handdator

Visa fullständig version : Aten - Meteora, Aten - Olympia?


larsa06
2007-04-30, 10:28
Hej! Skall tillbringa ett par dagar i Aten och vill då åka och se dessa båda platser. Är det nån som kan tipsa hur man billigt tar sig dit? Lokaltrafik från Aten, dyrt/krångligt eller billigt/smidigt? Hur lång tid tar det? Eller skall man hyra en bil och köra till de olika platserna, blir nog dyrare antar jag?

Skall man stanna över natten på någon av platserna? Jag tänkte en dagsutflykt till Olympia och sen en övernattning vid utflykten till Meteora?

Boende i Meteora?

Boende i Aten? Nån som vill rekommendera något, gärna hyffsat centralt? I mitten av juli, måste man ha förbokat eller kan man hitta hotell dag för dag?

Annat man bör se i Aten? Mysiga resturanger, affärer?

Tack!
mvh, Lars

Frappe
2007-04-30, 21:15
Hejsan,
Mitt tips är att du hyr bil, nu är ju vi alla olika men själv vill jag köra runt. Man kan se och uppleva så mycket mer. Hyra av en bil i Athen kan du göra för under tusen lappen för 5 dagar tex, via www.hyrbil.com. övernattning vid Meteora finns i Kalambaka, Trikala eller Karditsa leta runt på nätet.
När du skriver Olympia menar du på Pelleponissios eller berget Olymbos?

Camilla

eija
2007-05-01, 11:18
Hej Lars!
Jag har för några år sen rest med bus till Kalambaka och Meteora i augusti.
Jag kom från Parga och vägen var verkligen fantastisk. Jag hittade lätt ett rum på ett litet pensionat i Kastraki (ett par km från Kalambaka), tycker att i denna by är det trevligare och lugnare att bo än i Kalambaka och dessutom går därifrån det en direkt fotväg till klostren. Jag fortsatte med bus till Trikala och Thessaloniki och allt gick bra och till ett rimligt pris.

2002, i början av juni gjorde en rundresa från Aten med tåg och bus på Peloponnesos och besökte då också byn Olympia. Man måste byta tåg ett par gånger. Jag har rest så mycket med olika kommunikationsmedel i Grekland att jag helt enkelt inte minns hur det gick med denna resa men DET kommer jag ihåg att det fanns i Olympia en härlig bokhandel, där jag köpte en av mina käraste böcker om Grekland "Der Stein der Weisen". Författaren skildrar på ett fantastiskt fint sätt sina upplevelser i Grekland och livar upp sina berättelser med intressanta myter och ritningar.
I Olympia gick jag bara efter en annan resande och fick lätt ett rum på ett litet hotel, men tyvärr minns jag inte namnet på det!! Några gånger gör jag noggranna anteckningar men inte på denna resa, bara några enskilda tankar!

Ha en kul resa!
mvh/Eija
PS. Enklast är det säkert att hyra bil, men jag gillar inte om att bila i Grekland i synnerhet då jag reser oftast ensam!

Kalimera
2007-05-02, 10:58
Boende i Meteora?Finns ganska gott om boende i Kalambaka och Kastraki som ligger vid Meteora. Har inga tips (minns tyvärr inte vad stället vi bodde på heter), men det är säkert inga problem att ordna på plats.

LasseB
2007-05-09, 11:11
Håller med om att bil är det lättaste sättet om än inte det billigaste särskillt om du inte är helt hemma i språket
När du ändå är på väg till/från Meteora så föreslår jag att du tar en sväng till Volos. Volos ligger i en bukt och om du kan o vill kör gärna över bergskammen för att komma på "utsidan" mycket vackert eller som jag brukar säga med min svenska dialekt "polli omorfo"

PS en tur till Olympen (berge)t är inte heller fel men kör då hela vägen förbi Litothoro till vägens slut DS