handdator

Visa fullständig version : Nån som kan nått om Venedig?


Janet
2007-04-26, 23:33
Så.... jag har fastnat. Har googlat och googlat och läst och läst... men inte riktigt kommit fram till något klokt.

Finns det någon här som kan litegrann om Venedig? Själv har jag varit där en gång, då var jag sexton och det var bara en dagsvisit, så jag känner mig inte alls hemma.
Nu ska jag dit i två dagar och två nätter, ungefär, i början av juni.

Det enda jag minns från förra gången är den extrema turisttätheten (och därmed turistfällorna) och de hejdlöst höga priserna.

Klurar på följande:

Var bör vi bo?
(Vill helst inte betala mer än ett par tusen för två nätter då det är början på vår öluff i Kroatien) I Venedig (vilket område i så fall?) eller i någon förort?

Hur finner man mat och frukost till någorlunda överkomliga priser? (speciella områden kanske är billigare, typ - var bor venetianerna själva?!)

Vad bör vi absolut se?

Hjälp, om någon kan!

Kramar från ett soligt (men just nu mörklagt) Kalmar

bye_bye

Peter
2007-04-27, 04:31
Nu är det rätt länge sedan jag var i Venedig men det har säkert inte blivit billigare sedan dess. Och det var svindyrt redan då... __D Första gången jag var där bodde vi i förorten Mestre. Var vi bodde andra gången kommer jag inte ihåg... Ang_elx :o Men vi bodde utanför just för att det är så svindyrt inne i Venedig. Numera är det tydligen rätt enkelt att bo utanför och snabbt ta sig in till centrum. Finns både bussar och tunnelbana. Beroende var man bor. Ät frukost och sen middag ute i förorten. Enkel lunch inne i Venedig. Förr så stängde restaurangerna vid 9 - 10 tiden i förorterna :eek: Men det kan ha ändrats. Fråga!

Det finns massor att se i Venedig. Marcusplatsen naturligtvis. Men bara titta där. Tänk inte på att fika där eller så. Det kostar inte bara skjortan utan blusen, bältet och shortsen också... Grande Canal ser ni när ni går omkring och tittar. Där går färjor hela tiden. Ta en. Kostar småpengar. Fram och tillbaka och titta på alla byggnader utmed Canalen. Det är en märklig upplevelse att se husen som är byggda i vattnet. På vissa ställen ser man ner i rum som ligger under vattenytan..... Hur gjorde dom...?

Suckarnas bro. Där de som skulle avrättas var tvugna att gå över. Smit in i alla små gränder som finns och titta. Det är lite som en Grekisk Chora... Ute i bukten finns en ö dit alla pestsmittade var förvisade. Det går båtar dit. Skaffa en karta och planera lite. I Juni är det inte så mycket turister.

Oavsett hur romantiskt det än är så låt ingen lura er att hyra en Gondol. Det kostade ca 1000 Kr för en ½ timme då... Det kostar väl det dubbla idag...

Hela Venedig är en enda stor turistfälla. En dyr sådan. Men det är en fantastisk stad som bör ses innan den försvinner. Och som det sägs: Se Venedig och sedan dö. Jag har gjort det första men förhalar ständigt det senare... :D Ang_elx

Peter

Eva L
2007-04-27, 07:09
Janet har du läst deckarna av Donna Leon. Det får mig att längta till Venedig.
I några av böckerna är maten som tillagas i det Leonska hemmet eller små rätterna och drycken som serveras ute nog för att jag nästan beställer en resa dit. Vandringen mellan jobbet och polisstationen ger också glimtar om livet i staden.

Eva

Janet
2007-04-27, 10:12
Tack för tipsen, båda två. Ska läsa någon bok av Donna Leon och så ska vi skaffa en karta för att planera, i god tid innan resan.

Gällande boendet ska vi kika på det där med förorter. Kan ju verkligen vara värt lite research. Mestre har vi läst om, verkar ju smidigt.

Ha en fin helg!

Kalimera
2007-04-27, 11:37
Ska läsa någon bok av Donna Leon och så ska vi skaffa en karta för att planera, i god tid innan resan.Varför inte se en bra film också. Woody Allens film Alla säger I love you utspelar sig delvis i Venedig. Då får du se en del från stan, på köpet får du se en mycket bra film. Alla säger I love you är Woodys hittills enda musikalfilm. Jag avskyr i vanliga fall musikaler, men denna älskar jag.

Myslo
2007-04-27, 12:07
Jag har varit i Venedig två gånger,den ena gången bodde vi på hotell i Lido de Jesolo som är en ort på den långa landstungan utanför Venedig. Jag vet inte hur mycket det kostade, men eftersom vi åkte dit med en musikskoleorkester borde det inte varit så fasligt dyrt. Själva Lido de Jesolo är verkligen en ren turistort men massor med hotell utmed stränderna. Men därifrån går det båtar till Venedig (en bit var det väl att åka, men riktigt fin utsikt från båten). Om du dessutom tål att den jättelånga stranden är fullsatt med solstolar så kan man ju passa på att bada också. flabb_flab

Den andra gången bodde vi i husbil på en camping längre söderut på landtungen, då åkte vi också båt in till Venedig.

Ett tips när du väl är i själva Venedig, ta dig över Grande Canale till andra sidan sett från Marcusplatsen mm. Där är det inte alls lika turistifierat och jag såg på flera ställen linor mellan husen i de trånga gränderna där folk hängde tvätt. Precis som i Lady och Lufsen. (även om den kanske inte utspelar sig i Venedig, men Italien är det i alla fall! :D )

Janet
2007-04-28, 02:04
Jag avskyr i vanliga fall musikaler, men denna älskar jag.

Jasså! Vilket bra tips.
Jag avskyr också musikalfilmer, önskar att jag kunde tycka om dem... så hoppas verkligen det blir som för dig då Janne, när jag ser denna :p

Janet
2007-04-28, 02:05
Där är det inte alls lika turistifierat och jag såg på flera ställen linor mellan husen i de trånga gränderna där folk hängde tvätt. Precis som i Lady och Lufsen. (även om den kanske inte utspelar sig i Venedig, men Italien är det i alla fall! :D )

Det DÄR lät perfekt! Kommer nog tillbringa hela dagarna i de kvarteren, efter en kort sejour kring Markusplatsen! :rolleyes: