handdator

Visa fullständig version : Skinnjackan behövdes inte idag


Monica P
2007-05-03, 17:17
Det är varmt! En tunn tröja räckte idag. Skinnjackan får vila till hösten igen. Alla ordentliga husmödrar packar nu in vinterkläderna i påsar med kamferkulor mot malen. Alla svärmors kläder luktar kamfer...Jag chansar på att malen inte hittar in i mina garderober, hittills har det gått bra.

Regnet härom sistens gjorde storverk med växterna. Vinrankorna har satt fart, bladen växer så man ser det, pyttesmå klasar med blommor (eller är det redan druvor, måste ta fram förstoringsglaset, var la jag det-). Två kaprifolplantor har vuxit enastående bra och det luktar jättegott på kvällarna. Mina älsklingar, de tuffa pelargonerna blommar och blommar. Nio tomatplantor har överlevt katternas försök att gräva upp dem. Det gick åt en storförpackning grillpinnar runt om , med spetsen uppåt.

Mandariner från Vathy, originalsorten med speciell arom, har mängder av kärnor och är därför ansedda mindre attraktiva än satsumas och clementiner. Jag har satt kärnor och har pyttesmå mandarinträd i krukor. Det lär inte bli någon frukt, men det blir vacker grönska så småningom.

Apelsinträdet blommar blygsamt . Jasminbusken behöver tuktas dagligen, den kör fram nya kvistar i full fart.

Grekiska hus har sällan invändiga fönsterbrädor, det saknar jag. I Motala hade jag sextio krukväxter, skänkte bort alla vid flytten. Som kompensation har vi här städsegröna växter i överflöd.