handdator

Visa fullständig version : Första maj


Monica P
2007-05-01, 09:10
Om en stund tar jag moppen och åker till Myrties, tar sen båten över till Telendos. Det är tradition att fira första maj där. Man kan äta, träffa folk, lyssna på musik, binda blomsterkrans till ytterdörren och vinna en vävstol på lotteri + fem lektioner i vävning. Jag jobbar hårt på det där med vävstolen, får nog köpa ett antal lotter till.

Lektionerna kan nog behövas, för den traditionella vävstolen här ser inte ut som den jag hade i Sverige. För den initierade kan jag beskriva att den inte har någon tjock bom som varpen rullas upp på. Varpflätan går i stället runt en smal bom och upp över vävstolen och tillbaka till väverskan, där den knyts fast tills man behöver mer. Invecklat? Knappast, men vad jag kan om förskedning och sånt får jag väl lära om. OM jag vinner vävstolen vill säga.

Det går bra att tinga vävningen av andra också. I fjol fick jag femton fina trasmattor vävda av en flicka i Stimenia. Mattrasorna hade jag klippt under några år, flera stora säckar. Det är ett märkligt nöje, detta att klippa mattrasor. Hela ens garderob undergår intensiv granskning. Inte bara ens egen förresten. -Den där skjortan har min man inte använt på flera år. -Den där t-tröjan har en väldigt bra färg. -Inte behöver jag väl den där kjolen?-

Sån blir man. Vänner kommer med säckvis med material. En utmärkt sitta-på-verandan-med-en kopp-kaffe-hobby.

Här är det vanligt med röd varp, eller randad vit och röd, lite tunnare varp än som är vanligt i Sverige.

Å, jag vill, jag vill vinna den där vävstolen.

Morgonens betraktelse var annars de tre kattungarna . Bara i förrgår var de tre små skrikande/hungriga/vettskrämda/kissnödiga pluttar. Nu regerar de kök och vardagsrum. De vuxna hannarna som av gammal vana kommer och tigger mat på morgonen ser vettskrämda ut och backar omgående. De unga honorna fräser och värjer sig, men är på väg att bli vänliga. Bara gamla Jaja , som haft otaliga kullar själv, sveper in med överlägset lugn, äter upp deras mat och vill ut igen.

Ungarna tappar inte modet åt det avvisande beteendet från de andra, de kommer framåt, stelnar vid åthutningarna, retirerar med styva ben och raggen på högkant. rusar sen in under kylskåpet, bara för att åter titta fram nästa minut. Prata om positiv livssyn!

Dags att dra iväg. Vädret är sagolikt. Hjälm och grova skor tar jag, men skinnjackan får stanna hemma. Hoppas du får en skön första maj också!

Riitta
2007-05-01, 15:33
Hoppas du fick vävstolen:)
Riittabye_bye

Monica P
2007-05-01, 17:26
TYVÄRR , jag hade nog flest lotter av alla, jag fick till och med några som bonus för att jag var så angelägen, men det var tusen nummer ifrån, ungefär. Så blev det hällregn! Ingen hade varit med om det tidigare, grått över hela rymden och ett regn som fortfarande pågår, klockan är halv sju här. Lustigt nog var stämningen på topp ändå, barn kutade ut och in i regnet, vuxna klämde in sig på de serveringar som hade bra tak och alla verkade upprymda över vädret. Det har regnat så lite i vinter att varje regn är välkommet. Jag blev sittande i samma hörna som ett par engelsmän, dom hade aldrig sett regn i Grekland tidigare. Hemma igen var det skönt att byta till torra, varma kläder. MP

Riitta
2007-05-01, 17:43
Ojdå,ingen vävstol:oBättre lycka nästa år:) Men regnet var ju välkommet har jag förstått:)

Riittabye_bye

inkfish
2007-05-01, 18:42
Ungarna tappar inte modet åt det avvisande beteendet från de andra, de kommer framåt, stelnar vid åthutningarna, retirerar med styva ben och raggen på högkant. rusar sen in under kylskåpet, bara för att åter titta fram nästa minut.

Vem behöver tv när man har katt?:D

Det låter oerhört rart, jag kan se det framför mig:)

Frappe
2007-05-01, 18:47
Och tvärtom här i SE hade vi strålande sol :) vi har grillat lamm och ätit en massa god mat, gott vin i goda vänners sällskap, helt enkelt njutit av livet!klapp_klap barnen plockade blommor ( typ grannarnas tulpaner mm) och gjorde kransar....sen dansade vi i trädgården, lite kul är det för en av killarna har haft danskurser i Stockholm för en 10 år sen ( grekisk dans) så idag har vi lärt oss 2 nya danser _B-anana _B-anana


Camilla