handdator

Visa fullständig version : Alla dessa val...


lemon
2007-04-30, 10:00
Hej kalimerianer!

Vårens och försommarens I-landsproblem är vilka öar, byar och hotell vi ska välja vid sommarens ö-luff (och metafrågan huruvida vi ska välja hemma eller improvisera på plats...)

Ska inte drabba er med all val utan efterlyser lite vägledning i fråga om två sådana.

1. Galissas eller Kini på Syros? Fått tips om bra boende i Galissas, men Kini synes ha fler förespråkare. Går det på ett ut eller finns det skillnader?

2. Var är Sifnos som allra bäst? Faros, Platy Gialos, Vathy eller kanske Kamares?

Vi (två familjer med fem barn mellan fem och fjorton) åker i mitten av juni, har förkärlek för fina sandstränder, kommer att tillbringa några dar på hittillsvarande favoritön Naxos (redan överenskommet med familj nummer tre) och välkomnar sedvanligt kloka råd.
Halvklara valborgshälsningar från sydväst!

/lemon

Kalimera
2007-05-02, 08:51
Galissas eller Kini på Syros? Fått tips om bra boende i Galissas, men Kini synes ha fler förespråkare.Jag tycker att Kini är mycket mysigare än Galissas. Däremot är stranden i Galissas bättre. Men Delfini beach ligger ganska nära Kini och den är bättre än stranden i Galissas. Tycker jag.

Var är Sifnos som allra bäst? Faros, Platy Gialos, Vathy eller kanske Kamares?Svår fråga. Jag gillar Faros bäst. Mycket för att där är så lugnt och så litet. I byn finns två mindre stränder som är helt okej. Stränderna i Platy Gialos och Vathy tillhör de bättre på ön. Vathy är ännu lugnare än Faros. Platy Gialos är mest turistiskt. Kamares är trevligt och mer livat tack vare hamnen. Många tavernor längs kajkanten. Stranden är perfekt för barn eftersom den är löjligt långgrund.

Jag skulle valt Faros. Men jag är något av en Faroit. :)

lemon
2007-05-02, 21:54
Tack för svaret Janne!

Lutar åt Kini på Syros. När det gäller Sifnos så får vi ta ett nytt snack med våra luffarvänner, men det verkar som om vi skulle kunna överleva på samtliga ställen på ön.
/lemon

glenn_f
2007-05-02, 23:42
Jag håller med Janne övriga Kini känns mer Grekiskt. Att Äta middag i solnedgången i Kini det är något som man minns. Galissas är mycket mer turistiskt ort.
Hälsningar Glenn

DonTino
2007-05-03, 09:41
Lånar tråden lite....:)

Om man bor i huvudstaden Ermoupolis, finns det badstränder där eller i närheten? Om inte, vart är närmaste badstrand (Kini)?

//Dontino

Kalimera
2007-05-03, 15:56
men det verkar som om vi skulle kunna överleva på samtliga ställen på ön.Det kommer ni absolut göra. Var ni än bor kommer ni att gilla Sifnos. :)