handdator

Visa fullständig version : pommes frites


sarah&filip
2007-04-26, 19:31
varför all denna pommes frites till all mat?!
:confused:

inkfish
2007-04-26, 21:12
När pommes fritesen är hemgjord och och äts som en av flera smårätter är den gudomligklapp_klap

martinifk
2007-04-26, 22:44
När pommes fritesen är hemgjord och och äts som en av flera smårätter är den gudomligklapp_klap

Kan inte annat än hålla med dig inkfish :)

Lotta E
2007-04-27, 06:27
Me salata!

Tack, det skall jag använda när jag åker.
För jag tycker också att pommes är gott men kanske inte varje måltid.

Lotta

Athanasia
2007-04-27, 06:48
Jag gillar inte Pommes,varken här hemma eller i Grekland,men brukar alltid säga till att jag bara vill ha sallad,eller ris,ibland lyckas jag ibland inte.Får alltid salladen eller riset som jag bett om men det kan komma med även några "frittar" på nåt hörn.:)

Eva L
2007-04-27, 07:04
Rätter med kokt potatis eller ungsbakad där bitar av potatisen fått koka med kycklingen eller lammköttet i ugnen förekommer ofta i grekisk husmankost. I sommar åkt jag underbart god kokt zucchini och potatis som kryddats med örtkryddor och citron. Killing med ungsbakad pottis allt på en liten strandservering på Fourni. Hemgjord friterad potatis i lite större bitar är också vädigt vanligt i Grekland. Kan vara mycket gott. Varma citronmarinerade kikärter är också gott samt naturloigtvis Briam som också innehåller potatis.

Vid mina första Greklandsresor fick man nästan alltid beställa in potatisen separat vilket förekommer även idag. Det är ett traditionellt grekiskt sätt att äta på. Varje rätt beställs separat och delas av alla runt bordet.

Eva

Kalimera
2007-04-27, 09:39
När pommes fritesen är hemgjord och och äts som en av flera smårätter är den gudomligHåller emd till fullo. Pommes frites KAN vara fantastiskt god. Om den är "hemmagjord".

Agda
2007-04-27, 13:15
varför all denna pommes frites till all mat?!
:confused:

Här i min by äter byborna näst intill dagligen fritterad potatis (fritterad i olivolja såklart) i lite större klyftor, pressar gärna lite citron över dem och äter den som den är eller doppar den i någon salsa. Jag har fått för mig att här är det för dem som för oss med koktpotatis, för här är det ju inga turister.

Agda, som äter det minst tre gånger i veckan!

Monica P
2007-04-27, 13:18
Gott, gott, lite tsatziki är inte helt fel till...