handdator

Visa fullständig version : Zanzibar eller Seyshellerna?


Stina
2007-05-03, 23:44
Hej!
Det kan hända att jag och en kompis åker till Afrika till hösten:) .
Har alltid varit lite nyfiken på denna kontinent(Man har ju sett filmen "Mitt Afrika"...)
Jag har en vän som flyttat till Dar El Salam, Tanzania, så ett alternativ vi har är att hälsa på hos honom och eventuellt försöka åka på en safaritur. Vi tänkte sedan ta båten till Zanzibar och stanna där någon vecka. Någon som har erfarenheter därifrån?
Alternativ två är att åka till Kenya istället eftersom jag hört att det är vackrare och bättre safariturer där. Från Kenya sedan till Zanzibar...
Alternativ tre är att helt enkelt skippa safarin och åka till Seyshellerna istället:cool: .
Vad tror ni?
Till saken hör också att jag har ormfobi och jag undrar om det är möjligt att åka på safari då? Fast man åker väl mest jeep eller??Ang_elx
Har hört att det inte finns några farliga djur på Seyshellerna, men att det är dyrt att semestra där?
Hoppas någon kan ge lite tankar och råd:)

Mvh. Stinabye_bye

Rolf
2007-05-04, 11:16
Hej!
Du får absolut inte missa safarin! Ett minne för livet jag lovar. Var ute tre veckor i Kenya både tält och lodger och vad jag mins så såg vi ingen orm mer än de som andra djur fångat och åt upp.
Vad det än blir så ha en fin höstsemester.
Rolf

SteffTee
2007-05-04, 15:07
Dar es Salaam i kombination med Zanzibar och safari är en underbar kombination.
Snabbåt till Stonetown tar ca 75min och sedan är det bara att Googla sig fram till ett hyfsat boende. Östkusten bjuder på bad och fantastiska hotellanläggningar. En del svindyra! Man kan även åka över till grannön Pemba om man vill göra det än mer exotiskt.

För safari bör ni ta er till Arusha, 12timmar med buss från Dar, och där söka runt efter ett bra safaripaket. Låt det ta 2-3 dagar så att ni inte hoppar på första bästa förslag. Serengeti bör vara huvudalternativet
Boka inte en för kort safari. Minst 4 övernattningar tycker jag och då bör man inkludera Ngorongoro 1natt.
Fråga mig inte vad det kostar eftersom det var några år sedan jag själv gjorde denna resa. Kommer bara ihåg att det gick åt mer pengar än planerat, men att det var värt varenda tanzanisk shilling! :-)

Soldyrkaren
2007-05-04, 21:36
Har varit på Seychellerna (Praslin och La Digue). Det är en fantastisk plats, med fantastisk natur och riktigt, riktigt bra snorkling. Det finns jättesköldpaddor (i vilt tillstånd, det finns bara på Seychellerna och Galapagos) som är en upplevelse att träffa.

Det är ganska dyrt. För boende av enklare hotellstandard betalade vi drygt 800 kr per natt (dubbelrum inkl frukost). Billigare tror jag är svårt att hitta. Dyrare däremot är lätt att hitta - 20.000 kr per natt är ingen ovanlighet på de mer exklusiva ställena. Mat på restaurang kostar ungefär som i Sverige, ibland lite mer. De flesta turister reser med halv- eller helpension, så det finns oftast inte så många matställen att välja på.

Valutasystemet är märkligt - sådant som turister köper (t.ex. hotell, restaurangmat, hyrbilar) får man bara betala i US-dollar eller Euro. Undantag är sådant som man köper i livsmedelsbutiker samt bensin - det kan man betala i lokal valuta. På vissa ställen kan man snacka sig till att få betala restaurangmaten i lokal valuta - om man då svartväxlat (vilket är lätt att göra) blir det i praktiken halva priset. Boende däremot kan aldrig betalas i lokal valuta (förutom om man betalar med kort, men då får man den officiella växelkursen så det blir lika dyrt i alla fall).

Spontan öluffning är omöjligt eftersom man måste boka boendet i förväg. Detta eftersom myndigheterna vill reglera antalet turister på plats samtidigt. I passkontrollen vid inresan görs stickprovskontroller där man kontrollerar att resenärerna har flygbiljett hem samt bokningsbekräftelser på boende för alla nätter. Fördelen med detta är att Seychellerna aldrig blir "överbefolkat" av turister. Det finns inte jättemånga ställen i världen där man kan ha riktiga paradisstränder nästan för sig själv, men på La Digue kan man det.

Har inte varit på Zanzibar, och inte heller på safari, och kan därför inte hjälpa dig att jämföra. Hör av dig om det är nåt mer du vill veta om Seychellerna eller vill ha tips på hur man bäst bokar resa och boende.

Stina
2007-05-06, 01:12
Tack för alla tips!:)

Nu har jag fått lite att fundera på!

Afrika lockar mig och har alltid gjort så.
De som jag känner som besökt Afrika säger att det inte går att beskriva Afrika utan att man måste uppleva det.

Mvh. Stina, som just nu längtar allra mest till GreklandAng_elx

Soldyrkaren
2007-05-07, 17:33
Enklaste sättet att uppleva Afrika är annars att åka till Gambia. Finns som charterresmål med ca 8 timmar flygresa. Om man bara håller sig på hotellet upplever man inte Afrika, men man behöver inte ge sig många meter utanför hotellområdet för att ordentligt uppleva kontinentens atmosfär.

zan
2007-06-19, 12:56
Klart du ska besöka Zanzibar! Jag besöker Zanzibar väldigt mycket, då på sydostkusten i en by som heter Paje (uttalas Padje).
Där finns många guesthouses och inte så "mycket" turister. Själv så bor jag i ett hus där nere titta på www.nygaard.se (http://www.nygaard.se)

Vad du bör se upp med om du ska iväg på en safari är bland annat MYGG som kan ge dig Malaria, och det här med mat ute på safarien, har träffat otaliga människor som har blivit magskjuka och fått sin slutresa till Zanzibar i sängen och hos läkare.

Mvh,
Lars