handdator

Visa fullständig version : Kokta ägg på Grekiska !


Tom
2007-05-03, 21:18
Hej !

Bodde sista natten innan hemresan på hotell med "inkl. frukostbuffé" !Mycket bra standard på allt utom dom "kokta" äggen !

Finns det ngn här på forumet som ej fått gröna hårdkokta, icke dagsfärska ägg ? Det är en enligt mig mening en mycket sällsynt vara !

Bodde en gång på Kreta inl. frukost.... samma historia, flera dagars gamla ägg ! (Varje morgon)
Vid av mig klagomål....värdinnan ut med armarna och sa "Kee" ? afto inne freska !snyft_drop

Har upplevt samma sak på hotell i Athen .

Nu undrar jag, är det likadant på alla frukosthotell i Grekland ?

Om Grekerna fixar kokta ägg hemma, koker dom äggen typ 15 min. och serverar dom 2-3 dgr efter när dom blivit gröna ?
Om i så fall, var har dom skaffat denna "äggkultur" ifrån ?__D

Köper man ägg i affären , får man färska, fina, gula ägg !

Mvh Tom ( som skall undvika äggen på hotellen i Grekland )

inkfish
2007-05-03, 22:34
Jag brukar äta äggen i form av omelett... Äggen är ju oftast kanongoda så det vore jättesynd att koka dem gröna.

Janérik
2007-05-03, 22:47
Hårdkokta är de alltid men det vill jag ha dem, alldeles speciellt vill jag ha dem hårdkokta i Grekland för annars finns det väl risk för diverse sjukdomar i dem (kommer ej på vad den vanliga heter nu).
Då det gäller färskheten så kan jag inte påminna mej att jag skulle ha reagerat på att äggen inte vore av dagens kokning men jag ska väl ärligt säga att det inte är ofta jag ätit ägg i Grekland. Dock är jag ganska säker på att äggen på Hotell Avra i Rafina var färskkokta.

Mvh Janérik

Lissi
2007-05-03, 23:19
Tom!
Jag håller med Dig om hotellägg i Grekland ..BLÄÄÄHH.:mad: :( __D
I februari i Aten hade vi iskalla, grönkokta ägg hela veckan! Varje morgon skalade vi varsitt för hoppet hade man ju kvar,men de var nästan gröna inuti med en svart rand runt gulan, förlåt grörnan;) varje morgon...Om man kokar dem så länge , varför ligger de sen i kylen????
Likadanan var äggen de två gånger vi åt hotellfrukost på påskresan.

Nä, där ligger svenska hotell långt före, med både löskokta och hårdkokta ägg..VARMA!

Lissi

JohnS
2007-05-03, 23:34
Vi må ha vært utrolig heldige med eggene der vi har hatt frokost. Hotel Kriti i Chania, Hotel Avra i Nidri, hotel Michaelia i Petra, hotel Africa i Rhodos.... for å nevne noen få.. over alt har eggene vært hardkokte, delvis med grønn rand, siden de ofte oppbavares i varmt vann også, men dette har med salmonellafrykt å gjøre, sier de jeg har snakket med på hotellene. Men varme og nykokte har de vært, hvis vi har stått opp til frokosten starter... delvis har vi måttet vente på at de skulle kokes ferdig. Men de koker ikke nye egg hver halvtime, slik man gjør på store nordiske hotell, så hvis man løper ned i siste liten før frokosten stenges, er nok eggene kalde.......flabb_flab

Og hvis vi ikke bor et sted med frokost, hender det at jeg bestiller et par kokte egg med toast et annet sted. Da kokes som regel eggene mens jeg venter. Nå reiser vi stort sett utenom sesongen, så det kan hende man har et større lager av "ferdigvarer" når etterspørselen er størst.

Lissi
2007-05-04, 08:54
Men varme og nykokte har de vært, hvis vi har stått opp til frokosten starter... delvis har vi måttet vente på at de skulle kokes ferdig. Men de koker ikke nye egg hver halvtime, slik man gjør på store nordiske hotell, så hvis man løper ned i siste liten før frokosten stenges, er nok eggene kalde.......flabb_flab


Vi har varit bland de första på frukosten de gånger jag pratar om här, men äggen har redan då varit KYLSKÅPSKALLA. Garanterat inte kokade den morgonen utan troligen dagen innan och lagda i kylen för att vara klara vid frukosten. Tilläggas bör kanske att vi aldrig bor på stora hotel med hundratals gäster, där kanske rutinerna är bättre.
Men vi hänger inte upp oss på det, vi avstår äggen helt enkelt och nöjer oss med det andra. Vanligtvis bor vi ju i eget boende med pentry och kokar äggen som vi vill ha dem:D

Lissi

tessan65
2007-05-04, 09:02
Att äggen är gröna har ingeting med hur gamla dom är. Det är för att dom är kokta för länge. Jag har alltid ätit ägg, både hårdkokta o löskokta i grekland o aldrig blivit dålig. (flabb_flab Peppar peppar)

Athanasia
2007-05-04, 09:07
Hm,det är inte alltid man får äggen som man vill,kokar alltid själva ,men det är ju lite si och så med plattorna.....:)

Kalimera
2007-05-04, 09:16
På Ios för många år sedan satte jag mig på torget för att äta frukost. Som jag gjort varje morgon sedan tidernas begynnelse. Denna morgon fick jag för mig att beställa in löskokta ägg. Så jag sa: – Two soft-boiled eggs please.

In kommer två ägg som nätt och jämt doppats i kokande vatten. Äggen var löskokta, men helt oätliga. Nästa morgon gjorde jag ett nytt försök och beställde two boiled eggs. Resultatet blev ungefär detsamma. Något kokta var dem, men fortfarande oätliga. Men jag gav inte upp. Följande tre morgnar beställde jag: two hard boiled eggs, two very hard boiled eggs och slutligen two very very hard boiled eggs. Det hjälpte inte. Äggen blev visserligen mer och mer kokta för varje gång, men inte som jag ville ha dem. På svenska skulle man kalla dem för extremt löskokta. Det slutade med att jag fick gå in i köket och koka mina ägg själv. Och alla blev så nöjda. :)

UlfWiman
2007-05-04, 11:11
Hej Janne

Mycket igenkännande att man får gå till köket och koka själv. Samma sak med kött då är det bara att gå dit och visa hur man gör om det inte önskas nya sulor under sandalerna. Äggen är det inga problem med då grannen har höns och äggen ligger lite överallt. Spis har jag själv så goda frukostägg saknas inte.

Uffe

Tom
2007-05-04, 14:59
[quote]Vi har varit bland de första på frukosten de gånger jag pratar om här, men äggen har redan då varit KYLSKÅPSKALLA. Garanterat inte kokade den morgonen utan troligen dagen innan och lagda i kylen för att vara klara vid frukosten. Tilläggas bör kanske att vi aldrig bor på stora hotel med hundratals gäster, där kanske rutinerna är bättre.

Nu är det så att mina "äggande" erfarenheter kommer från "sistanattenförehemresanhotell " .

Denna gången bodde vi på Attika Beach Hotel i Mati . (Fö ett prisvärt hotell, 68 euro med bara 25km till flygplatsen.) (googla Attika Beach Hotel)
Dom hade buffè och drygt 100gäster. Vi var garanterat först till buffèn, kunde inte låta bli att testa äggen.

Att på ett sådant hotell be att få koka själv låter nog sig inte göras.
Tror bestämt att jag på ort och ställe utforska ämnet !

/ Tom

Kalimera
2007-05-04, 15:01
Äggen är det inga problem med då grannen har höns och äggen ligger lite överallt.Det är riktiga ägg det! :)

Admirala
2007-05-04, 15:10
I Nafplio får jeg egg av faren til en venninne. Han forer hønene med det han dyrker på den lille gården. Alt er organisk, og hønene vandrer fritt. Eggeplommene blir så gule at de nesten er oransje, og smaken er intens.

Da jeg kom til Stavanger og kokte frokostegg på lørdag, synes jeg ikke det smakte noenting, selv om eggekartongen faktisk påsto det var organiske egg.