handdator

Visa fullständig version : Fetaost


mimi
2007-04-25, 07:54
Go morron!
Fetaosten man äter i grekland, är det alltid fårost?
Man får inte äta fårost när man är gravid!snyft_drop

Mimibye_bye

Athanasia
2007-04-25, 08:00
Sökte lite på nätet och det verkar ju som om Fetaosten i Grekland är tillverkad av fårmjölk...Den som säljs här hemma kan ju vara tillverkad av komjölk..Men det finns ju mycket annat gott Du kan äta..;)

Eva L
2007-04-25, 08:10
Undrar om du inte missuppfattat informationen lite. Prata med din barnmorska. Du bör inte äta opastöriserad fårost men pastöriserad är den helt ok. Fårosten i Grekland är ofta gjord på får eller getmjölk. Den som kommer från stora leverantörer typ fage är pastöriserad. För att förtydliga du bör inte äta opastöriserade produkter överhuvudtaget oavsett ursprung.

Eva

mimi
2007-04-25, 08:18
Den information som jag har läst är att man inte får äta opastöriserade produkter och det står även att man inte ska äta varken får eller getost överhuvudtaget????

Mimibye_bye

Eva L
2007-04-25, 09:13
Det beror i så fall på att dessa produkter oftare inte är pastöriserade än andra. Kanske svårt att kolla vid lösviktsförsäljning. Det är alldeles rätt att man inte ska äta opastöriserade produkter som jag också skrev. Svårigheten blir väl att kolla produkten. En erfaren kock vet säkert vad han eller hon använder i maten. Någon annan anledning till att man inte ska äta får eller getost kan inte jag komma på.

Jag tror att det är bäst att du låter din barnmorska reda ut begreppen för dig om du är osäker. Kanske det är bäst att undvika fetaosten helt.

Eva

Katta
2007-04-25, 13:33
Hej Mimi!

Gå in på Livsmedelsverket sida på nätet och kolla, där står allt om vad du som gravid inte bör äta.

bye_byeKatta

Fontana
2007-05-04, 08:49
Mimi: Grekland är en av världens största importörer av tysk och dansk "fetaost", vilket innebär att mycket av det som serveras på restauranger är ko-feta. Detta kan tyckas märkligt då de är kända som fetaostens hemland, men de tjänar mer pengar på att servera ko-feta till turisterna eftersom den är mycket billigare.

Förhoppningsvis ändras detta 15:e oktober när EU-reglerna beträffande Fetaostens ursprung träder i kraft. Då får Fetaost bara komma från grekland och måste vara gjord av får- och getmjölk.

Arne
2007-05-04, 15:55
Precis exakt Fontana!!! På de större turistorterna är det snarare regel än undantag att man serverar dansk vitost i stället för fetaost. Detta givetvis av kostnadsskäl enär den danska osten, gjord på komjölk, är mycket billigare i inköp!!!!

Arne

Netwolf
2007-05-04, 19:14
Precis exakt Fontana!!! På de större turistorterna är det snarare regel än undantag att man serverar dansk vitost i stället för fetaost. Detta givetvis av kostnadsskäl enär den danska osten, gjord på komjölk, är mycket billigare i inköp!!!!

Arne

Nu blir jag chockad! :eek: Tanken har inte ens slagit mig att den kan vara dansk. Har alltid antagit att i Grekland får man ALLTID grekisk fetaost och inget annat.

/Netwolf

Peter
2007-05-04, 19:27
För att spä på otäckheterna lite till så är faktiskt även Saganakin ofta imorterad. Bl a från Arla i Danmark... :mad:

Jag fick med mig en etikett hem för några år sedan då jag tänkte att det skulle gå att hitta den Saganakin i Malmö. Tji fick Putte... __D Den osten exporteras inte till Sverige utan enbart söderöver... :eek:

Peter

Zanét
2007-05-04, 20:42
Nu blir jag chockad! :eek: Tanken har inte ens slagit mig att den kan vara dansk.
Tyvärr men så är det - än så länge vill säga. Om fetaosten varit mer åt det krämiga hållet har det med all sannolikhet varit dansk ko-ost du ätit. Även grekiska restauranger här i Sverige serverar dansk ko-ost istället för den grekiska fetaosten. Den får ju ännu några månader kallas för feta och så är priset ett helt annat än den ursprungliga formen.

Numera kan du i de flesta större livsmedelsbutiker köpa den grekiska varianten. Märken som Fage och Fontana är de som jag köper mest av.

Om ni inte provat getost (Fontana) - Gör det, den är jäkligt god :D Bred smör/margarin på rostebröd och eller grekiskt vitt bröd och smula därefter över getost innan de sätts in i ugnen - Gudomligt gott :p

//Zanét bye_bye

Eva L
2007-05-04, 21:50
Mig lurar dom inte. Känner direkt när det är komjölk istället för får eller get. Skulle jag mot förmodad missa detta talar magen om det efter en stund. Är nämligen laktosintollerant och det har blivt sämre med tiden. Tål allt mindre mängd laktos för varje år. Vill påminna om att även opastöriserad komjölk kan vara farlig för gravida men det danska plagiatet är naturligtvis pastöriserat. Mesigare ost får man leta efter.

Eva

rolle
2007-05-05, 07:08
Har ätit olika sk.fetaostar de senaste nästan fyrtio år för att de har smakat gott !! Har inte haft någe proplem med intolerans av varken den eller den osten, ko get eller får. För mig har det alltid varit ost bra eller sämre, stötte redan på sextiotalet på Bulgarisk feta som ofta var godare än den grekiska ? Troligtvis kommer denna ost nuförtiden från grannlandet på ett enklare sätt, och kostar säkert mindre en den ko-variation från Arla ? Vet ej ifall det har med ursprunget att göra ifall något är smakligt ? Grekerna köper den där de får den största profiten av, då turisterna äter den importerade, och själv som patrioter smaskar de den lokala fetan ? Möjligen är den för dyr för dem idag, och de inhandlar sin Arla feta från Lidle köpmannen ?

Eva L
2007-05-05, 09:32
Om du inte är laktosintolerant får du naturligtvis inte några besvär av kofetan .

Eva