handdator

Visa fullständig version : Upp på bergets högsta topp


Monica P
2007-04-29, 16:32
(och ner igen...)

Idag var det dags för den tredje bergsturen, organiserad av DAOK, kommunens idrottsförening, och dagligen frammatchat av Aigeon -lokal-TV. Mammas den flitige är gymnastiklärare så han missar aldrig en chans att slå ett slag för motion.

Vi gick upp till Panagia Galatiani, en av de högsta topparna. Den ligger precis ovan Arginoda/Skalia, du som varit här vet vad jag menar. Det går branta stigar från dessa byar, men vi tog den längre men snällare vägen från Vathy-sidan. Buss tog oss upp längs den nya vägen Vathy-Stimenia, så långt som det finns asfalt.

Bortåt femtio glada människor satte av i skaplig fart, som snart blev lite lugnare, för vägen var inte så särskilt lätt.
Inte så brant men sten som rullade undan o.s.v På ett parti var det riktigt brant , men vi pustade här och var. 2 1/2 timmar tog det, och utsikten uppifrån var fenomenal, i alla väderstreck . Vi hade en lång matsäckspaus
och vilade ömma fötter, tog en massa kort och blev filmade av Mammas, förstås...i morgon blir man TV-berömdhet igen...Vinden svalkade välkommet, en person berättade om den pyttelilla kyrkans historia.

Att gå ner igen var nästan jobbigare, 4 km utför tar på gamla quadriceps.
Men alla hade ett sånt smittande gott humör, skojade och skrattade, det var faktiskt jättetrevligt. Ensam gör man knappt såna här långa turer, och jag pratade med många som aldrig varit i bergen fast de är födda på denna bergiga ö. Alla är eniga om att det är ett jättebra initiativ.

Jag fick lift ner till Platanos i Vathy för att hinna fika innan bussen kom, hann även handla på söndagsmarknaden : ägg, getmjölk, vitkål, mandlar och honungsmunkar.

Nu, efter en dusch, mat och munkar mår jag jättebra. Det ska bli spännande att vakna i morgon och se om man tar sig ur sängen.

En tur återstår: från Telendos hamn till Ag. Konstantinos på norra sidan (bortom nakenstranden) och det kanske passar några hitresta nordbor, den 20/5 lär det bli av.

I alla fall sa vi alla till varandra ,när vi klev ur bussen: kali andámosi! = vi ses igen!