måste nog datum vara det första man bestämmer och sen hoppas att man själv lever när det är dags;)

Lissi - som gillar Kalimerafester!:D

sussisanna
2007-05-09, 10:15
Åh så trevligt med kalimerafest.
_B-anana Sussisanna

Eva L
2007-05-09, 13:47
Tror nog att datumet är det första som bör spikas om långväga Kalimeror ska kunna planera in en Stockholmshelg och boka billiga flygbiljetter och hotellrum.

Håller med Lissi om 1 dec den 8 decär alldeles för nära julen.

Eva

Athanasia
2007-05-09, 13:49
Samma här,,,håller också på 1 dec,och jag kan gärna vara med i en festkommite,det är ju en del som måste fixas...

Zanét
2007-05-09, 14:37
Håller också på den 1 December!

//Zanét bye_bye

Rasmus
2007-05-09, 16:52
Jag vet inte vad Hasse tycker, men nog skulle vi/jag kunna lägga ner lite energi på att hjälpa till även denna gång...

R Ang_elx

Lissi
2007-05-09, 18:11
Jag vet inte vad Hasse tycker, men nog skulle vi/jag kunna lägga ner lite energi på att hjälpa till även denna gång...

R Ang_elx

Såna killar gillar vi tjejer i Skåne;)

Lissi -mfl

Arne
2007-05-09, 18:21
Men så spika datum då!!!

Att vela hit och dit gagna sannerligen icke långväga resenärers möjlighet att
medverka!!!


Arne

Hellen
2007-05-09, 18:43
Men så spika datum då!!!

Är det Janne och Camilla det väntas svar från?

// Helén

CarinaN
2007-05-09, 19:28
Jag håller också på första december!

Carina

Hellen
2007-05-09, 20:34
Jag håller också på första december!
Carina

Instämmer!
// Helén

Lissi
2007-05-09, 20:45
. Ett bra datum skulle vara den 24 november eller den 1 december.
Frågan är om det finns några andra som är villiga att vara festfixare?

Han har väl redan svarat i o m detta uttalande....
Ska vi handlingskraftiga kvinnor i Skåne kanske bestämma åt "08-orna";) att det BLIR 1 dec??:D :D

Lissi- mfl

Hellen
2007-05-09, 20:48
Är det Janne och Camilla det väntas svar från?
// Helén

Hoppsan, hade missat nedanstående.

Han har väl redan svarat i o m detta uttalande....
Ska vi handlingskraftiga kvinnor i Skåne kanske bestämma åt "08-orna";) att det BLIR 1 dec??:D :D
Lissi- mfl

Aj, vågar du dig till Stockholm efter dettaflabb_flab :D
// Helén

Lissi
2007-05-09, 20:50
Aj, vågar du dig till Stockholm efter dettaflabb_flab :D
// Helén

Är inte rädd för dem..Jag är nämligrn född och uppvuxen där;) ...Söderbönor är inte rädda av sig....

Lissi

CarinaN
2007-05-09, 20:52
Ska vi handlingskraftiga kvinnor i Skåne kanske bestämma åt "08-orna";) att det BLIR 1 dec??:D :D

Lissi- mfl

JA!!! Vi bestämmer den 1 december (tycker en handlingskraftig småländska:D ).

CarinaN
2007-05-09, 20:57
Eftersom det är första advent den helgen är det ju EXTRA mysigt att åka till Stockholm och gå på julskyltning i Gamla stan mm, eller hur?

Carina - som i och för sig inte längtar till jul ännu

Kyy
2007-05-09, 21:07
:D Första decmber blir det !!! ;)Anar den som får "göra grovjobbet".
bye_bye kluvna hälsningar!!!!
Mus´ Musa.

Ivi
2007-05-09, 21:18
Ser fram emot denna jubileumsfest _B-anana Tur att vi får tillbaka på skatten, undertecknad och sambon :D

Ivi

Hellen
2007-05-09, 21:24
Svårt att bidra med förberedelser när man bor långt bort, men dyker det upp något, så säg till, så fixas det på distans.

Abonnera en restaurang, vi verkar ju bli rätt så många?

// Helén

Elisabet
2007-05-09, 21:34
Finns det någon grekisk restaurang som räcker till?
Måste det inte bli festlokal och catering?

Hellen
2007-05-09, 21:37
Finns det någon grekisk restaurang som räcker till?
Måste det inte bli festlokal och catering?

Ojdå, blir det så många, eller är restaurangerna små.:rolleyes: Jag har dålig koll på hur många det brukar vara på Kalimeraträffarna i Stockholm.
// Helén

Elisabet
2007-05-09, 21:42
Inte vet jag, men alla grekrestauranger i Sverige jag har varit på (alla få Ang_elx ) har varit små. Och om "alla" kommer från hela landet, så är väl 25 personer från södra Sverige, 25 från västkusten, 25 från Stockholm och 30 från resten av landet rimligt att räkna med? Minst _B-anana

Lissi
2007-05-09, 21:49
JA vi blir nog många....Var vi inte ett hundratal på första festen i Sthlm 2001??
Jag får väl skämmas att jag inte minns hur många vi var i Malmö 2002 fast det var jag som tog emot anmälningarna:o ..men vi var MÅNGA.Zanet och Marianne har nog bättre minne än jag.. Håller med Elisabet att det nog måste bli lokal och catering.

Lissi

Marianne
2007-05-09, 23:01
Zanet och Marianne har nog bättre minne än jag..
Ha! Bättre minne:confused: - det tror jag inte, men nog var vi väl en 30-40 stycken:cool:. Eller vad säger Zanet som säkert minns bäst!:D

Och första festen i Stockholm, ja där var vi väl mellan 75 och 100, eller?;)

Zanét
2007-05-09, 23:09
Minnet är kort men jag tror att vi var 40 - 45 st på Malmöfesten :)
//Zanét bye_bye

kari
2007-05-10, 00:09
Minnet är kort men jag tror att vi var 40 - 45 st på Malmöfesten :)
//Zanét bye_bye

Det stemmer med mitt minne og, Zanet :)
Det jeg husker b e s t , er hvor trivelig den festen var :D
bye_bye Kari

Kalimera
2007-05-10, 11:43
Ha! Bättre minne:confused: - det tror jag inte, men nog var vi väl en 30-40 stycken:cool:. Eller vad säger Zanet som säkert minns bäst!:D

Och första festen i Stockholm, ja där var vi väl mellan 75 och 100, eller?;)

Jag tror att vi var 75 pers på den första stora festen. Misstänker att det kan komma bra många fler denna gång. Då var vi på Athena (som inte finns längre), det var den enda krogen som var stor nog att rymma oss alla. Jag tror inte vi kan vara på någon grekkrog i år, måste nog till en större lokal.

Den 1 december låter bra. Då säger vi det. klapp_klap

Hasse
2007-05-10, 12:00
Jag tror inte vi kan vara på någon grekkrog i år, måste nog till en större lokal.




Nu kommer jag in här och har en fundering som nog kommer att kännas lite negativ :rolleyes:

På en krog finns ju allt ordnat, framför allt mat och dryck. En annan lokal som inte är en krog och som man måste hyra på egen hand innebär "problem". Får man nyttja alkohol i lokalen, den måste lämnas tillbaka städad, kontroll över att obehöriga ej dyker upp, osv. I så fall är det en fördel om ni som bor i Stockholm inkl. kranskommuner (förorter) har bekanta som ev. har nys om bra lokal om detta blir aktuellt.



Hasse :cool:

Elisabet
2007-05-10, 12:59
Många cateringföretag samarbetar med olika festlokaler och erbjuder ett pris där allt ingår, även städningen. Alkoholservering och -försäljning till slutna sällskap är då inga problem.

Det enda eventuella problemet är väl om de kan laga god grekisk mat. Men så vitt jag vet så finns (eller åtminstone fanns) det företag i Stockholmsregionen som kan det.

Gita
2007-05-10, 13:32
Jag kollade med Faros, och de kan ta ca 70-75 personer. Men vi kanske blir fler?

Mannen i telefonen var nyfiken och frågade hur många vi blir, och det vet vi ju inte än, så han undrade lite vad vi planerade... så fick jag ju berätta vad Kalimera är, så gott jag kunde. Han tyckte nog att vi var lite galna, fast på ett bra sätt... och han kom ihåg oss från januariträffen. ;)

Om vi måste ha festlokal, så skulle man kunna beställa mat från dem...

Zanét
2007-05-10, 13:57
Det jeg husker b e s t , er hvor trivelig den festen var
Den festen glömmer man inte i första taget :D

Utifrån genomläsning av samtliga inlägg här förefaller det som den 1 dec är spikad och klar. Dristar mig därför till att redigera ämnesrubriken genom att även sätta dit datumet då jag tror det blir lättare för samtliga här :)

Har inte de grekiska föreningarna i Stockholm rätt så stora lokaler? Misstänker att där även finns ordentliga kök. Det är kanske inte helt omöjligt att någon förening kan ta på sig att fixa maten - de är ju vana vid stora fester med mycket folk.

//Zanét bye_bye

Lissi
2007-05-10, 14:24
Den festen glömmer man inte i första taget :D //Zanetbye_bye

Det är nog för den var så välorganiserad;) ;) ;) ;)


Har inte de grekiska föreningarna i Stockholm rätt så stora lokaler? Misstänker att där även finns ordentliga kök. Det är kanske inte helt omöjligt att någon förening kan ta på sig att fixa maten - de är ju vana vid stora fester med mycket folk.

//Zanét bye_bye

När Georgios Dalaras sjöng i Solnahallen år 2001 var det ju Grekiska föreningen i Stockholm som var arrangör. Jag vet att där efteråt skulle serveras mat och där fanns absolut både kök och lokal. Kan det vara något att forska runt?? Hela Solnahallen kanske är att ta i, men en festlokal om där finns. Dit är det inte svårt att ta sig.

Lissi

Hasse
2007-05-10, 14:38
Minnet är kort men jag tror att vi var 40 - 45 st på Malmöfesten :)
//Zanét bye_bye


42 minns jag nästan helt bestämt.


Hasse :cool:

Zanét
2007-05-10, 14:52
42 minns jag nästan helt bestämt.
Där är ordning och reda med dig Hasse :D

//Zanét bye_bye

Themis
2007-05-10, 18:37
Första december är antecknat. :)

Carin
2007-05-10, 20:18
Datumet noterat här också!! klapp_klap

Lotta
2007-05-15, 09:53
Om det behövs en lokal till festen kanske Miro lounge (S:t eriksgatan 50) kan hjälpa till. Vet inte exakt hur många personer lokalerna rymmer.

Gita
2007-05-15, 10:43
En tanke - för att få en fingervisning om hur stor lokal som verkligen behövs - kunde man kanske starta en preliminärbokningsfunktion? Då vet man om det lutar åt 50 eller 500, kanske?

bon
2007-05-15, 11:10
Någon som känner till om Grekiska föreningen på Idungatan har någon lokal?

birgitta

Goliat
2007-05-15, 11:24
Jag är intresserad av att komma på en Kalimera-fest! _B-anana

Jag bor även i stockholms-området (Huddinge). Om jag har tid och det finns något jag kan göra så kan jag säkert ställa upp på något hörn..:)

Göran

eija
2007-05-15, 13:20
HAAAAAAAA, kanske kommer det också en finsk kalimer...? över havet eller flera, vem vet :D!!??
Riitta, hur är det med dig?
Eija

Riitta
2007-05-15, 13:23
Klart jag kommer Eija:)

Riittabye_bye

Kalimera
2007-05-15, 14:07
kunde man kanske starta en preliminärbokningsfunktion? Då vet man om det lutar åt 50 eller 500, kanske?Skulle det funka med en omröstning här i forumet? Då kanske vi får ett hum i alla fall. Men det utesluter alla som inte är medlemmar, och det är ganska många.

vance
2007-05-15, 15:09
men de flesta som kommer vilja vara med bör ju vara medlemmar, eller hur? Å annars får man väl regga sig då

Athanasia
2007-05-15, 15:14
En omröstning vore nog bra..

Eva L
2007-05-15, 15:27
Låter jättespännande att låta grekiska föreningen står för maten om den möjligheten finns.

Eva

malou
2007-05-15, 21:37
Notert i kalenderen - om nordmenn kan delta? Ypperlig anledning att treffa kalemira-menneskene!

Kalimera
2007-05-15, 21:45
Notert i kalenderen - om nordmenn kan delta?
Alla är välkomna. Även nordmenn! :D

Hellen
2007-05-15, 21:56
...Skulle det funka med en omröstning här i forumet?...

Det blir väl jättebra
// Helén

Kalimera
2007-05-16, 15:25
En tanke - för att få en fingervisning om hur stor lokal som verkligen behövsNu finns en omröstning här... (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=9574)

Tigerflickan
2007-05-16, 17:35
Har ju hittat till detta forumet rätt nyligen men det här låter kul! Är van vid "forumfester" från andra forum jag är med på och det brukar bli skojiga tillställningar med en del nytt folk. Då jag bor i Göteborg så tror jag tyvärr inte jag kan bidra med så mycket mer än goda idéer såklar.

En sak skulle väl vara att ha någon slags preliminärbokning med anmälningsavgift som måste betalas in. Dels för att lokaler/restauranger kanske kräver nån slags förhandssumma och dels för att vara säker på att de som skriver att de kommer verkligen kommer. I så fall får man ju starta ett konto på nåt vis, sen är ju frågan hur det ska administreras förstås.

/Susanne

Kalimera
2007-05-17, 11:29
Kamarina (http://www.kamarina.se/)på Söder har en stor "avskild" avdelning där vi säkert skulle få plats allihopa. Lokalen är inte bara stor, den är öppen också, inge skymslen, alla får kontakt med alla om ni förstår. Någon som känner folk där?

Titti
2007-05-17, 20:44
klapp_klap Jaa! Kamarina var den första grekiska restaurang jag åt på. Säkert minst 20 år sedan. Och så himla gott! Deras lammkotletter, mums! Det blir jättebra, Janne!

Elisabet
2007-05-19, 10:31
En restaurang som är tillräckligt stor och klarar hanteringen av så mycket mat är säkert det enklaste och smidigaste alternativet, så om det funkar så låter det som ett bra förslag.

För att det ska bli feststämning tror jag att maten måste bestämmas i förväg och vara densamma för alla, så att de inte ska gå runt och ta upp beställningar först. Då kan det bli så att en del hinner äta innan andra ens har beställt, och då blir det inte fest. Restaurangen bör också garantera att de har tillräckligt med personal för att servera alla på en gång så att vi kan börja äta samtidigt utan att behöva vänta mer än en kort stund på att alla ha fått maten.

Någon som bor i närheten kan väl gå dit och höra med dem om möjligheterna. Det behöver man väl inte känna dem för att göra!?

Susanne & Lasse
2007-05-23, 22:21
Hej Kalimera

Det låter jättekul med Kalimerafest den 1 Dec. Vi hänger absolut med, vi är två södermalmsbor.. Kan hjälpa till om det behövs folk för dukning eller dylikt..
Mvh Susanne & Lasse

Kalimera
2007-05-25, 14:30
Någon som bor i närheten kan väl gå dit och höra med dem om möjligheterna. Det behöver man väl inte känna dem för att göra!?Nu har jag pratat med dem och jag fick ett nej. De tar inte så stora bokningar på en lördag, eller fredag heller för den delen. Synd. :(

Hasse
2007-05-25, 14:41
Nu har jag pratat med dem och jag fick ett nej. De tar inte så stora bokningar på en lördag, eller fredag heller för den delen. Synd. :(



Detta är något man måste vara väldigt ödmjuk inför. Denna lärdom har jag fått flera gånger under den tiden jag var med i arrangemanget av de första Kalimerafesterna. Grekkrogarna har ett ansvar gentemot övriga gäster, enstaka, stamgäster, alla tänkbara gäster.

Möjligen har inte alla greker särskilt mycket vetskap om Kalimera heller :confused:



Hasse :cool:

Kalimera
2007-05-25, 15:01
Grekkrogarna har ett ansvar gentemot övriga gäster, enstaka, stamgäster, alla tänkbara gäster. Visst är det så. Hon sa att de har fullt ändå. Men jag tycker ändå att man skulle få boka, vi är ju ute i väldigt god tid och det skulle vara bra PR för dem. Men det behöver troligen ingen PR.

Möjligen har inte alla greker särskilt mycket vetskap om Kalimera hellerHon jag pratade med hade aldrig hört talas om Kalimera.

Kalimera
2007-06-03, 13:12
Jag lämnar med varm hand över den här tråden till andra. Hoppas att några av er orkar ta tag i festplanerandet. Jag ska självklart följa vad som skrivs i tråden och svara på frågor om det dyker upp några.

Jag ser verkligen fram emot en stor Kalimerajubilieumsfest! :)

Wardakis
2007-06-03, 13:24
Vet att det har varit uppe förut men vore det inte en käck idé att haka på Greklandskryssningen till Åbo, då är ju allt ordnat!
Gunilla