handdator

Visa fullständig version : Torsdag 26/4


UlfWiman
2007-04-26, 21:20
Torsdag 26/4 2007


Yiassas Kalimeror ti kanete. Först väderrapporten. Molnigt och lite disigt 19 grader och vindstilla. Idag blir det verkligen hemmadag då gatlyset inte fungerade igår när jag skulle gå hem vid tiotiden. Snavade på någon jordhög och stötte knät ganska bra med plåster som påföljd. I morse var det dags för nytt underlakan på grund av blodigt knä. Jag tror man måste lägga lakanet i klorin då det är blod för det brukar vara svårt att få bort. Jag kraschlandade inte helt igår utan hamnade bara på knä på gatan. Vid inspektion av byxorna visar det sig tyvärr att det gick hål på knät. Tur i oturen är att jag inte kraschade mina glasögon för det kan bli en dyr historia. Man kanske måste ha ficklampan med sig i framtiden.


Läste lite av Monica om turister och klädsel/kategorier. Tillhör själv dom som klär sig helt efter eget huvud och beroende på om det är varmt eller kallt ute. Det är därför jag skrivit ganska mycket om shorts och linnen och jag som är vinterklädd. Sedan har jag alltid min stora svarta skinnhatt på skallen oavsett vad jag har för övrig klädsel. Den hatten har varit med om mycket bland annat badat helt ofrivilligt tätt följd av ägaren. Det kostade en mobiltelefon, men passet gick att torka och pengarna. Kan kanske kallas att tvätta pengar? Det är ganska ofta på sommaren som jag hoppar i poolen med sedlar i fickorna. Då skrattar de åt mig i baren och undrar var jag har tjänat pengarna eftersom jag måste tvätta dom.


Min vän Bernt kommer inte alls ner den 5 maj utan han hade glömt en tvåa så det skulle vara 25 maj. Grekerna är helt sanslösa i sin planering. De hade så fint fyllt igen allting runt omkring. Igår började de att gräva upp igen, men den här gången tvärs över gatorna för några nya anslutningar. De har i alla fall lämnat en liten spång att gå på tvärs över. Jätteläskigt att passera för mig med krycka. Det blir ett enda stort kliv med kryckan på andra sidan.


Nu vaknade tuppen klockan 11.00 och låter lika illa som vanligt. Han måste ju ha strupkatarr eller något liknande. Det syns direkt på mina rosor att det inte är full sol, de vill inte riktigt öppna sig ordentligt. Nu kommer Katerina med sekatören i högsta hugg. De blommor som verkar ha börjat vissna ska klippas bort så att det kommer nya på samma stängel. Hon passar på när Giannis inte är hemma.


Om jag kliar mig i skallen ser det ut som ett snöfall i knät men det är inte mjäll utan något annat. Jag skulle behöva smörja in hårbotten med någon kräm eller aloe vera för att få bort det. Min danske granne kom förbi och ville låna ett paket cigaretter av mig, tur jag alltid har limpor hemma. Jag har bytt från Assos till Memphis. 12,50SEK per paket. Då kan ni kanske förstå hur svårt det är att sluta röka här. Samma sak med att totalt sluta att dricka alkoholhaltiga drycker. Det går bara inte, men det går mycket vatten på samma gång. Jag har provat uttorkning en gång och det vill jag inte göra om.


Jag väntar med spänning på den nya Monicas första blogg, men hon har visst mamma på besök just nu så det dröjer ett tag. Tanken på att blogga har varit helt främmande för mig tidigare, men nu har jag upptäckt att det är ganska kul plus att jag har fått bra respons på det jag skriver. Det är ju de facto att vem vill skriva en bok som ingen läser? Just nu håller jag på att leta flygbiljetter till min yngsta dotter som vill komma hit i sommar. Jag har lyckats hitta Luleå Xania för 2500.- den 25 maj så vi får se om det blir av. Det finns billigare från Arlanda, men då kommer hon hem mitt i natten och en 13 åring på Arlanda den tiden tror jag inte är något bra.


Aj, aj jag har ont i knät och det svider ganska rejält, tur jag har Salubrin det lindrar faktiskt. Solen tittade faktiskt fram nu på eftermiddagen så det blev skönt idag också. Inte så där våldsamt varmt bara 21 grader men det räcker ju till. Jag måste ut och skaffa mig en flugsmälla för nu har flugorna kommit och de är stora. Även myggen har tittat fram, men de verkar inte gilla mig i år. Under 02 och 03 älskade de mig för då hade jag ingen myggapparat. Jag tror att det smartaste inför sommaren är att helt sonika slita ner gardinerna så de inte har någonstans att gömma sig. Jag har ju bara 4 gardiner så det lär gå fort plus att de behöver faktiskt tvättas. Kanske morgondagens stora projekt blir just det. De gömmer sig inte i sängkläderna som jag trodde från början, sedan hör man de på natten när de surrar runt huvudet. Tidigare hade jag ett draperi innanför dörren men det åkte ganska fort ner. Där var det verkligen myggornas lekplats.


Jag hade tänkt mig att gå ut och äta men kom bara runt hörnan då Katerinas catering kom med mat. Lammrygg med kokt potatis och något som liknar gelé. Så det var bara att gå in igen. Jag var ner till havet en snabbis idag. Nästan 20 grader i vattnet så för nordbor är det badbart igen. Jag har funderat på om Katerina gör moussaka och hur den smakar. Jag får väl helt sonika fråga henne om det står på menyn. Tänkte lite på mina hyresvärdar idag. Vem har sådan service som jag får med kärlek och omtanke. Visserligen betalar jag hyra men inte för det extra jag får. Nu har jag ätit och gud så mätt jag är. Dags att krypa ner tror jag.

Uffe

glenn_f
2007-04-26, 21:43
Visst är det härligt att vara hyresgäst. Jag betalar alltid hyran kontant, då bjuder min hyresvärd alltid på en öl och en snaps till mig och ett glas vin till min fru. Behöver jag säga att jag alltid betalar på en fredagkväll eller lördag eftermiddag.
Livet är härligt Glenn och Berit

Monica P
2007-04-26, 21:43
Myggen gömmer sig i gardinerna, visst, Uffe! Mig sticker dom inte, men min man blir vansinnig och hoppar upp mitt i natten, tänder alla lampor och börjar jakten. Då har vi ändå myggnät för alla fönster och nästan alla dörrar.
Konstigt att han hör dom när han sover. Sen har vi flugsmällor precis överallt, svenska spänstiga modellen med ståltrådsskaft, inget annat duger. Be gäster köpa med sig från Biltema eller Clas Olson eller var det nu finns! Kanske en ny exportartikel från Sverige?
Kanske vi borde starta en ny trån med sånt vi saknar här?
1: Köbrickor på posten
2: Bibblan
3: Korsord
Inget annat.

Prochania
2007-04-26, 21:48
Hej Ulf
Måste bara säga att det är en så´n skön avslutning på dagen att sätta sig vid datorn, kolla hur många dagar och timmar det är kvar tills flyget lyfter (fn 23 dagar 17 timmar 26 min och 40 sek) och sedan ta del av dina tankar om dagen som gått. Är en familj med 3 barn, 4, 12, 14 som är trogna Xania-fan som åker dit minst 1 gång per år men helst ett par...

Men du, kanske du kan klargöra något för oss? Förr gick ju de blå bussarna ut till Kato Stalos och vände där (har bott både i Stalos, Agia Apostoli, och de senaste gångerna i Agia Marina fast vi egentligen tycker det är för långt bort) men en säsong hade de tagit bort de blå, kommer inte ihåg riktigt men jag tror de enbart åkte in i Ag. Apostoli och runt vid Lidl och sen tillbaka... kan jag ha rätt? Hur gör de nu? Går de öht? Går de ut till Stalos kanske? De är ju mycket smidigare än de gröna så det kan vara värt att ta en promenad till Agia Marina (ska bo på Caldera Village i år).

Efter en lång dag är det nu dags att krypa ner...
Kali nixta, "ses" imorgon! //Erica

UlfWiman
2007-04-26, 23:56
Blå bussar vänder idag vid Panorama i Kalamaki och inget annat

Uffe

Prochania
2007-04-27, 10:51
kanske lite långt att gå från kalamaki... blir väl gröna då

UlfWiman
2007-04-27, 11:41
Hej

Du kan ju ta en taxi för 3€ bussen kostar 1,10€ om du inte ska dit varje dag.

Uffe

Prochania
2007-04-27, 13:57
jo.. det är klart men barnen växer och blir större så snart är det omöjligt att tränga in oss 5 i en taxi, vi åker kanske inte varje kväll.. heheh brukar drömma att jag är i Chania och att vi ska åka med flyget hem och att vi inte hunnit med att åka in till stan... paniken växer, vi ska hem men har missat Chania stad... vill ju inte riskera det i verkligheten:)

Nåja, det ordnar sig nog, har ju en 4½ åring som jag kan tro är ganska nöjd att komma hem med sista gröna bussen, men förresten, visst menar du 3 euro från Kalamaki till Agia Marina och inte från stan?

Du kan väl hälsa till Kristina på Kaffestugan från Erica m familj från Borlänge att vi kommer och köper lördagsgodis i slutet på maj.

Ha det gott och lukta gärna på en så´n bleklila ros åt mig, de brukar dofta underbart!
//Erica