handdator

Visa fullständig version : Onsdag 2/5


UlfWiman
2007-05-02, 19:16
Onsdag 2/5


Äntligen en ny morgon. Bra väder blå himmel och 20 grader 10.00 samt helt vindstilla. Tyvärr behöver vi det väder som var igår för det är så torrt i marken att blommorna vissnar. Är detta en del av miljöförändringen?


Jag hade tänk mig en äggfrukost med rostat bröd, men det var slut ägg. Måste åtgärdas omgående så det blir promenad till handlaren. Jag vet inte om jag är lyxig, men jag har räknat ut att jag lever på ungefär 150kr om dagen, kommentarer tas gärna emot. Äter ute två gånger i veckan men resten får bli i köket. Dricker normalt och köper bara öl när det är rea på Lidl.


Jag tror att det blir en långpromenad idag då det är så fint väder ute. Nu har turisterna vaknat upp igen. Vi hade behövt lite mer vatten men man får vara tacksam för det lilla som kommer ner. Nu blev jag anfallen av två getingar när jag sitter och skriver. Bäst att ta sin tillflykt till köket och hämta flugsmällan. Det finns ett getingbo under Giannis balkong, men det är ingen som vågar ta bort det.


Det som är tråkigt efter en regndag är mina leriga sandaler. De skulle behöva rengöras ordentligt med borste och Ajax. Jag får väl gå barfota ett tag medan de torkar. Äntligen har de grävt igen den arkeokogiska fyndplatsen. Enda kruxet är ju regnet igår då hela gatan ser ut som en leråker idag. Så mycket hade jag för att tvätta mina sandaler. De ser likadana ut igen fast just nu med stora lerkokor under. Jag satte mig på trappen och tog av mig skorna för att inte skita ner så mycket inne. Nu har jag promenerat i två timmar plus att jag suttit och läst samt druckit en öl på Dionysos. Totalt tre och en halv timme.


Jag har ganska länge kollat på Giannis och Katerina o det är lunch med vila varje dag 14.00 till 16.00, då händer det ingenting här. Ska få följa med till växthuset idag och fixa jord och lite andra plantor.


Jag tror jag blir tokig, då jag går ut och de har grävt av gatan för vilken gång i ordningen. Jag blev tvungen att gå hem när det var ljust så jag inte skulle dratta i något av hålen.
Orkar inte skriva något mer idag då jag har ont i händerna.

Uffe

Kyy
2007-05-02, 21:35
Hej Uffebye_bye
Det lär bli ett lämmeltåg av kalimeraläsare till dig. Kan du inte sätta ner en
varje kväll vid tangentbordet och diktera.flabb_flab

:D Fiffiga hälsningar
RaR

glenn_f
2007-05-02, 23:30
[
citat:
Jag tror jag blir tokig, då jag går ut och de har grävt av gatan för vilken gång i ordningen. Jag blev tvungen att gå hem när det var ljust så jag inte skulle dratta i något av hålen.


Tänk possitivt och hav tålamod Ulf det kommer alltid bättre dagar och så smånigom kanske en asfalteringsmaskin,

Hälsningar Glenn och Berit

UlfWiman
2007-05-03, 03:38
Hej Glenn

En asfalteringsmaskin har de väl bara sett på vykort här nere.
De kör ut asfalten i skopan på en bobcat och sedan kommer bulten o jämnar till det. Snacka om knaggligt. Jag ska be Bernt att köpa löjrom på Böle fisk åt mig så jag har till midsommar.

Uffe

glenn_f
2007-05-03, 06:25
Hej
Ett bra förslag det med löjrommen. Men nu råkar det vara så att jag har löjrom hemma så jag skickar en burk med Bernt som du får som lön för att du förgyller vår tillvaro i Sverige. Den innehåller ca 140 gram. 5 stjärnig rom från Perssons fisk.

Athanasia
2007-05-03, 06:41
Hm,det lät gott!!:)...och Tack igen för underbar läsning Uffe.

Monica P
2007-05-03, 07:23
HA! Vi är värst! Vi har asfalteringsmaskin! Vi har fått ny asfalt på de mest otänkbara ställen! Ett stort skrammelverk som brutit ihop bara tre-fyra gånger! Gissa vilken som vann kommunalvalet i fjol! Gissa hur mycket pengar kommunen ligger back!

Eva L
2007-05-03, 08:32
Fick inte Grekland väldigt mycket EU-pengar en gång i världen för att förbättra sin infrastruktur och därigenom många mil nya asfalterade vägar. :)

Eva

UlfWiman
2007-05-03, 08:54
Hör du, du Monica.
Kan ni inte skicka över en eller två asfalterare till
u-landet Kreta. Jag har sett en ute på motorvägen för några år sedan men det är allt.

Uffe

Tigerflickan
2007-05-03, 09:24
Hej jag ska åka till Platanias, det blir första gången i Grekland överhuvudtaget men min sambo har varit på Kreta tidigare. Kommer att följa den här hörnan lite nu när det närmar sig, kul att kunna få lite försmak av Kreta genom dina rapporter!_B-anana

Monica P
2007-05-03, 12:08
Tål att tänka på. Det är en hel liten fabrik från Thessaloniki, mobil förstås, uppställd borta i industriområdet med stenkrossar och annat spännande. Grus och sand kommer in från ett håll, asfaltoljorna från nästa, så ryker det och skramlar till och så kommer en dos ner på den väntande lastbilen. Ungefär som kaffemaskinen vi hade på jobbet i Sverige. Eftersom många vägar är så smala och branta här använder man dels en liten maskin+ gubbar med spadar + vält. dels en jättestor grunka som både lägger ut asfalten och manglar den. Det har varit en källa till oändliga debatter och mycket att titta på när de jobbade: flera dar i förväg var man ombedd att flytta bilar och sånt. SEN KOM DOM och vi kunde sitta på våra verandor och kolla. Så tog pengarna slut och Vathy skulle inte få nån asfalt, men en förmögen person har nu donerat vad som behövs. Han får väl en guldplakett inlagd i något gathörn...
Så har du bara pengar, Uffe, kan dom säkert åka över till er en sväng också!

micke.b
2007-05-03, 17:36
Löjrom med lite gräddfil och hackad lök MUMS.
Får man dessutom en liten klar till så kommer den rätta midsommarstämmningen att infinna sig ganska snart.