handdator

Visa fullständig version : Peloponessos - Möte


Tom
2007-04-25, 22:36
Hej !
Fick en helt spontan träff med författaren av " Morea " , Staffan Stolpe !
Mötte honom på väg ner till Kalogria-Stranden i Stoupa!
http://i26.photobucket.com/albums/c139/TomGustafsson/DSC00028.jpg

En trevlig man med humor och distans till "besökare o turister".
Ej besvärad av frågor av undertecknad , snarare tvärtom , de var han som var nyfiken !

Berättade för honom att han har flera läsare här på forumet.

Han håller på med en ny bok från området . En bok från byarna i Tagetos/berget +vandring i området .
Den ser vi fram emot !

/Tom ( som kom hem från Peloponessos idag , 25/4)

xenos
2007-04-26, 05:14
Han håller på med en ny bok från området . En bok från byarna i Tagetos/berget +vandring i området .


Det var jättekul nyheter!
Tack för att du berättade.
Lyckades inte haffa honom när jag var i Kaldamyri.

Lefteris

inkfish
2007-04-26, 16:22
Kul att höra, Tom:)

Lissi
2007-04-26, 17:08
Tack Tom!
Åh så trevligt med en ny bok att se fram emot.
Tänk att Ni redan är hemma! Tiden går fort. Nu ser vi fram emot bilder och resebrev;)
Lissi

Kalimera
2007-04-27, 10:25
Han håller på med en ny bok från området. Den ser vi fram emot! Det gör jag också! Hans bok Morea är en av de tre bästa böcker jag läst om Grekland. Vet du när nya boken kommer?

xenos
2007-04-27, 10:49
Det gör jag också! Hans bok Morea är en av de tre böcker jag läst om Grekland. Vet du när nya boken kommer?

Janne?

Har du läst bara tre böcker om Grekland?
Du har väl skrivit fel, va?

Lefteris

Annki
2007-04-27, 11:04
Då måste jag passa på att rekommendera ännu en bok av Staffan Stolpe; Från min grekiska grotta. Det är en fantastisk bok om vardagslivet i Mani - Kardamili på Peloponnesos, skildrat av författaren som bor här då och då i en före detta kalkugn!!! Det är en av de bästa böcker jag läst om Grekland, men den gavs ut 1985 och finns tyvärr ej längre att köpa i bokhandeln. Försök på bibliotek eller antikvariat.

Ann-Kristin bye_bye

Lissi
2007-04-27, 11:09
Janne?

Har du läst bara tre böcker om Grekland?
Du har väl skrivit fel, va?

Lefteris

En av de tre BÄSTA är det nog....Fast riktigt bra lite mer skönlitterära böcker om Grekland finns det inte så många..Reseguider räknas inte tycker jag...

Lissi

Kalimera
2007-04-27, 11:10
Du har väl skrivit fel, vaJo, det blev lite fel där. Stirrade antagligen upp mig för att Tom träffat en "kändis". :)

Kalimera
2007-04-27, 11:29
Då måste jag passa på att rekommendera ännu en bok av Staffan Stolpe; Från min grekiska grotta.Tack för tips!

Tom
2007-04-27, 20:45
Det gör jag också! Hans bok Morea är en av de tre bästa böcker jag läst om Grekland. Vet du när nya boken kommer?

När hans nya bok kommer ut sa han inget om. ( Jag frågade inte ) Men han berättade däremot om sitt numera egna hus , som ligger nere vid havet mellan Kardamili och Stoupa. Ett stenhus byggt av en av dom bästa "Stenhusbyggmästare" i omr.

I det huset fanns ännu så länge ingen el, så därför har han lånat ett hus i Stoupa av en vän .
(För att kunna skriva och använda datorn)

Gatan som huset ligger vid heter så påpassligt som Nik. Kazantzakh , = en annan författare som skrev "Boken om Zorba" !

Zorba dansade som kanske många vet sin berömda dans vid Kalogria-stranden. Som ligger bara ett hundratal meter ifrån Stolpes lånade författarlya.

Glömde att fråga var hans "Grekiska grotta" ligger/låg.
Den boken var min första "kontakt" med författaren.

En underbar bok som jag haft, men lånat ut och ej fått tillbaka.
Vilket jag berättade för honom. Han sa då att böcker som man lånar ut får man sällan tillbaka, men pengar som man lånar ut får man alltid tillbaka.

Nog är det väl så......?__D

Fö. är Staffan son av en annan stor författare, Sven Stolpe men det vet ni säkert om.



/ Tom

Lissi
2007-04-27, 21:11
En underbar bok som jag haft, men lånat ut och ej fått tillbaka.
Vilket jag berättade för honom. Han sa då att böcker som man lånar ut får man sällan tillbaka, __D
Tom

Ja , hur många BRA böcker har man inte förlorat???

Lissi - som redan längtar tillbaks till Peloponnessos...men påsken 2008.... DÅ!

Titti
2007-04-27, 22:20
Fö. är Staffan son av en annan stor författare, Sven Stolpe men det vet ni säkert om.



/ Tom

Man ser likheten på ditt foto! Kul!

Tom
2007-05-27, 21:59
Glömde att fråga var hans "Grekiska grotta" ligger/låg.
Den boken var min första "kontakt" med författaren.

En underbar bok som jag haft, men lånat ut och ej fått tillbaka.
Vilket jag berättade för honom. Han sa då att böcker som man lånar ut får man sällan tillbaka, men pengar som man lånar ut får man alltid tillbaka.

Nog är det väl så......?__D


Hej !
Fick mail idag av Staffan Stolpe. Han hade tagit sig besväret att leta upp var man kan köpa hans bok , "Från min Grekiska Grotta " .
Det fanns ett ex. på : http://www.antikvariat.net/ ! _B-anana

Där gick omgående en beställning av boken från mig .

/ Tom (som hoppas få boken inom 1 vecka, åker till Grekland 4/6)

roobster
2007-05-29, 21:25
Jag var på biblioteket idag och fiskade upp "Från min grekiska grotta", och "Byn på peloponnesos" från arkivet - fastnade direkt!
Ser framemot att läsa dessa på plats i Kardamili på lördag :)

Hurra att strejken är över _B-anana

Lissi
2007-06-01, 10:00
TACK Tom för länken..NU har jag en ex av Från min grekiska grotta på väg från Luleå till Lund!!!_B-anana_B-anana

Lissi

Tom
2007-06-01, 12:36
TACK Tom för länken..NU har jag en ex av Från min grekiska grotta på väg från Luleå till Lund!!!_B-anana_B-anana

Lissi

Hej !
Då är du att gratulera....!klapp_klap Jag har gått här och undrat varför jag inte fått ngn bekräftelse på beställningen . Skickade en förfrågan , fick som svar .......

Hej!
Din beställning gick tyvärr aldrig fram. Nästan samtidigt, eller snarare en aning före, beställde en annan kund boken och vars namn då kom upp i min dator. Boken är alltså redan levererad till Lund. Jag har aldrig varit med om att två kunder beställt en bok samtidigt.
Mvh
Leif Erixon / Antikvariat Viking


Som det kan bli...snyft_drop

Mvh/Tom ( som är glad ändå , åker ju till Grekland på Måndag)

Lissi
2007-06-01, 13:56
Men OJ som det kan bli!!
Jag trodde ju att Din beställning var gjord och blev JÄTTEGLAD Att det fanns ett ex till!!!!
Den boken kan vi samsas om!!!!

Lissi - från Borlänge idag


Hej !
Då är du att gratulera....!klapp_klap Jag har gått här och undrat varför jag inte fått ngn bekräftelse på beställningen . Skickade en förfrågan , fick som svar .......

Hej!
Din beställning gick tyvärr aldrig fram. Nästan samtidigt, eller snarare en aning före, beställde en annan kund boken och vars namn då kom upp i min dator. Boken är alltså redan levererad till Lund. Jag har aldrig varit med om att två kunder beställt en bok samtidigt.
Mvh
Leif Erixon / Antikvariat Viking


Som det kan bli...snyft_drop

Mvh/Tom ( som är glad ändå , åker ju till Grekland på Måndag)

Tom
2007-06-01, 16:09
Tack för erbjudandet !
Jag gjorde beställningen 27/5 , innan jag lade in länken i forumet. ( givetvisAng_elx )
Men den gick tydligen inte fram till antivariatet i Luleå .snyft_drop
/mvh Tom

Lissi
2007-06-01, 21:35
Tom!
Jag såg länken. Trodde det var en rikstäckande länk och tog för givet att Du redan gjort Din beställning.. Jag visste faktiskt inte att vårt bredband var SÅ snabbt..det är det är det aldrig annars!;)
Ska jag ha dåligt samvete???Ang_elx:confused:

Lissi- glad i alla fall

Lissi
2007-06-03, 22:16
Tom..Boken kom idag och jag har börjat läsa..Ett perfekt exemplar, som nytt...
MEN inte kan jag behålla den heller! Den känns som Din och när Du kommer hem så får Du köpa den av mig för de 133 kr som jag idag satt in på kontot till Viking i Luleå...Det är ju DIN bok!! Du gav oss länken EFTER att Du själv beställt och Du är alltid så omtänksam och generös med tips!! RÄTT SKA VARA RÄTT!!!!
Jag hade ju bara ingen aning om att jag skulle få DIN bok!!Ang_elx
Ha en jättefin resa till Grekland så hörs vi när Du kommer hem igen!!

Lissi