handdator

Visa fullständig version : Hur göra?


Blue
2007-04-28, 15:07
Vi kommer med flyg till Athen 16/6 kl. 23.00.
Har tänkt åka till Paros eller Naxos. Går det båtar på natten? Ska vi stanna i Athen en natt eller? Tar gärna emot tips!! :)

Arne
2007-04-28, 16:10
Men, att inleda semestern med nattvak endera på flygplatsen eller i Pireus,, det är ingen god början på en härlig semester.

Alltså, boka in er på ett lågprishotell i Athen, förslagsvis Hotel Alma just vid Omonia Square. En koll på nätet giva vid handen att natt mellan 16 och 17 Juni kosta för dubbelrum strax under 500 Sek. Prisvärt enligt mitt förmenande även om hotellet är en smula till åren kommet och lite slitet.

Arne

Tom
2007-04-28, 17:24
Visst är det billigt.....men glöm deras frukost.Den har devalverats till en skorpa och Te/kaffeblask. Order från "The Boss" vid klagomål !

/Tom ( som slutat bo där )

mkh
2007-04-28, 21:45
Vore det inte bättre att hitta ett lågbudgethotel i Pireus istället?
Det går bussar hela natten till Pireus, en gång i halvtimmen.
tidtabell finns här:

http://www.aia.gr/EN/passenger_information/transportation&parking/by_bus/E96T.pdf

Då är ni på plats och har inte lika bråttom på morgonen, men jag har inte kommit till Aten på natten så det kanske finns något aber med detta som jag inte tänker på...
Men det är så jag skulle ha gjort. :rolleyes:

/Marianne

Elisabet
2007-04-28, 22:02
Blue Star Paros avgår 7.25 den 17/6 och går in i både Paros och Naxos.
Under natten, strax efter midnatt om tidtabellen hålls, har hon anlänt till Pireus. Det är troligt att man får gå ombord tidigt på natten och kan hitta sig en bekväm plats för att i lugn och ro sova. Så skulle jag ha gjort. Några stackars timmar på ett hotell när man ändå troligen inte kan somna för att man ska upp så tidigt vore bortkastat för min del.

Janérik
2007-04-28, 23:01
Oj vad Elisabeths förslag lät härligt precis nu, så skulle jag också göra. Först tänkte jag att så skulle jag nog göra om jag inte hade en 1,5-åring men vid närmare eftertanke så sover säkert hon i sin vagn också.
Jag röstar alltså för att åka ut till hamnen och försöka ta sej ombord på båten direkt den kommit in, tyvärr så är jag lite osäker på om det är möjligt att ta sej ombord på båten för att övernatta, det finns en hel del regler runt just detta.

Mvh Janérik

Elisabet
2007-04-28, 23:44
Har ingen koll på sådana regler, men när vi åkte från Rodos till Karpatos för 2½ år sedan gick färjan kl 4.30. Man fick gå ombord från kl 23.00 kvällen innan, då hade de hunnit städa båten efter ankomst. Det gissar jag att de vill göra i Pireus också innan de släpper in nya passagerare, så om det är tillåtet att gå ombord så blir det nog ändå inte förrän tidigast kanske vid 2-tiden.
Men jag skulle ändå göra så. Ta in på hotell för några timmar låter bara besvärligt. Man hinner ju sova på båten innan man är framme i alla fall.

Monica P
2007-04-29, 17:19
I grekisk press ventileras båtarnas tider och rutter. Det tas upp som ett stort problem att man kommer till hamn på okristliga tider. Vad finns att göra åt detta, köra långsammare kanske, så att man kommer i hamn på morgonen istf i vargtimman? Men det dröjer nog. Båtluffare= turister är ett tåligare släkte än lokalbefoklningen.

HediR
2007-05-13, 22:55
Vi kommer med flyg till Athen 16/6 kl. 23.00.
Har tänkt åka till Paros eller Naxos. Går det båtar på natten? Ska vi stanna i Athen en natt eller? Tar gärna emot tips!! :)

Man kan bestille lugarer på mange av de store fergene. Det kan sikkert sjekkes på bluestar ferries. Mange båter går på natten, hva med å dra dit båten tar dere? Også reise videre senere.
Vi tar den båten som passer best, så tar vi det derfra.Så vi er like spent hver gang om vi rekker den fergen vi har planer om å ta. I år reiser vi fra Rafina, det sies det er en fin lite havneby. Piræus er bare stor og bråkete, kanskje skulle man ta seg til Rafina. Ta en overnatting der? Som sagt har vi bare reist fra Piræus, jeg ville nok ikke reist inn til Athen uansett.
Athen er ikke noe gøy om natten om man ikke hvet hvor man skal, vi kom kl 02.00 i fjor. Det var 32grader og vi ante ikke hvor vi var, vi har vært de mange ganger før.:( Vi gjør ikke det igjen, neste gang blir det ett rom i Piræus el Rafina.;)

Ioslina
2007-05-14, 07:59
Jag är osäker på om ni verkligen får gå ombord tidigare. I o f s är det kanske annorlunda i Piraeus. Men när vi åkte med Blue Star Naxos och skulle kliva på i Katapola, Amorgos, var det bara till att vända igen... Inte fick man gå ombord där inte, inte förrän 1 timme före avgång!

(Ngn som har förstått sig på varför Blue Star färjorna envisas med att spela "Fûr Elise" jättehögt varje gång de ankommer/avgör en hamn? Värre än svenska glassbilen!!):confused: