handdator

Visa fullständig version : Läget i Karlovassi


Deepfish
2007-05-02, 22:13
Hej,grekvänner!

Ska ner en sväng till öarna i sommar.
Samos/Karlovassi som utgångspunkt.
Vill någon informera mig om stället lite sådär lagom ingående så hade det varit kanon.
Soliga hälsningar.:)

Peter
2007-05-03, 01:00
Jag var i Karlovassi 2 veckor för 6 - 7 år sedan och jag trivdes tämligen bra. Det finns Övre- Nedre- och Mellankarlovassi. Man bor normalt sett i Nedre eftersom det ligger utmed havet vid hamnen. Badet just i Karlovassi är inget att skriva hem om men det duger för ett dopp... :o Bättre bad finns om man går en bit västerut från hamnen, ut ur Karlovassi. Och de flesta hotellen har pool.

I hamnen finns det en kort pir att "volta" på med butiker, Tavernor och några barer. Där, och på andra sidan byn finns det discon för de som är intresserade. Mitt på "strandpromenaden" fanns en Bar med Söderhavsstuk... Rätt skön, med bra musik. Jag tillbringade rätt många timmar där med en bok och någon öl... flabb_flab (Märkligt nog tog jag en bild på Samina Express därifrån ett eller två år innan hon gick under... :( ) De stora hotellen utmed stranden har en del restauranger och viss underhållning.

Det finns en ruin av ett Tempel en bit från byn, och ett rätt känt vattenfall som man kan gå till. Annars vet jag inte några direkta utflyktsmål just där.

Det enda negativa jag kan säga är att i Nedre-K, utmed stranden, går en stor genomfartsled med rätt mycket trafik. Och eftersom samtliga bilar och MC på Samos tydligen levereras utan ljuddämpare så kan det vara lite störande... Ang_elx Jag tyckte inte att det var så farligt men jag vet att andra har tyckt det. Fast det var faktiskt flera Poliskontroller på just den genomfartsleden under tiden jag var där. Så det kanske har lugnat sig nu...?

Om du går på leden ut mot hamnen så har du på vänstersidan en Taverna med terrass ut mot gatan. Det är massa grönt runt terrassen. De hade väldigt god mat. Innehavaren heter Floti, och personalen var superb. Andra gången jag åt där så kom kocken ut och sa på engelska: Jag såg dig förra gången du var här... Du äter som en Grek...!!! :eek: :D Ang_elx snyft_drop Jag funderar fortfarande på om det verkligen var en komplimang.. :confused: :(

Efter det när jag var på väg ner till en av hamnbarerna för en stilla stund med en bok och en öl blev jag alltid inropad dit på en snabb kopp kaffe och lite snack "på vägen..." Mysiga människor.

Karlovassi är tydligen skyddat på något sätt, så man får inte bygga ut där. Man kan tydligen riva och sedan bygga upp i samma stil, men inte förändra stadsbilden genom att bygga högre tex. Så jag tror inte K har förändrats så mycket. Fast det klart att barer, Tavernor och dansställen har ändrats och flyttat sedan dess...

Jag var där bara för att ta det lugnt och ladda batterierna. Lite sol, lite öl och bara slappa... Det är inget håll-igång-ställe... Det passade mig då och jag trivdes rätt bra.

Kontentan av det väsentliga: Lugnt, god mat, väldigt trevliga människor.

Det är vad jag kan bidra med...

Peter

maggione
2007-05-03, 16:32
Karlovassi är Samos största stad, "huvudstad" innan Samos Town blev det. En ganska "vanlig" småstad utan några speciella sevärdheter, mycket ungdomar, universitet finns där bl.a. Skall man handla lite billigare åker man till Karlovassi!
Ha det bra på resan!bye_bye

Deepfish
2007-05-03, 21:00
Tack för informationen,Peter.

hälsningar Johan

Deepfish
2007-05-03, 21:01
Tack för informationen,Maggione

kalokairi
2007-05-04, 19:36
Åh va kul att höra någon som ska till Karlovassi!
Jag har varit där, älskar verkligen den staden. Där lever du bland befolkningen, inte bland andra turister.
Tycker det är synd på ett sätt att Sverige slutat med resor dit. De behöver ju lite turister. Men Danmark har fortfarande resor dit!

Längs huvudgatan, nedanför hotellet "anema by the sea" finns en väldigt trevlig taverna som heter "Anema place". Den ligger precis vid havet och stranden. Tavernans kök ligger mitt över gatan, så de får korsa gatan varje gång de ska med mat till borden! Och gatan är ganska trafikerad, kan man säga...

Iallafall finns det många gemytliga små restauranger i hamnen. Även barer. Min favoritbar heter "Cosi" och ligger i hamnen ovanför en restaurang, man får gå en trappa upp. Utsikt över hela hamnen och underbar atmosfär!
Sen finns även strandbaren "Beach Front", som redan nämts innan.

Vattenfallen är värda ett besök!
Människorna är så trevliga.. Har fått många vänner för livet där.. De är inte trötta på turisterna, utan tvärtom nyfikna. På ett bra sätt!

Skulle kunna skriva hur mycket som helst! Är det något du vill veta så fråga..

/Kalokairi