handdator

Visa fullständig version : Hur ska man klä sig?


Monica P
2007-05-02, 18:43
Vädret liknar ingenting. Regn som vi så gärna ville ha hela natten. I morse skulle jag åka och handla och tog på mig varmt eftersom jag frös i går kväll, ångrade mig omgående och fick stanna halvvägs till stan och plocka av mig ett antal tröjor... och nu på kvällen åkte jag en tur igen och fick nästan köldskador. Man lär sig då aldrig heller.

Många gånger är det varmare ute än inne . Stengolven håller temperaturen nere vilket ju är jättebra på sommaren, men nu...

Alla mattor har trots allt åkt ut, hänger nytvättade på verandaräcket. Så skönt att kunna våttorka i ett enda svep. Kattungarna har för vana att trampa i maten och sen sätta små, små spår över halva köket.

En av dem får nog ny familj endera dan, det finns några som vill komma och titta på dem. Då får jag väl separationsångest, de är ju så otroligt gulliga. Men många. Men gulliga. Men många...

Darlaras sjunger just nu "omorfi kai paraxeni patrida"= "vackra och konstiga hemland " på min CD-spelare. -Jag kan lyssna på den här skivan tio gånger i rad: O Ilios O Iliatoras med dikter av Elytis, tonsatta av Dimitris Lagios, den är helt enkelt suverän.

Om det är en skiva jag gillar vill jag höra den många gånger i rad. Tyvärr har jag ingen koll på alla namn på artister, det blir väl så att man fastnar för vissa . Kan rekommendera Vasilis Papakonstantinou, en mycket originell sångare både till utseende och musikstil. Inte helt lättlyssnad men intressanta texter och egensinnigt framförande.

Hoppas att kommunens kulturutskott gör samma grej i år som i fjol: en hel rad av bra artister uppträdde här på stadion eller nere på torget vid rådhuset, inget inträde, nästan varje söndag.

Annars kan man ju åka till Kastelli eller Fever eller en uppsjö andra ställen och lyssna och dricka/äta samtidigt.
Ett år blev vi sittande framför högtalarna, som dessutom var dåliga, vi höll på att bli knäckta, när vi kom på att färskt bröd kan bli utmärkta öronproppar, rekommenderas varmt.

monica
2007-05-02, 22:31
Håller med dig Monica, vädret varierar här i Menidi oxå.
Speciellt svårt att veta för ungarna när de går till skolan,
för på morgonen är det kallt och sedan kan det bli jättevarmt när solen dyker upp.

Vilka Lyxproblem man har ;)

AtenMonica

PO
2007-05-02, 23:17
Jag prövade med färskt Siljans brungräddat när mellangrabben spelade tysk techno, men inte f*n hjälpte det, det bara smulade!

//PO :confused:

eija
2007-05-03, 10:06
Hej Monica!
På en av mina första Greklandsresor hörde jag Dalaras på bussen, blev hemskt fötjusad och köpte en dubbelkassett ΖΩΝΤΑΝΗ ΗΧΟΓΡΑΦΗΣΗ ΣΤΟ ΑΤΤΙΚΟΝ 1991 av Dalaras med Papakonstantinou och den är nog ännu i dag en av mina favoriter, särskilt ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ komplat med piano och saxofon får kalla kårar gå längs ryggen på mig!!

Tack för dina trevliga och intressanta brev!
Eija (+3 i min finska by!!!!)

Agda
2007-05-03, 13:11
Jag går fortfarnade i långbyxor och fleecetröja. OK jag har en elakartad influensa som gör mig väldigt frusen, men ändå det är ju enormt varmt i solen. Har faktiskt tänt i kaminen tre kvällar i rad nu. höjningen av natt-temperaturen går långsamt.

Agda