handdator

Visa fullständig version : kali limni


primator
2007-04-25, 20:01
Har läst att det finns ett berg på karphatos! Vi tycker det verkar intressant men hur är det? Hur lång tid tar det, var ligger det och vad bör man tänka på?

Mikke
2007-04-27, 20:55
Tja, hela on aer ganska bergig och Kali Limni nar visst upp till 1220 meter, saeger dom som varit daer. Som vaetskekontroll innan bestigningen anbefaller eg Thanasis Taverna, den enda som ligger uppe vid bergets fot....
Go tur!
Mikke
(som e paa Karpathos nu)

primator
2007-04-30, 07:53
Är det jobbigt att komma upp? hur lång tid tar det ungefär? Finns det en uppmärkt stig eller liknande?

Eva L
2007-04-30, 08:52
Kalolimni lär vara 1215 m högt och min gissning är att det för en van vandrare tar 4-5 timmar. Har inte gått upp på berget. Jag tror att vandringen börjar strax innan byn Othos men när ni är på plats på ön kan ni säkert leta fram utförlig information och skaffa kartor över området.

Eva

Elisabet
2007-05-01, 13:53
vad bör man tänka på?Bra skor, mycket vatten och sunt förnuft. Fast om ni ska dit när det är som varmast tvivlar jag på att det blir behagligt att gå där.

Lola
2007-05-08, 10:23
Vandringsled nr 15 tar er till Kali Limni och kan nås från bland annat Lefkos och mellan Volada och Othos. Precis som Elisabet skriver behöver du bra skor, vatten och sunt förnuft vilket också innebär något litet att äta på. Jag hade även tagit med mig en mobiltelefon. Beträffande vädret vill jag tillägga att det blir "slippery when wet" där uppe om ni väljer en molnig dag. Dessutom är det kallt och dimmigt bland molnen. Min bättre hälft (i god kondition) nådde ca 1000 meters höjd på 3 timmar (från Lefkos - då går man till fots hela vägen från 0 m över havet och själva bergskättringen börjar efter 30 min), om det kan vara någon slags fingervisning. I mitt resebrev från Lefkos förra sommaren, står det lite mer om våra vandringar bye_bye