handdator

Visa fullständig version : Gah! Jag blir galen!


Rojo72
2007-04-24, 21:46
OK, nu är det så här:
1. ENDA veckan jag kan åka på semester i år är första veckan i juli
2. Jag kommer resa själv (tack och lov;) )
3. Från Karlstad tar jag mig enbart till Rhodos (med Ving eller Fritidsresor)

Så nu är frågan vart jag ska. Money talks så det blir definitivt något av de val jag har för under 5500 spänn så vet ni det men nu till själva frågan. Jag är väl tyvärr inte 20 eller ens 25 längre utan snarare 35. Målsättningen med resan är att DELS slappa under dagarna med mycket bad men på kvällarna vill jag ha lite lagom med röj, åtminstone ett par snäpp upp från "god middag" eller "taverna". Helst vill jag dock bo nära havet och helst med havsutsikt, detta verkar jag kunna uppnå i Ixia MEN:

1: Är det ett totalt stendött ställe med den måttstock jag angav ovan? och
2: Blåser det så jädra mycket på den sidan ön att det där med att kunna slappa på stranden eventuellt med en god bok kan uteslutas?

Ska jag inte rata de billigare kataloghotellen inne i Rhodos stad ändå? Funderade på Constantin men enkelrummen är på baksidan och det ser verklilgen ut som en stor betongklump på fotona...

Ha det gott!
Roger

anoula
2007-04-24, 22:07
1: Är det ett totalt stendött ställe med den måttstock jag angav ovan?

Nejdå, ute i IXIA är det fart, särskilt i juli när du åker. Inte så mycket svenskar, utan mest engelsmän och tyskar. Vill du gå ut i Rhodos stad är det inte alls långt, skulle tro att en taxi går på kring 4-5 EUR. Vill du uppleva äkta grekisk bouzoukistämning kan du besöka klubben Astra som ligger ute i Ixia. Trevligt ;) .


2: Blåser det så jädra mycket på den sidan ön att det där med att kunna slappa på stranden eventuellt med en god bok kan uteslutas?

Jag ljuger om jag säger att det inte blåser. För det gör det, även om det kan vara helt vindstilla vissa dagar när vinden vänder. Däremot går det utmärkt att slappa på stranden ändå, och jag vet att de installerat vindskydd på vissa strandremsor ute i IXIA. Du riskerar i alla fall inte att frysa hur mycket det än blåser, för solen värmer gott i juli.

Ska jag inte rata de billigare kataloghotellen inne i Rhodos stad ändå? Funderade på Constantin
Jag bor ju aldrig på hotell i Rhodos stad, men jag har hört mycket gott om Constantin.

inkfish
2007-04-24, 23:38
Constantin är ett välskött hotell med mängder av medelålders och äldre stammisar från Skandinavien. Troligen inte riktigt din uppfattning om röj även om det kan hinkas rätt bra i deras bar. Å andra sidan gissar jag att du tänkt lämna hotellet när du ska röja:D

Rummen åt baksidan är skuggiga och ingen direkt höjdare, så vitt jag förstått. Men det är ju ofta fallet med enkelrum.

Themis
2007-04-26, 23:56
Jag bodde på Majestic med Fritidsresor när jag reste själv för några år sedan.
Litet rum, extremt liten toalett, men STOR balkong och havsutsikt.
Prova att be om rum 614.. :)

Fördelar: gångavstånd till allt utan att ligga i smeten, efter Rhodos-stad-förhållanden extremt lite trafik, nära till Faliraki-bussen, pool för eftermiddagsdopp vid hemkomst från stranden...

Peter
2007-04-27, 03:29
Constantin är inte helt fel. Inte ens med ett rum åt baksidan. Fast du har ju ingen havsutsikt där. Men du har utsikt över poolen... Ang_elx :D Jag tror Constantin delar poolen med hotellet bredvid. Jag har aldrig kollat fast jag bott där... Men det verkar så.

Constantin är välskött men börjar bli lite slitet. Det är lite som ett gammalt Scandic-hotell känsla där. Men i Grekland innebär det att det är rätt bra... :rolleyes: flabb_flab Och de har en med Grekiska mått sett en mycket bra frukost. Det är tyst och lugnt men ändå nära till både Elli-stranden och centrum. Du når "allt" på 10 - 15 min promenad.

Ska du bara ner och "mysa" lite och inte absolut måste ha havsutsikt så tycker jag inte du ska tveka på Constantin.

Vill du ta en kvällsdrink/öl med havsutsikt kan jag tipsa dig om att ta med den och ta hissen upp till översta våningen och sedan gå trappan till höger upp. Då hamnar du på Constantins tak med en fantastisk utsikt över havet och hela Mandraki-hamnen. Förr fanns det några få stolar däruppe... Du kan även gå till vänster från hissen. Då hamnar du på en terrass en våning lägre.

Oavsett vad du väljer, ha en trevlig resa.

Peter

Kalimera
2007-04-27, 10:03
Jag skulle ta en flygstol till Rhodos (om det finns från Karlstad) och boka boende på Kristinas rum i gamla stan. Där är det tyst och lugnt, du ser havet, du har nära till allt nöjesliv och du bor bra. Kristina är från Sverige och är hur trevlig som helst.

RhodosStad
2007-04-27, 13:24
Constantin är helt OK klapp_klap
Enkelrummet är stort, sängen lika stor som i dubbelrummen, som jag har sett i allafall, plus stort kylskåp.
Kanontrevlig personal, en av killarna i receptionen är född i Sverige och grek, han har varit nu på Rhodos över 20 år och pratar klingande ren svenska. Frukosten är helt OK, men betala den på plats för en vecka, blir billigare än om du betalar den genom Ving
Tyst är det men ändå mitt i smeten, tre minuter till stranden, tre minuter till det mesta...

anoula
2007-04-27, 13:51
tre minuter till stranden, tre minuter till det mesta...
Även till Krona bar och Gin Fizz ā la Giorgos, eller? :D

Ingerp
2007-04-27, 15:06
Håller helt med Janne, dock med förbehllet att maila till Ann-Kristin och kolla så hon har ledigt först.

Själva åker vi ner till Kristinas rum imorgon för att stanna i en vecka. Ett av de mysigare ställen vi bott på.

Rojo72
2007-04-28, 10:49
Hej och tack alla!

Låter som jag kanske gjorde bort mig som till slut valde Ixia istället för Constantin (innan jag läst flera goda ord här). Slutar väl med att jag får hyra bil och kuska runt en massa, när man läser all information runt Rhodos känns det som "allt" ligger i Rhodos stad eller på ostkusten. Får se om jag kan deala ett byte av hotell med Ving, men det är de inte så sugna på på rabatterade resmål...

Som sagt: tack alla för svaren och hur som helst antar jag det kommer bli en bra semester!

Roger

anoula
2007-04-28, 15:51
Hej och tack alla!

Låter som jag kanske gjorde bort mig som till slut valde Ixia istället för Constantin (innan jag läst flera goda ord här). Slutar väl med att jag får hyra bil och kuska runt en massa, när man läser all information runt Rhodos känns det som "allt" ligger i Rhodos stad eller på ostkusten.

Som sagt, Ixia ligger NÄRA Rhodos stad. Du kan t.o.m. GÅ dit! Jag brukar springa till Ixia från Rhodos stad och det är bara några km dit. Ixia är ett jättebra val!

RhodosStad
2007-04-29, 12:13
Även till Krona bar och Gin Fizz ā la Giorgos, eller? :D


Sant.....vi ses nog där i höst:)

Rojo72
2007-04-29, 13:59
Hehe... Mr Velig slog till igen. Tack gode Någon för öppet köp. Bokade om till Constantin till slut ändå, kanonhjälp av resebolaget måste jag säga.

Varför, undrar vän av ordning? Främst därför att jag kom på att jag vill ta mig ut mycket, mest med båtar från Rhodos stad och då känns det bra mycket smidigare så här än att härja upp och jaga buss/taxi in till stan.

Jag kommer säkert återkomma med massor av frågor (första resan till Grekland) men här kommer första två: Anthony Quinn ser helt fantastisk ut på alla bilder och jag inbillar mig att det skulle kunna funka att snorkla där. Idéer runt det? Andra ställen som skulle vara bättre?

Och Fjärilsdalen... hmmm, jag är skeptisk. Är den något att lägga en dag på om jag bara är borta en vecka? Mina tankar annars cirkulerar runt sol och bad, vandra runt i gamla stan, en badbåt ut med Ving en dag och Dessutom trotsa turisthorderna och dra till Lindos. Symi skulle vara skoj också men det känns som för mycket flackande för en enveckas resa.

rhodosfanast
2007-04-29, 15:06
Det finns mycket o göra på Rhodos så du skulle nog valt två veckor istället för en vecka annars så hinner du ju inte sola o bada för du har ju två flygdagar som går åt oxå...

Mitt emot Constatin ligger Lindos supermarket o där är dom jätte vänliga o handla oss mycket trevliga killar...Så där får du går in o handla o dom är billiga med sprit o dryck....

Trevlig resa till Rhodos.._B-anana

Rojo72
2007-04-29, 15:09
Jo, två veckor är ju alltid trevligt. Denna gång finns inte tid till mer dock...

Dessutom tror jag rent allmänt att man itne ska sikta på att se "allt" på ett resmål oavsett vilket för det slutar i alla fall som jag seer det med att man inte ser något alls...

anoula
2007-04-29, 15:18
Anthony Quinn ser helt fantastisk ut på alla bilder och jag inbillar mig att det skulle kunna funka att snorkla där. Idéer runt det? Andra ställen som skulle vara bättre?


Anthony Quinn är jättefint! Ett annat hett tips är Nikolas och Tassos beach ute i Kallithea. Tassos har även en jättebra taverna.

Och Fjärilsdalen... hmmm, jag är skeptisk. Är den något att lägga en dag på om jag bara är borta en vecka?

Fjärilsdalen tar inte en hel dag. På en dag kan du klämma in Fjärilsdalen, Epta piges (sju källor), samt stanna och bada/luncha i Kallithea, bada i Afandou, Kolimbia, Anthony Quinn och Tsambika. De stränderna ligger alla innan Lindos på den östra sidan.

Sedan åker du till Constantin och sover en timma innan middagen, som du intar i gamla stan. Bra va? :p

Nästa dag kan du ju ta det lite lugnare.;)

inkfish
2007-04-29, 16:28
mest med båtar från Rhodos stad

Då bor du precis rätt till, Constantin är jättenära hamnen:)

Symi, som du nämner, är en jättefin ö. Men inte för en dagsutflykt från Rodos. Det är ju så de flesta stiftar bekantskap med ön men det är nästan inte värt besväret. När utflyktsbåtarna från Rodos kommer förvandlas en idyllisk liten ö till rena turistinfernot.

Symi ser man bättre om man lägger några nätter där vid ett annat tillfälle - så att man lär sig vart man ska vägen när turisthorderna kommer, man knappt tar sig fram längs kajen och tavernaägarna slänger fram dyr, tråkig mat på löpande band (servicen och maten är helt annorlunda på kvällstid).

Themis
2007-04-29, 19:42
Och Fjärilsdalen... hmmm, jag är skeptisk. Är den något att lägga en dag på om jag bara är borta en vecka?
Jag funderar på om första veckan i juli är för tidigt för Fjärilsdalen?
Jag var där i slutet av juni för några år sedan (eller ja, 16 år sedan då..) och inte en fjäril så långt ögat nådde. Utom på vykorten, som jag fick använda för att förklara för mitt resesällskap hur det brukar se ut.. :rolleyes:

Badbåt är däremot ett måste, och faktiskt är Lindos också ett måste. Trots allt. Vill man inte behöver man inte klättra upp till ruinen dock..
Det går lika bra att sitta nedanför och titta. :)

Ia
2007-05-19, 23:43
Hei..
Anbefaler at du leier bil for å reise til Lindos og ikke reiser med reiseselskapets utfluktstur!
Bilen får du utlevert om kvelden før den dagen du leier for og kan dermed reise ut til Lindos tidlig, helst bør du være der senest i 9.30 tiden for å unngå hordene av turitbusser som ankommer på formiddagen, det blir også utrolig varmt der (gjerne opp mot 40 grader) utpå dagen.
Tar du deg en dukkert der etter å ha vært på toppen så er det som å bade i badekaret, tror vannet må ha vært 27-28 grader da vi var der..

Etterpå kan du bruke bilen til å oppleve alle de flotte strendene langs østkysten. Du rekker også helt ned til sydspissen hvor alle vindsurferne boltrer seg ved de flotte strendene....., det blåser selvfølgelig mye der.. ;)
Mange fine steder å snorkle ved nedover langs kysten der.
Og finner du en strand du liker serdeles godt, nord for Lindos, så kan du jo dra ditt igjen senere med buss el. badebåt..:p

(og bilen, for en dag, koster ikke noe særlig mer enn det bare utflukten koster med reiseselskapet)

Ia

Nannok
2007-05-28, 13:16
Hej, tycker absolut du skall försöka bo inne i Rhodos Stad, å bästa baden har du nere i Faliraki, bara att ta bussen eller hyra en moppe så är du där på 15-20 min. ixia sidan bara blåser det på. ha det bra, vi kanske ses där om du skall dit första veckan i Juli

Kn8
2007-06-01, 18:53
Ixia är det tyvärr totallt stendött i! :(
Om du bor i rhodos stad så är det nattklubb Colorado som du ska besöka. Där är det lite mer mogen publik även om det finns en del yngre också såklart. Men det är inträde där och det gör att många av kidsen väljer bort stället. Colorado e grymt bra med flera rum och våningar och liveband spelar varje kväll.
På rhodos blåser det alltid. Det kommer man inte ifrån. Möjligen om man väljer ett hotell lång in i staden så kan man komma undan blåsten, men annars blir det svårt.

Rojo72
2007-06-01, 20:13
Hej på er!

Får väl skriva ytterligare ett inlägg för att förtydliga att jag bokade om till Constantin. Känns superbra, 29 dagar kvar. Stort tack för clubtipset, Kn8!