handdator

Visa fullständig version : Oemotståndliga


Monica P
2007-04-27, 19:49
Inte nog med killingen. Den fick vi ju i alla fall placerad på det bästa vis. Men vad i herrans namn ska jag göra med tre pyttesmå kattungar, vi som har sex "egna" och hur många som helst "frigångare"...

Maken åkte till stan i går kväll för en ouzo med grabbarna. Precis innan sista backen fanns tre små skrikhalsar mitt på vägen. Vad göra, han stoppade in dem i packutrymmet och for hem. Jag blev fostermor hux flux. In med en gammal ylletröja i en fruktlåda med lock som jag hade sen tidigare. In med de skrikande magra små krakarna och ett fat med lite kattkonserv och lite vatten i en burk. Tänkte att klarar de sig tills i morgon må det vara hänt.

I morse var de hur pigga som helst och jättehungriga. Mer burkmat och lite kondenserad mjölk, sen lite kokt fisk. Jag släppte ut dem på gårdsplanen för att se om de skulle kissa och de satte genast igång med världens buslek. De var inte alls rädda som vildfödda ungar blir, så jag gissar att de har varit hanterade av folk förr. Men VEM är så idiotisk att han /hon lämnar tre små pluttar mitt på en öde väg__D?

Idag har det varit ömse kuta-runt och sova-sött-i-lådan. Duktiga små ungar, bajsar i sandlådan, leker med boll, vill kela och bli kliade.

Våra stora katter har gått långa krokar om dem, vill nog inte riskera att bli barnvakter.

Nu får jag kontakta min bondebekant i Vathy och höra om han inte vill ha en fem-sex av vildkatterna. Det brukar han vilja, de har ett råttproblem i odlingarna. Problemet är bara att få tag i katterna...

ewa.c
2007-04-28, 07:10
Jag har precis flyttat ner till Aigina och bland det jobbigaste att se härnere är hur människorna behandlar djur. Som den djurvän jag är ser jag hemska saker varje dag. För två månader sen var det någon som hade lämnat två små nyfödda hundvalpar mitt på en asfalterad väg och lagt nån slags kartong runt dem så det skulle vara lä. Men de låg på bara marken och skakade för det var fortfarande kallt då. Jag tog ju förstås tag i detta, värmde handdukar, gav dem mjölk och sen åkte jag och min pojkvän och lämnade dem på ett center för övergivna djur här på Aigina. 2 veckor senare åkte vi för att titta till dem de mådde hur bra som helt och skulle få komma till ett ställe därifrån de skulle kunna bli "adopterade" :) .

Brevid vår lgh finns en bilverkstad och mannen som äger den har en jättefin boxer. Denna boxer är bunden vid en bil och har ett snöre som är ca 1 1/2 meter långt. Hon kan inte ens lägga sig i skuggan om hon vill! Hon har en plasttunna som läcker att lägga sig i när det regnar, en hink med vatten (eller lera kan man säga) men det är väl allt. Inte ens något mjukt att ligga på! (Ska ordna det). Brukar gå dit med rent vatten, mat och en gång skarvade jag snöret så det blev längre och hon iallafall kunde komma i skugga, men när jag gick förbi nästa gång var det lika kort igen __D .

Sånt här gör mig vansinnig __D __D __D !!!!

Ewa

Monica P
2007-04-28, 08:26
Man måste reagera på något sätt. Om du inte vill komma i konflikt med djurets (van-)skötare kan du kanske kontakta dem som tog hand om valparna. Det finns lagstiftning äver här, men folk är otroligt okänsliga.

ewa.c
2007-04-28, 20:12
Man måste reagera på något sätt. Om du inte vill komma i konflikt med djurets (van-)skötare kan du kanske kontakta dem som tog hand om valparna. Det finns lagstiftning äver här, men folk är otroligt okänsliga.


Bra idé. Det ska jag nog göra!

puttelino
2007-04-29, 16:05
Bra idé. Det ska jag nog göra!
Hej .....

Man blir upprörd när man läser om detta djurplågeri.....
Vad är det med det grekiska folkets sätt att se på djur?
Är själv gift med en grek sedan 17 år,men han är världens djurvän.
Vi var nere på Egina i augusti och jag blev också otroligt ledsen o förtvivlad när man ser djur som lider.
Jag sprang mellan restaurang borden med mat....klarar ej av att se på.
Men jag såg mer elände inne i Egina stad.

Jag tycker absolut du ej skall ge dig ang dessa djur som du ser,utan hjälp dom och tala istället om för ägaren om vad som gäller.
Bra om dom får ögonen på sig och att någon för djurens talan.
Det kan ju inte bara få fortgå den behandlingen dom har nu.

Lyckades du hitta det "djurhemmet" som finns på Egina?
Jag gjorde det inte och har mailat dit men ej fått svar.
Vi åker ner nu i juni(troligen) o tror att vi kommer komma till Egina en sväng igen.
Gillade den ön...vi var på agia marina ,men åkte runt med bilen över hela ön och även agistri.(vänner där)

Trivs du bra där nere annars?
Maila mig gärna om adressen till hemmet,om du vill

Ha det gott där nere...hälsn kattis