handdator

Visa fullständig version : Köp vad du behöver på stan


Monica P
2007-04-25, 08:40
Ett för oss nordbor lite ovanligare inslag i dagliglivet är ju alla dessa försäljare som rör sig på stan, cirkulerar med bilar eller åker av och an med färjorna. För att inte tala om dem som säljer lotter där vinsten är en låda med hummer eller nån bamsefisk.

Jag har inte blivit tillräckligt bekant med någon för att avgöra om dessa nu vuxna män är samma som de smågrabbar som sålde Tsichla (tuggummit Chicklets) i hamnen på sextiotalet. Man kunde köpa en bit i taget och de var väldigt enträgna.
Kanske det är samma personer som nu säljer pop-corn och nötter. En av de mest kända, en man med deformerad bröstkorg, hade en vagn mitt på strandpromenaden. Han dog några år sen och stan blev en personlighet fattigare.

Detta och annat kan du köpa : yoghurt, frukt, grönsaker, fisk, underkläder, skor, kläder, verktyg, glasögon, leksaker, CD-skivor.

Några av dessa försäljare är väletablerade kalymnier med egna getter och odlingar. Andra är zigenska kvinnor med stora dragkärror. På senare år har det tillkommit somalier och asiater. Kommersen går ganska bra, tycks det. De fasta handlarna gör då och då försök att få bort en del av gatuförsäljningen men hittills har de inte lyckats.

Fasta fruktstånd finns ju lite överallt, liksom souvenirförsäljning (sommartid). Att sen alla butiker häller ut sitt sortiment på trottoaren tycker nog de flesta turister är charmigt och sydlänskt.

Om du bor utanför stan kommer bagarbil, fruktbil, grönsaksbil och fiskbil regelbundet. Därutöver kommer zigenarna periodvis med trädgårdsmöbler, skor, sängkläder, lerkrukor, kycklingar, presenningar, verktyg, elapparater, kastruller och mer ändå. Somliga bor här på ön medan andra cirkulerar mellan öarna och fastlandet. De är i allmänhet väl sedda och oftast kan man pruta. Förmodligen är man korkad om man inte prutar. Man hör på långt håll när de kommer för de har högtalare och ropar sina ramsor.

Zigenarna samlar också in metallskrot och det är en riktig välgärning.

Lotterierna är en sak för sig. Man tingar på några nummer som skrivs upp i en sån där skrivbok vi hade i skolan. Så fort alla nummer är sålda blir det dragning, och har du tur kan du komma hem till hotellet med en låda isad hummer . Jag är övertygad om att din restaurang lagar till den om du ber vänligt!

Nu hör jag att bagarbilen tutar, så jag slutar här för dagen!

UlfWiman
2007-04-25, 09:30
Hej Monica

Har ni bagarbilar på Kalymnos?
Här får man snällt gå till bageriet om man vill ha bröd. Och det gäller att vara snabb på morron så det inte tar slut. Jag har lyckats få bagaren att göra mörkt bröd typ limpa i miniformat, och det var inte bara jag som vill ha det utan alla andra också. Nu har jag en minilimpa reserverad varje förmiddag tack och lov för det var min idé att göra mörkt bröd.

Yiasou från Uffe

Chras
2007-04-25, 09:33
Minns 1985 då vi var på Kalymnos. Blev en dag tilltalade av en resande försäljare som ville bli av med sin sista bordsduk för ett matrumsbord. Efter diverse diskutioner blev det affär. 3000 Drachmer för duken eller då ca 150:- SEK. Glad återvänder vi till hotellet (Continental) där hustrun förevisade sitt kap för hotellvärdinnan. Denna kontrade med att ta fram en lika dan duk och då kom prisfrågan upp. Hustrun svarade 3000 varefter hotellvärdinnan blev litet besviken och lade ner sin duk under disken. Några dagar senare framkom det att hon betalat 6000 för sin duk. Snacka om kapp. Duken var perfekt. Tålde allt, tom rödvinsfläckar. Har sedan sökt efter en lika dan duk eftersom den började bli sliten. Fann en för 3 år sedan i en affär i Stalida på Kreta. Säsong var på uppehälle och priset blev bra. Ca 25 Eur.
Glömmer aldrig hotellvärdinnans min när hur fick höra hur mycket vi gav för vår duk.
Chras

Monica P
2007-04-25, 20:45
Visst har vi bagarbil! Tyvärr ligger vi sist på hans runda, så det finns inte mycket kvar att välja på när han kommer till oss. Det är vanligt att han hänger en påse med bröd till dem som inte är hemma, och så betalar man när man träffar honom. Om jag vill ha annat bröd som omväxling kan jag givetvis köpa i stan, det finns massor av bagerier. Nu är det alltid halvkiloslimpor, priset är 90 lepta. Förr vägdes allt bröd i bageriet, och ibland skar dom av en snutt, ibland la dom till en, så att det skulle bli ett kilo till exempel. Supermarket kan också sälja bröd, bakat i något av de lokala bagerierna, men "bake-off" slipper vi än så länge.
Uffe nämnde i ett inlägg att man kan få sin långpanna med kött eller så gräddat i bagarens ugn . Jag har inte kollat om det går här, men i Aten gjorde vi så. Man lämnade in söndagssteken när man gick till kyrkan och hämtade den sen, övertäckt av finaste kökshandduken. Alla hade inte modern spis. Lukten av vitlökskryddad lammstek kan jag känna än i dag.
Hade vi råd köpte vi en skvätt Samos också, i lösvikt från Kavan (vinkällaren)

kos44
2007-04-28, 17:54
Hej Monica. Jag undrar om du vet vad den nya tvättsvampsbutiken heter
Jag vet att försäljerskan heter Mary Karvouni den var ny 2006:confused:

mvh.ulf _B-anana

Monica P
2007-04-28, 17:57
Nej, men jag ska fråga på stan . Mary Karvouni var namnet. MP

kos44
2008-05-27, 21:23
Nej, men jag ska fråga på stan . Mary Karvouni var namnet. MP bye_byeHej Monica har du hört något om tvättsvampsbutiken den skall ligga i en gammal restaurang:cool:
mvh.ulf _B-anana

Monica P
2008-05-28, 09:51
Jag har frågat runt lite, men inte fått något svar. Ska fråga flera nu när säsongen är igång igen.

Monica P
2008-05-30, 12:55
Hej kos44 och andra som inte varit till Kalymnos på ett tag. Ni kommer att bli förvånade, det har skett en massa nyetableringar och uppsnyggning av hus, restauranger, vägar och allt möjligt.
Träffade Mary Karvouni idag, hon hälsar till alla sina gamla vänner från Sverige som hon träffat på Kos. Hennes nya lokal ligger längs restauranggatan utefter hamnen bortåt fiskebåtarnas sida -Agios Stefanos kallas området där.
Precis intill ligger en ny (nygammal) restaurang , Rebetiko, som ofta har levamde musik och ett stort utbud av traditionell mat.

Det är fler som har frågat mig efter rekommendation på restaurang, men jag finner det svårt, ja omöjligt att svara på . Först : vi går inte särskilt ofta ut , och i så fall blir det några stamställen, av gammal vana. Sen: alla har ju olika önskemål om läge, musik,utbud, prisnivå. Ni som blir hungriga, prova er fram! Maten brukar väl inte skilja sig så mycket, priserna inte heller. Bemötandet från personalen är viktigt för oss.