handdator

Visa fullständig version : Bussar


montana
2007-05-03, 12:11
Jag har hört att buss-förbindelserna är bra i Lefkas och jag har tittat omkring lite grann, men det tycks inte gå några bussar till Porto Katsiki. Vet ni något om detta? Hur kan man annars ta sig dit? Jag vill inte hyra bil, och jag är tveksam att en 50 cc moped kan dra 150 kg (två pers) genom bergen... eller?

Lissi
2007-05-03, 12:22
När vi var på Lefkas 1993 så åkte vi med en 80cc till Porto Katsiki...INTE ATT REKOMMENDERA! Nu vet jag inte om "getstigen";) är bättre! Men om jag minns rätt så gick någon slags badbåt dit..eller sviker minnet mig?
Sen finns ju flera andra fantastiska stränder, bättre än just Porto Katsiki man kan åka till mycket lättare..
Lissi

montana
2007-05-03, 17:07
T ex vilka stränder då? Och vart ligger de (förhoppningsvis lite närmre Lefkas än Port Katsiki)? Och hur mycket brukar sådana badbåtar kosta?

MVH montana

Lissi
2007-05-03, 17:36
På västra sidan ligger de bästa stränderna som tex Kathisma...Dit går nog buss från Nidri om det nu är där ni ska bo, Du skrev nog inte det. Vi hade vespa i 14 dagar och åkte varje dag från Nidri över bergen till andra sidan...där låg de finaste stränderna. Det var väldigt vacker väg över berget och byn Karia var ett härligt stopp på hemvägen på sena eftermiddagen.Jag skulle tro att OM det finns badbåtar så går de nog från Vassiliki.
Hoppas någon som varit på Lefkas nyligen kan hjälpa Dig bättre.

Lissi

montana
2007-05-04, 14:44
Ja, antingen Nidri eller Legias. Så du menar att det går bussar tvärs över ön, dvs från öst till väst? Jag trodde att för att komma från öst till väst behövde man resa till Lefkas i norr och sen vidare.

Läste även nygligen att bad på den södra sidan inte rekomenderas pga djupa vatten och oberäkneliga vindar. Är detta sant?

Lissi
2007-05-04, 14:52
Oj..hur bussarna går vet jag inte, vi åkte bara buss en gång t o r till Lefkas stad.. Jag kommer så dåligt ihåg just Lefkas för dels var det länge sen och dels var jag inte så där jätteförtjust i Nidri..vi åkte som sagt iväg varje dag till västra sidan...Men absolut tror jag att det går bussar upp till Karia i alla fall, mitt på ön...Konstigt att inte någon som kan Lefkas bättre har svarat Dig..Jag kan nog inte ge mer svar...Vet dock att någon skrivit resebrev därifrån ...Har Du kollat under resmål och Lefkas och sen resebrev??

Lycka till!
....Lissi

montana
2007-05-04, 18:09
Man tackar flabb_flab ! Jag visste inte detta om resebrev innan, men det var väldigt mycket info. Tack!

liselotti
2007-05-04, 22:13
Det var några år sedan vi var på Lefkas, men i sommar återvänder vi! En vecka i Agios Nikitas och en i Vasiliki.:D Oj, vad jag längtar. Har varit där tre gånger. (En av gångerna hade vi rest till Kefalonia, där vi inte trivdes alls så vi tog färjan till Lefkas resten av veckan! Anledningen, mest, är att vi älskar fina stränder.)

Det var kanske lite O.T.

Det finns en del bussar, MEN dom går inte så ofta på västsidan. Vi gillar också att åka lokalbuss. Svårt att läsa tidtabellen på hållplatsen eftersom det ofta bara är grekiska bokstäver!:confused:
Jo, jag tror också att ni måste byta buss i Lefkas stad för att komma till västsidan. Vill man uppleva en strand utan så mycket turister, hoppa av i Agios Nikitas och ta båten till Milos. Kostar ett par €/p.p.
I Vasiliki (buss från Nidri finns) på sydsidan finns en lång sandstrand. INTE SÅ jättefin men fullt badbar. Det finns också båt till Agiofili (för ca 5 år sedan ca 5€), som är en helt UNDERBAR liten badvik.klapp_klap Tyvärr mycket folk under säsong.

Från Nidri går säkert båt till Porto Katsiki under högsäsong, annars från Vasiliki. Ingen buss.

montana
2007-05-09, 09:47
Vet någon på ett ungefär hur mycket en badbåt kan kosta per person?