handdator

Visa fullständig version : Måndag 30/4 valborg


UlfWiman
2007-04-30, 19:16
Måndag 30/4


Nu är det måndag morgon och mitt huvud känns så tungt, när jag sitter här med min grapefrukt juice, sjungande the gräsänkling blues(Povel Ramel). Nej det beror inte på spirituosa utan en luftfuktighet på 78%. Det blev bara ett glas κρασι igår och inget mer. Barometern säger åska och den har aldrig ljugit förr. Den är kalibrerad mot Xania airport så den visar rätt. Vädret, jo vi har väder idag också eller som min pappa alltid sa ”vi har väder idag djävla kapten” eller var det tvärs om. Jag tänker ibland på min pappa som dog hastigt när jag bara var 21 år gammal. Det var en tung förlust som jag aldrig riktigt har hämtat mig från.


Mycket trevlig kväll igår, inte så sent bara till 23.00 och så fick jag lifta med taxin när damerna skulle hem. Gud så skönt att slippa gå hem. Jag har gått så mycket idag så mina vader är alldeles svullna och fötterna likaså. Restaurangen blev proppfull under kvällen så det blev en härlig stämning med massor av folk. När damerna kom ville de sätta sig hos mig men jag satt vid familjebordet så det gick inte så bra. Dit ska man bli inbjuden för att ha en plats reserverad. Det har hänt att jag har ätit min middag där då det droppat in folk hela tiden. Om jag hinner ska jag försöka lägga upp några bilder från igår på min site.


Ilona en bekant till mig berättade i morse att på supermarketen i Platanias där hon jobbar har folk börjat prata om mig. Svenskar då naturligtvis. Hon har berättat att hon känner mig och att jag korrekturläser åt henne. Man kanske börjar bli lite av en kändis ute i världen! En av mina livsdrömmar har varit att bli författare eller journalist, men det blev data. Jag har haft femma alla år i skolan i matte, engelska och svenska. Slarvar lite grann med språket idag och använder mig av man i stället för jag samt använder talspråk emellanåt. Jag gick i skola då det var skola och inte polsk riksdag. Har varit på besök i mina döttrars klasser, så jag vet vad jag snackar om. Det var rena kaoset, så stackars lärare av idag.


Jag har fortfarande kontakt med min klassföreståndare 1-9 och hon har slutat för det är så mycket kaos i klassrummen av idag. Har varit på besök i grekisk skola där några av mina vänners barn går och där är det helt annorlunda. Lite som när jag gick i skolan. Lugnt och tyst samt alla får tala till punkt. På skolgården är det däremot ett himla liv, men det verkar som om att ungarna skriker av sig ute. Grekiskt bröllop ska vi inte tala om det är ett jätteparty utan dess like och det tror jag alla som har varit med kan instämma i. Det är fest i två, tre dagar och man äter hur mycket som helst.


Giannis kom förbi mig med några vackra blommor som han hade plockat. Nu är det lite fint på köksbordet också. Jag måste gå och köpa cigaretter idag och kanske ta en tur till Stalos. Frukosten blev tre snabba ägg kokta 2,5 minuter och inget annat. Jag vill inte ha golfbollar i äggkoppen. Jag försöker att flörta med ”inkfish” om att få lägga in en länk som är mycket bra att ha. Jag har själv boken som länken handlar om. Där finns allt om att flytta hit och leva här samt om man vill köpa fastighet. Lite info om regler för bil och mopedkörning samt andra lagar. All text är på engelska så jag orkar inte översätta för det är för många sidor. Det är lite Kalimera över siten med rent praktisk information. Om jag får in den så kan ni ställa frågor ifall det är något som det funderas över.


Jag träffade en bekant till mig igår på Ozon som är tekniker på militära flygplan och jobbar ute på Akrotiri. Frågade om detta med lågsniffning över land. Han berättade att det är totalt förbud för flygning under 300m, men piloterna tycker att det är kul och cheferna blundar. Detta är Grekland och inte Sverige. Vi hade en incident i Arvidsjaur med två flyglärare som lekte och de fick sparken direkt. För en gångs skull hade jag skjorta på mig i går kväll. Det kändes lite pinsamt att gå till granntjejen och be henne knäppa knapparna. Mina fingrar klarar inte så svåra motoriska övningar, likaså att knyta skor funkar inte längre. Men jag har lärt mig att leva med detta och vara glad ändå.


Jag skrev om en tråkig sak som svar på Monica T´s inslag om döden, vill ni ha mer fakta om det jag skrev om kremering så har jag en länk och den lär det knappast vara otillåtet att lägga in. Det är inte så populärt hos kyrkan här men de har fått ge med sig. Misstänker att trycket från alla nya boende har hjälpt till i debatten. Döden är en jobbig sak och tar man upp den eller cancer så tystnar de flesta och sitter och skruvar på sig. Tror folk att de är odödliga? Grekiska unga män verkar tro det när man ser de fara fram som kamikaze piloter på Mc. Det är väl bättre att prata om det när man har fyllt 50 för det kan ju inträffa om 15 sekunder. Jag är mycket bra bekant med en präst i Öjebyn, Peder Johnson och vi har pratat om detta många gånger under våra promenader. Det verkar vara sak samma i Sverige att folk tystnar när ämnet berörs. Däremot är vi annorlunda i förhållningen till cancer. Inga Lill blev lite störd när jag gav henne ett kuvert med utanskriften vid mitt ev frånfälle. Detta blev en djup diskussion men även den måste upp till ytan utan att man ska behöva skämmas för sig.


Nu till något gladare saker. Jag har blivit inviterad till något som ska liknas vid en valborgsmässofest nere vid stranden idag 20.00 och ta med mig korv om jag vill grilla. Där rök den lugna hemmakvällen.


Jag läste i en kommentar lite om ett stort hotellprojekt där de redan byggt vägen här i A Apostoli. Projektet är nedlagt då de inte fick alla tillstånd som behövdes. Ibland är byråkrati bra då den stoppar vansinnes etableringar. Jag tror jag har byborna med mig då jag säger att vi vill inte ha fler hotell än det finns idag. Det är ju bara att kika på Stalos och Platanias som ser ut som f…n. Allt det genuina försvinner och in kommer det turistifierade. Jag vill inte ha det så. Det blir som på Teneriffa, kalles på knäckebröd och svensk mat. Varför åker man då utomlands? Gilla maten eller laga själv.


Det är ingen som tvingar er att äta grekisk mat, men i mina ögon är den för det mesta god och nyttig. Eller ägna en vecka åt att äta sallad med fetaost. Det mår kroppen bara bra av. Första året jag bodde här tappade jag mellan 25-30kg i vikt utan att behöva göra något mer än att äta maten. När man bor här och är stammis på något ställe räcker det ofta med att komma dit och de frågar om du vill äta. Om du då svarar ja är det bara att säga en tallrik mat παρακαλο. Sedan får du in vad personalen äter till middag och det smakar för det mesta bra. Mycket är lamm i alla dess former men ibland även den stekta småfisken. Den sista är jag inte så förtjust i då det är så mycket ben att spotta ut.


Jag fuskar och gör inte moussakan själv utan handlar på Marinopolos i stället. En folieform räcker med lite sallad till tre middagar för ca 3-3,5€ salladen är ju extra men vem har inte tomater, lök, gurka och fetaost hemma. Lite rostat bröd med finskivad vitlök och olivolja toppad med mycket tsatziki. Är ni hungriga nu så är det bara att ge sig iväg till närmaste livsmedelsaffär och handla. Tack vare alla greker som bor i Sverige har vi ett ganska unikt utbud av grekiska specialiteter i Sverige. Arla tillverkar mycket av den feta som finns här men jag gillar bäst den lokala eller annars den bulgariska. Turkisk feta tycker jag smakar ingenting. Detta verkar bli ett långt inlägg men mina händer är ganska bra idag. Det jag saknar från min friska tid är att kunna skriva utan att behöva titta på tangentbordet hela tiden.


Idag köpte jag en härligt stor terrakottakruka till trädgården. Den är 75cm i diameter och 30cm djup. Kostade mig 25€ och då får jag den hemkörd på köpet. Jag tycker det var billigt för en så stor kruka. När jag väl kommer hem från Stalos står det en blomma på bron en 50cm hög Bougainvilla rödlila och mycket vacker. Det var tack från Ilona för översättningar jag gjort åt henne. Detta verkar gå som hand i handsken. Nu är det bara jord som fattas men det är bara att be Giannis om lite assistans.
Nu ska jag laga lite mat åt mig själv sedan blir det promenad till stranden för valborg.

Uffe

jan c
2007-04-30, 19:45
tack Uffe För dina Dagböcker förstår att ville bli författare du är pågod väg hälsn Jan C

Kikh
2007-04-30, 20:01
Trevlig Valborg Uffe!
Jag ser fram emot ett inlägg om kvällens firande, Valborgstraditionen på Kreta och hur blomman tar sig ut i urnan. Från urna kommer jag osökt in på kremering, går den att återanvända? Nej, skämt å sido har jag läst att kremering var den vanligaste begravningsformen på Kreta runt eller under Minoernas tid. Nu kan jag ha blandat ihop allt också, det händer ganska ofta just nu...Stress-senil:(
Min sista vilja skrev jag redan i 20-års åldern, eftersom jag är ensamstående mamma var det viktigt. Ingen i familjen blev det minsta förvånad, jag ska ju alltid ha min vilja igenom och planera allt själv, men lite olustigt tyckte de nog att det var. Jag har undervisat i privatekonomi och just arvsrätt är en viktig bit som jag predikar om.

Ha det riktigt gott!
Kickie

P.s. Jag har mailat till K nu:)

Eva L
2007-04-30, 21:38
Här i Umeå finns det gott om feta men jag föredrar Fages som är bäst både färdigförpackad och på lösvikt som jag ofta handlar den.

Eva nyss hemkommen från valborgsmässofirandet

Athanasia
2007-05-01, 00:53
Tack Uffe för att Du deler Dina dagar med oss!klapp_klap

Lino
2007-05-01, 07:11
Hej, Uffe. Att logga in på din blogg har blivit dagens högtidsstund. Brukar fixa till en kopp kaffe och sitter sedan och läser och njuter av både den och dig. Tack för att du bjussar på dig själv! Nyfiken bara på vad det är för översättningar du hjälper Ilona med?
Lino

Eva L
2007-05-01, 08:58
Jag har funderat över det här med maten och vi turister många gånger. Tror att tavernaägarna har en del av ansvaret för hur det ser ut. De gissar vad turisterna vill ha och lagar anpassade maträtter och den turist som inte ätit något annat tror att det är så det grekiska köket ser ut idag. Många har kanske inte heller kock eller kokerskeutbildningar som gör det möjligt att lyfta kokkonsten till en högre nivå utan borde hålla sig till det de är bra på dvs grekisk husmankost. Ibland tycker jag att man får springa runt och leta rätt ordentligt för att hitta den traditionella maten och något så enkelt som en god tallrik briam, fava eller bara en skiva grillad kalvlever med citron kan lysa med sin frånvaro. På ett av av de ställen där min dotter jobbade en säsong lagade mor och mormor den traditionella grekiska husmanskosten, kocken tog hand om de grillade fisk och kötträtterna. Servitriserna och ägaren serverade och blandade drinkarna och allt som serverades var riktigt gott.

Tyvärr är det även i Sverige svårt att få god vällagad husmanskost och på hur många lunchställen går det att få något så enkelt som hemlagade köttbullar eller kåldolmar. När jag under min studietid jobbade extra som daghemskokerska på lov och andra ledigheter lagades i några av köken allt från grunden men med tiden har halvfabrikaten smugits in allt mer och bemanningen i köken minskat så det som tidigare sköttes av två personer ska nu ofta en person ta hand om. Våra gamla serveras mat i pappersformar och det ser så trist ut och smakar ibland så lite att det är ett under att inte fler svälter ihjäl.:mad: Långt inlägg tack vare Ulfs matreflektioner:)

Kan i fantasin se ditt vackra blomsterarrangemang framför mig och trädgården med alla rosor som du har där nere. Hoppas du får glädjas åt detta länge.

Eva

eand
2007-05-04, 14:10
Ilona en bekant till mig berättade i morse att på supermarketen i Platanias där hon jobbar har folk börjat prata om mig. Svenskar då naturligtvis.

Det var nog mig och min dotter hon pratade om. Vi träffade en svenska som bott 10 år på Kreta och jobbade på den väldigt bra supermarketen Atlas i Agia Marina och vi berättade om att vi hade besökt Silke på Noaks Little Arche och att vi hade läst en hel del på Kalimera, bl.a. det du skriver. Vädret var ju givetvis av intresse nu när vi åkte så tidigt på säsongen.
Vi fick ju också lite varierande väder med bl.a. åska och ösregn den 1:a maj, men vi hade också flera underbart härliga dagar. Nu låg vi inte bara och stekte oss vid poolen utan var bl.a. hos Silke och alla hennes hundar och katter två gånger. Mer om det kommer en annan dag när tiden räcker bättre. Det är mycket som ska tas om hand när man precis har kommit hem.