handdator

Visa fullständig version : hotell: Evripides vs Tempi


Myslo
2007-04-26, 22:38
Har letat som tusan efter billiga hotell som inte verkar ligga i jätteotrygga områden i Aten (vilket blir lätt, eftersom jag inte vart där förut...:o ) Men nu har jag till slut fastnat för Hotell Evripides (129 EUR för två nätter) och Hotell Tempi (120 Eur för två nätter). På hotell Tempi ingår inte frukost, men dock AC. På Evripides däremot ingår frukost (på takterass) men ACn kostar 5 EUR extra per natt... Så nu kommer jag till den svåra biten.. Att välja!! :rolleyes: Någon som varit eller hört något om dessa hotell? De ligger båda centralt, Evripides vid "central market" och Tempi vid "flower market". Tempi verkar ligga något närmre metro och Plaka. Någon som vet hur svårt det är att hitta frukost i Aten?

Oj, det blev en del frågor det! Ang_elx

/matilda

ramses
2007-04-27, 07:51
Hej. vi ska bo på Evripides 22-25/6, har inte bott där förut. Men tyckte läget i Psirri är bra och ett plus att det ingår frukost. Gå in på Tripadvisor, där finns massor med omdömen på hotel, bla. Evripides. Lycka till med bokandet.

eija
2007-04-27, 09:21
Hej Matilda!
Har just kommit hem från Aten och Thassos. Jag stannade en natt på hotel Tempi, där jag hade "mitt" lilla rum i femte våningen med utsikt mot Lykavittos!

Hur kunde jag rätt skildra hotellet? Jag har nämligen inga stora krav, utan vill bara ha en säng och taket ovanför!
Tempi ligger mycket bra vid gågatan i en ganska lugn omgivning och det är lätt att orientera sig där då man ser Akropoli hela tiden i andra ändan av gatan. Hotellet är en mycket smal byggnad i sammanhang med ett alldeles förfallat hus, men låt det inte skrämma dig! I närheten ligger Plaka och i synnerhet Psirri, som är en mycket intressant stadsdel med sina många bar och tavernor, gallerier och små butiker. Monastraki metro ligger också nära hotellet och därifrån far man snabbt till flygstationen. Man måste bara ta det rätta tåget men det står ju på skylten i tåget.

Jag tittade lite på dubbelrum också. De flesta är säkert mycket små och ganska mörka. Det finns ett kök i andra våningen, troligen för kunder, jag är inte säker på. Annars finns det bara en smal korridor med trappor utan hiss. Så fick jag nog god motion, många gånger om dagen, till femte våningen!!

Mera kan jag tyvärr inte berätta om Tempi, men tror nog att jag ska bo där också senare.

mvh/Eija

Myslo
2007-04-27, 12:25
Eija: Tack så mycket för ditt svar! Tempi verkar inte servera frukost, ligger det några caféer mm i närheten där man kan köpa frukost?

/matilda - som lutar åt Tempi...

Monica P
2007-04-27, 13:40
I grekiska städer behöver du inte vara hungrig många sekunder, nåt att äta finns att köpa i varje kvarter.

eija
2007-04-27, 16:12
Hej igen Matilda!
Det är visst sant vad MonicaP skrev. Men lite svårt var det att hitta några supermarkets där nära = fann ingen! Nog finns det caféer och tavernor och åtminstone på dagen var ett litet mörkt "gyros"-ställe av Kostas öppet, alldeles bredvid. Och om man vill spatsera lite, ligger ju Athenas-gatan med sina saluhall inte långt och där kan man ju köpa allt möjligt! Dom är ju också annars en sevärdhet.

Gott veckoslut!
Eija

Myslo
2007-04-29, 23:57
Nu har jag bokat rum på Hotell Tempi. Om man ska gå efter alla recensioner jag läst så verkade Tempi ligga i ett något trevligare område. Fast området där Evripides låg var nog inte jätte-jättedåligt det heller...:confused:

Låter bra att det går att hitta mat i varenda gathörn i Aten, jag som behöver mat var tredje/fjärde timme för att inte få onödigt kort stubin! :o flabb_flab

/matilda