handdator

Visa fullständig version : Bokat Skiathos!


Eva
2007-05-03, 15:25
Nu har vi bokat Skiathos, hotell Rea. _B-anana

Först tänkte vi ta hotell Arko, men där hade dom ingen deposition :( .
Och vi tycker det är lite läskigt när det inte finns. Hur gör ni som bor där det inte finns deposition?
Det måste bli jättejobbigt om man blir av med pass och biljetter.

Grek_bruden
2007-05-03, 15:32
Vi ska också åka till Skiathos och bo på hotell Rea...
När åker ni??

Eva
2007-05-03, 15:38
Vi ska också åka till Skiathos och bo på hotell Rea...
När åker ni??
--------------------
Vi åker den 23 juli, ni då?

Grek_bruden
2007-05-03, 16:33
Okej... vi åker 25 juni och blir borta 2v... så ni har ert roliga kvar sedan;)

UlfWiman
2007-05-03, 18:21
Vad då deposition. Detta är inte spanien utan grekland.
Om du har läst mina resebrev blir man aldrig av med något här.
Jag har för det mesta börsen på skrivbordet och det är aldrig någon som rört den. Passet har jag i byrålådan tillsammans med bankboken.

Uffe

skrutt
2007-05-03, 20:12
Jag bryr mej heller inte om deposition...grekerna är ett ärligt folk,och även vi som reser dit tycks det.Jag glömde min kamera på en taverna,gick iväg och kom tillbaks efter ca 1 tim...den låg kvar på samma bord.
Ha det bra på Skiathos,själv reser jag den 28/5 och bor på Lenio.

Eva
2007-05-04, 08:48
Vad då deposition. Detta är inte spanien utan grekland.
Om du har läst mina resebrev blir man aldrig av med något här.
Jag har för det mesta börsen på skrivbordet och det är aldrig någon som rört den. Passet har jag i byrålådan tillsammans med bankboken.

Uffe

Vad skönt att du känner så!
Dessvärre känner jag ett flertal som blivit av med pengar på rummet, även i Grekland :rolleyes:. OCH det behöver inte vara greker som har brutit sig in, utan det kan vara andra turister.
Själv tycker jag det är en aningen blåögt, att inte vara medveten om att det faktiskt kan hända att man blir bestulen:). Det kanske är ovanligt, men man kan ha otur.

Eva
2007-05-04, 08:50
Okej... vi åker 25 juni och blir borta 2v... så ni har ert roliga kvar sedan;)

Fast vi får vänta mycket längre flabb_flab

Eva
2007-05-04, 08:57
Jag bryr mej heller inte om deposition...grekerna är ett ärligt folk,och även vi som reser dit tycks det.Jag glömde min kamera på en taverna,gick iväg och kom tillbaks efter ca 1 tim...den låg kvar på samma bord.
Ha det bra på Skiathos,själv reser jag den 28/5 och bor på Lenio.

Jo, den uppfattningen har jag med! Men sen finns det rötägg överallt, och man kan ha maximal otur.

Dom åren jag båtluffade så släpade vi runt på hela reskassan (ca 12 år sen). Och lämnade den på rumet på dagarna :eek: . Vi gömde pengar på lite olika ställen, men hade inga visakort som backup.

Nuförtiden är jag lite mesigare med att lämna värdesaker obevakade. Speciellt när man hört från dom som faktiskt trots allt blivit bestulna.

Ha det toppenbra själv!!!_B-anana

Sunny
2007-05-04, 10:47
Hej!
Vi åker också till Skiathos 28/5, med Air Tours och vi ska bo på Hotel Rea, 2 vuxna, 2 tjejer som är 14 och en tjej som är 8 år. Har varit på Skiathos för ca 10 år sedan men hoppas att det är lika mysigt fortfarande och att hotellet är fräscht och trevligt!

SteffTee
2007-05-04, 16:26
Om Du skaffar dig ett nationellt ID-kort, så förvarar du det i plånboken. Det är inte större än ett kreditkort. Biljett har man väl knappast nu för tiden när man flyger. Antingen är det en elektronisk biljett eller också får man ett deltagarbevis från researrangören. Skulle detta papper försvinna är det bara att legitimera sig när man ska resa hem (använd ditt nat ID-kort) så finns du på flygbolagets passagerarlistor.
Kontanter har man väl inga större mängder på sig. Ta med ett bankkort laddat med cash så tar man ut pengar efter hand.
Visst händer det att det försvinner saker även i Grekland. Kommer ihåg att jag förlorade ett par solglasögon som jag förlagt sommaren 1982, men det är nog enda gången för mig. Tråkigt bara att känna sig tvungen att välja hotell efter deponeringsmöjligheter!

Eva
2007-05-04, 16:41
Problemet är ju om man blir av med ALLT, även det nationella id-kortet och bankkort.
Nu känns det visseligen inte som något nedköp på något sätt att vi valde ett annat hotel. Utan jag var mest nyfiken på hur andra gjorde.

Jag har själv aldrig blivit bestulen utomlands. Däremot har jag blivit överfallen i Grekland. Och förr i tiden bekymrade jag mig inte över deponering, men nu när jag har vant mig vid det så är jag lite kinkigare.

SteffTee
2007-05-04, 17:24
Verkar bara lite negativt att tänka på förlust av saker när man planerar sin resa. Har själv aldrig funderat på saken. Varför ska man förlora något som man hela tiden bär med sig!
Jag kommer ihåg hur det var på den kära drachmerns tid när man växlade in varendra svensk hundralapp vid ankomst och hade decimetertjocka buntar med sedlar i lådan vid sidan av sängen. Det hade nog inte blivit någon större ersättning om man anmält en förlust till sitt svenska försäkringsbolag :-)

Sharon
2007-05-04, 21:50
Vi har varit många gånger på Skiathos och aldrig haft någon deposition.
Jag tror inte ni behöver vara särskilt oroliga, lägg pengarna och andra värdesaker i resväskan och använd den som förvaring.Oftast på småa öar är det aldrig någon kriminalitet. Hoppas ni får en trevlig vistelse.

Sefirah
2007-05-21, 12:12
Nu har jag och pojkvännen bokat resa till Skiathos i slutet av augusti/början av maj. :) Det ska bli såå härligt att komma ivär, det blir fjärde gången för oss.
Den här gången ska vi bo på hotell Anna. Är det någon som har bott där tidigare och vet hur hotellet är??