handdator

Visa fullständig version : avstånd + försäkring + resväg?


yuzu
2005-06-05, 15:54
Vad kul att hitta ett såhär bra Greklandsforum, som dessutom är på svenska! :)

Jag och min syster ska tågluffa i Italien och Grekland i början av September. Efter att ha blivit tipsade om Parga bestämde vi oss för att det skulle bli en av platserna som ska besökas. Vi åker dit med buss från Aten.

Jag har tre frågor som jag skulle bli jättetacksam om nån kunde hjälpa mig med:

1. Vi vill gärna besöka Styxfloden och Meteora. Är det långa avstånd till de platserna från "Parga centrum"? Måste man ha bil eller går det att ta sig dit t.ex med cykel/moppe eller går det bussar dit (isf hur ofta?)?

2. Vet ni hur det fungerar med försäkring när det gäller uthyrning av bil och moppe i Grekland/Parga? Efter vad jag läst verkar försäkringen bara gälla om det är andra parten (t.ex vid krock) som gjort fel. Måste man skaffa nåt tillägg i sin reseförsäkring?

3. Efter att ha besökt Parga tänkte vi åka till Levkas och därefter till Igoumenitsa där vi tar båten till Ancona. Vet ni om det går någon båt från Parga till Levkas, eller ska man försöka ta sig fram med buss via fastlandet?

Tack på förhand!
Mvh Linnea.

PO
2005-06-05, 16:17
Vad kul att hitta ett såhär bra Greklandsforum, som dessutom är på svenska! :)

Jag och min syster ska tågluffa i Italien och Grekland i början av September. Efter att ha blivit tipsade om Parga bestämde vi oss för att det skulle bli en av platserna som ska besökas. Vi åker dit med buss från Aten.

Jag har tre frågor som jag skulle bli jättetacksam om nån kunde hjälpa mig med:

1. Vi vill gärna besöka Styxfloden och Meteora. Är det långa avstånd till de platserna från "Parga centrum"? Måste man ha bil eller går det att ta sig dit t.ex med cykel/moppe eller går det bussar dit (isf hur ofta?)?

2. Vet ni hur det fungerar med försäkring när det gäller uthyrning av bil och moppe i Grekland/Parga? Efter vad jag läst verkar försäkringen bara gälla om det är andra parten (t.ex vid krock) som gjort fel. Måste man skaffa nåt tillägg i sin reseförsäkring?

3. Efter att ha besökt Parga tänkte vi åka till Levkas och därefter till Igoumenitsa där vi tar båten till Ancona. Vet ni om det går någon båt från Parga till Levkas, eller ska man försöka ta sig fram med buss via fastlandet?

Tack på förhand!
Mvh Linnea.

1. Styx/Acheron ligger inom moppeavstånd, 2-3 mil ca. Meteora är långt, även med bil, räkna två dagar tor. så ni slipper stressa. Till bägge kan man i Parga köpa färdiga utflykter med buss.

2. "Full insurance" är inte alltid så full, Du måste alltid kolla och fråga, dyrast och bäst är förståss helförsäkring plus självriskeliminering. Kolla om reseförsäkringen hemma, det kan kanske skilja en del med rättsskydd mellan bolagen. Men fordonsförsäkringen måste vara helgrekisk
Tänk på att försäkringen inte gäller om Du saknar körkort för mc och hyr en 80cc "moppe".

3. Jag tror inte det går båt Parga/Lefkas, däremot buss med byte i Preveza, vägen går längs havet och utsikten är kanon.

//PO bye_bye

yuzu
2005-06-05, 21:14
Okej, tack för det snabba svaret! klapp_klap

Är det några andra utflykter eller platser i och omkring Parga som man absolut inte får missa?

/Linnea.