handdator

Visa fullständig version : Indien och Goa??


Siri A
2007-04-28, 08:48
Någon som varit i Goa??
Funkar det att resa på egen hand där...???

// bye_bye

Argyris
2007-04-28, 13:16
Hej,

jag var i Goa (Goa är ingen ö) och Bangalore förra året.
Det gå bra att åka ensam, men man skall ha följande i åtanke.

Det är primitivt där, mycket enkla bad & wc faciliteter.
Det finns en hel del farliga ormar (kobra & viper)
Indier (men) älska turist tjejer.
Det finns mycket tiggeri = fattigdom.

Vill man bo fint skall man bo i södra Goa (t.ex. Lejla Palace, Taj etc)
Vill man bo enkelt ta norra (även där finns det bra hotell)

Vill du ta dig från Goa vidare till andra delar i Indien, så ta flyget (Kingfischer eller Jet Airlines)
Drick alldrig vatten ur kran, inte ens för att borsta tänderna.

Hör av dig om du behöver mer hjälp, jag kan även fixa hjälp på plats i t.ex. Bangalore.

/Nico

Lopez
2007-04-28, 17:04
Fungerar alldeles utmärkt att resa på egen hand i Goa. Är en fantastisk upplevelse, jag lovar. Alla människor borde åka till Indien någon gång för att få lite perspektiv på sin egen tillvaro. Inte minst våra barn skulle nog må gott av det.......
Själv är jag gammal trogen greklandsresenär sedan 30 år, men i vintras blev jag "medlurad" på en 3-veckorsresa till Indien. Vi hade flygbiljetter till Goa, åkte runt där i 2 veckor, sedan tåg tur o. retur ner till Kerala i södra Indien. Jag trodde jag upplevt det mesta, har rest både i Europa, USA och Asien, men ingenting hade förberett mig för vad jag mötte i Indien. Var som att komma till en annan planet, men ändå inte........ Minnena från denna resa sitter som en tagg i själen, och jag bara längtar efter att åka tillbaks.
Detta har också ändrat mina resvanor. Jag har alltid haft som mål att åka till Grekland 2 ggr. per år, en gång på försommaren och en i sept, men i år blir det bara en gång (Ikaria, here I come). Blir 3 veckor i Indien nästa vinter, och eftersom både ekonomin och semesterdagarna är begränsade så måste jag begränsa mig till det.

Efter att ha rest runt med buss och inte minst tåg har jag bl.a. 5 reflektioner:

1. Jag skall aldrig mer klaga på SJ.

2. Ordet stränder och beach har fått en helt ny innebörd.

3. Grekland och grekerna framstår som ett under av välorganiserad effektivitet jämfört med hur saker och ting fungerar i Indien.

4. Grekiska taxichaufförer kör som gamla moster Agda (80 år) jämfört med
de indiska.

5. Aldrig har jag mött så många människor som ler mot mig och varit nyfikna, både mot mig som individ och människa.


Mitt råd till dig är att åk till Indien. Jag kan lova att du får en upplevelse för livet, både på gott och ont.

Lopez
2007-04-28, 17:26
Ytterligare en aspekt: Ekonomin..........

Totalkostnaden för min 3-veckors resa till Indien, inkl. flyg, boende och uppehälle, blev billigare än vad en "normal" 2-veckors charterresa till Grekland går på under högsäsong.

Kalimera
2007-04-28, 17:52
Alla människor borde åka till Indien någon gång för att få lite perspektiv på sin egen tillvaro.Kunde inte sagt det bättre själv! klapp_klap

Lopez
2007-04-28, 19:04
Den dan när jag skrapar fram högvinsten på Trisslotten :D skall jag definitivt bosätta mig i Grekland på sommarhalvåret och Indien på vinterhalvåret.
Kan det bli bättre............

Argyris
2007-04-28, 19:20
Hej Lopez,

det måste ju vara rena självmord.. att bosätta sig i Indien.
Om det sker en olycka så hinner Ambulansen ALDRIG fram i Indien...

Jag håller med dig att man få ett annat perspektiv, jag är just nu bl.a. involverat i ett charity project i Indien (Bangalore) för en skola för 650 hemlösa barn. Det känns super rätt.
Har även kontakt med en skola för handikappade...där kan man prata om problem....

Varje gång jag åker till Indien (ca 2 ggr / år) så ser jag fram emot det, varje gång jag åker hem undrar jag varför jag utsätter mig för Indien.

klapp_klap Men en sak skall man veta... en trevligare bemötande & ödmjukhet hittar man sällanklapp_klap

/Nico

Lopez
2007-04-28, 21:09
Hej Argyris.
Ja, trots att jag bara varit i Indien en gång förstår jag vad du menar. Man utsätter sig för mänsklighetens bästa och värsta sidor på en gång.

Men att resa berikar själen heter det ju, men den själ som bara sett det poisitiva och glada i tillvaron kan ju knappast ha något rikt perspektiv på tillvaron.
Själv förändrade denna resa mig på ett sätt jag inte trodde var möjligt, och öppnade dörrar jag inte ens visste fanns.
Att uppleva Indien tvingar en att se in i sig själv, på gott och ont.

Inte minst tror jag att man värdesätter det när man sitter på sin lilla balkong i Grekland , njuter av solnedgången och en kall Mythos.

Livet har onekligen många dimensioner..........

Janérik
2007-04-28, 23:10
Hej Lopez,

det måste ju vara rena självmord.. att bosätta sig i Indien.
Om det sker en olycka så hinner Ambulansen ALDRIG fram i Indien...

/Nico


Nico, du har ju helt missförstått detta :eek:
Nu fungerar det så att ambualnsen aldrig hinner fram men innan Argyris har vunnit sina pengar så ska du se att den Indiska ambulansen finns på plats redan innan olyckan har hänt. ;)

Mvh Janérik

Lopez
2007-04-29, 02:18
Förstod absolut inget av det sista inlägget, men det kanske beror på promillehalten. Hos sändaren eller mottagaren vill jag låta vara obesvarat.

Argyris
2007-04-29, 15:22
:rolleyes: Lopez,

jag längtar tillbaka till Indien, helt klart pga av att man få en hel annan bild av vad som är viktig i världen.

Sedan tro jag INTE att man måste vinna några större pengar för att förverkliga sin dröm.


/Nico

Siri A
2007-05-03, 16:03
Åh, tack för alla svar, vi som trodde att nästan igen hade varit i Indien...:rolleyes: :D

Har en liten fråga, vad kostar ett "normalt" hotellrum runt jul/nyår??

Soldyrkaren
2007-05-03, 16:18
2. Ordet stränder och beach har fått en helt ny innebörd.

Blir nyfiken på innebörden av detta. Menas att stranden är så mycket mer än strand (typ arbetsplats, mötesplats, väg), eller menas något annat?

Argyris
2007-05-03, 18:58
Hej,

det kan betyda flera saker: Stränder är helt enomr och nästan folktomt.
Stränder är även där alla zigenare säljer kläder, dom är som gamar....
sträänder är även ett ställa man träffar "vanligt" folk



Hotellrum, från USD 30. (du kan ju gå in och kolla på internet.
Ta med valuta i dollar och en liten del i Indiska Pengar. Man få inte föra in eller ut indiska pengar, men ingen bry sig.

/Nico

Lopez
2007-05-03, 19:49
Ja, vad jag menade var just att ständerna var enorma och helt fantastiska.
Kilometer efter kilometer efter kilometer av palmkantade, vita paradisstränder, breda som ett par fotbollsplaner och utan en enda människa. Helt otroligt...........Och så Palolem. Som ett vykort från paradiset. Häftigt. (sen fanns det ställen i norr Goa som såg ut som Kanarieöarna också, packade med solstolar och myllrande av försäljare men dom kan man ju lätt undvika).

Ang. priser på boende så var det dyraste vi betalade under vår 3 veckors
resa 900 rupies/natt (=175 s.kr). Då var det på ett bra mellanklasshotell, med strandläge, pool, bar osv., mitt i turistsmeten (Chalston i Calangute). I Majorda i södra Goa bodde vi hos en indisk privatfamilj för 500 rupies/natt (=100 s.kr.). Helfräscht litet gästhus med duch/wc och altan med hängmattor. I Palolem bor man bra i palmhyddor som står på styltor direkt vid stranden för 400 rupies/natt.
Jul och nyår är visserligen den mest extrema högsäsongen men för 200-250 kr/natt kommer ni att bo jättebra.
Ett tips; rum med AC brukar vara betydligt dyrare än utan, och den tiden på säsongen behövs det inte. Nätterna är inte så odrägligt varma, och alla rum har stor takfläkt. Räcker alldeles utmärkt

Siri A
2007-05-03, 21:10
Tack för alla svar!

Men om jag har uppfattat resekatalogerna rätt så finns det inget rev utanför Goa där man kan snorkla el.?

Soldyrkaren
2007-05-10, 15:57
Kilometer efter kilometer efter kilometer av palmkantade, vita paradisstränder, breda som ett par fotbollsplaner och utan en enda människa. Helt otroligt

Ja, det låter ju verkligen helt fantastiskt. Antar dock att den indiska kulturen är sådan att hur ensam man än verkar vara så vågar man inte bada näck där - eller ens topless för den delen. Eller har jag fel?

Gillar inte blöta badkläder...

Baloo
2007-06-19, 15:56
Lite sent kanske men kolla in denna sidan för frågor angående Indien: www.indien.nu