handdator

Visa fullständig version : naxos i juli


emma
2007-04-24, 20:23
Hej!

Tyvärr måste vi lägga årets greklandsresa mitt i högsäsongen. Hur är det på Naxos mitt i juli? Totalt packat med turister eller går det att hitta stränder som är relativt tomma? Hur varmt är det? Är lite tveksam, men valet står mellan att stanna hemma eller åka då!? Hälsn. emma

Hellen
2007-04-24, 22:09
Det är ca 37-40 gr varmt, ljummet i vattnet, relativt tomma stränder? Tja, det beror ju på. Man ligger definitivt inte som packade sillar, några fler sällskap brukar dyka upp även om man hittat ett "eget ställe"

Vi åker alltid denna tid, och upplever inte det som problematiskt.

// Helén

Ullipo
2007-04-25, 18:52
Hej!
Vi har varit på Naxos under juli i stort sett varje sommar sedan 1987. Visst kan det vara varmt - runt 35 grader periodvis men det är inget som vi tycker besvärar. Meltemivinden svalkar alltid mer eller mindre under juli.
Förra sommaren var den kallaste någonsin under alla våra år på Naxos med mycket blåst - några kvällar fick man plocka på sig fleecetröja! Min man badade inte under de 2 första veckorna för att han tyckte att det var för kallt flabb_flab. Jag har aldrig tidigare drömt om mitt duntäcke hemma när vi varit där nere, men det gjorde jag i somras.

Mer eller mindre tomma stränder kan du hitta om du åker ner mot Pirgaki. Du får dock räkna med att bli sandblästrad om det blåser för mycket. När det gäller turister - jo nog finns de, men man kan ju försöka att undvika de värsta "turistfällorna".

Hälsningar
Ulrika som åker i juli i år igen _B-anana

Lena*
2007-04-25, 19:00
Var på Naxos finns de "värsta turistfällorna" tycker du?

Lena*.

Ullipo
2007-04-25, 19:38
Var på Naxos finns de "värsta turistfällorna" tycker du?

Detta är en ytterst subjektiv fråga. Det jag inte gillar kanske andra älskar, eller hur? Jag undviker de flesta, inte alla, ställen ut med paralian (hamnpromenaden) och Old market street.
Ryser av restauranger som ställer ut kyldiskar där de visar tallrikar med vad som finns på menyn, om stället dessutom har en inkastare som säger: "best food in Naxos" så springer jag flabb_flab men vem vet jag kanske missar någon kulinarisk kullerbytta eller mitt livs mål mat .

Jag vill inte vara taskig och peka ut enskilda restauranger, för vem är jag att dömma? Var och en måste gå på sin egen känsla.

Jag älskar Naxos, men inte alltid grekisk mat och som tur är finns det flera bra alternativ om man vill ha variation.

/Ulrika

Annki
2007-04-25, 20:20
Ryser av restauranger som ställer ut kyldiskar där de visar tallrikar med vad som finns på menyn,

Kunde inte låta bli..............turistfälla?

Ann-Kristin flabb_flab

http://i128.photobucket.com/albums/p171/annki57/Naxos3-3.jpg

Eva L
2007-04-25, 21:11
Jag har aldrig sett några inkastare på Naxos och det finns ett riktigt bra ställe på hamnpromenaden. :p

Eva

Ullipo
2007-04-25, 21:28
Kunde inte låta bli..............turistfälla?


I mina ögon, JA!flabb_flab Men som sagt det är subjektivt.
(är det möjligtvis disken utanför Flamingo?)

Ulrika

Lena*
2007-04-25, 23:06
Javisst är det en subjektiv fråga, därför lade jag till "...tycker du...?" ;)

Blev mest nyfiken. Kan hålla med dig i stort, men det gäller nog för alla öar (och länder för den delen) de ex du tar upp. Fast som ngn skrev nedan, inkastare har jag inte sett på Naxos...? *funderar* Eller ja, kanske en light-variant uppe i gamla delen, intill Lucullus, minns inte namnet. :rolleyes:

Lena*. bye_bye

Annki
2007-04-25, 23:57
(är det möjligtvis disken utanför Flamingo?)


Visst är det Flamingo, du ser väl "Flamingo special?" Klumpfiskarna av citroner är ju också lite speciella!

Ann-Kristin bye_bye

Ullipo
2007-04-25, 23:59
Inkastare = person/kypare/eller annan som hugger liksom en kobra när man går förbi: "best food in Naxos" - de finns där. Trust me.

Vilken tur för er att ni är förskonade flabb_flab! Vi drabbas titt som tätt.
Kanske beror det på tidpunkten då man går förbi?


Kan hålla med dig i stort, men det gäller nog för alla öar (och länder för den delen) de ex du tar upp.

Ja så är det säkert, jag har aldrig lyckats ta mig från Naxos så jag har inget att jämföra med :D.

Hur som: Naxos är fortfarande ok. i juli med eller utan "turistfällor", "inkastare" och värme mm.

bye_bye Ulrika

Eva L
2007-04-26, 08:46
Jag har varit på Naxos fyra gånger utan att se en enda inkastare. Har rört mig ute både tidigt och sent och månaderna har varit maj, juni och augusti.
Skönt jag avskyr inkastare men tycker att det är ok att folk hälsar och säger några ord när man går förbi. Inkastarnas framfört i ex Rethymnon på Kreta är förfärlig och folk måste gå en omväg eller byta sida på gatan. De mest aggresiva springer då över gatan och nästan sliter i folk. Jag känner ett äldre par som bytt resmål av den anledningen.

Eva

NaxosNille
2007-04-26, 09:09
Hei Emma.
Det er klart du skal reise til Naxos i juli. Det er varmt og mye folk, men stedet oppleves likevel aldri som overbefolket. Naxos er en stor øy, og det er plass til oss alle. Orker du å reise litt er det ingen problemer med å finne strender nesten uten folk. Vi har vært der flere ganger i juli og reiser gjerne tilbake. Vi reiste en gang med venner, som vanligvis pleier å reise til Kreta, og de syntes det var så fantastisk på Naxos fordi det var fritt for innkastere og godt med plass. De var vant til å "kjempe" om plassen, enten de skulle ut og spise eller finne seg plass på stranden. Du kan trygt reise til Naxos i juli og være sikker på at du får en fantastisk ferie. God turbye_bye

Kalimera
2007-04-27, 13:43
Inkastare = person/kypare/eller annan som hugger liksom en kobra när man går förbi: "best food in Naxos" - de finns där. Trust me.
Håller med. Naxos stad är en de inkastartätaste städer jag varit i. I klass med Pythagorion, Parga, Rhodos stad och Skiathos stad.

Lena*
2007-04-27, 14:18
Håller med. Naxos stad är en de inkastartätaste städer jag varit i. I klass med Pythagorion, Parga, Rhodos stad och Skiathos stad.

Mäh, jag måtte vara både blind och döv! Ser jag helt ointressant ut som tavernagäst?? Har jag gått bakvägar hela tiden?? Eller är jag så totalt inne i min lyckliga Greklands-lull att jag inte ens _märker_ dem?! :cool:

Lena*.

Eva L
2007-04-27, 15:41
Mäh, jag måtte vara både blind och döv! Ser jag helt ointressant ut som tavernagäst?? Har jag gått bakvägar hela tiden?? Eller är jag så totalt inne i min lyckliga Greklands-lull att jag inte ens _märker_ dem?! :cool:

Lena*.

Vi tillhör samma skara i så fall. flabb_flab

Eva

Annki
2007-04-27, 16:02
Jag har heller aldrig mött en enda inkastare, men vi har alltid varit där i juni. Kan det vara anledningen?
Jag har ändå reflekterat just över att det varit så skönt att slippa dem på Naxos.

Ann-Kristin bye_bye

Hellen
2007-04-27, 19:06
Jag tycker att det är skillnad på inkastare och inkastare, om någon vänlig person står i entrén och säger hej när man passerar och vill att man skall titta på deras meny och äta just där upplever inte jag som jobbigt, inkastare i negativ bemärkelse blir de i mina ögon när de nästan handgrpligen drar in en i restaurangen eller följer efter när man går vidare, när man svarat nej tack.

Flera restauranger på hamnpromenaden i Naxos stad och i Agi Anna har inkastare som jag upplever som gränsfall.
Tyvärr missar jag säkert många bra ställen då jag är allergisk, får stora kliande utslag och nyser:eek: Ang_elx :D när jag upplever dem som påflugna.
För mig är det ett tecken på desperation, undrar om de är medvetna om min reaktion?

// Helén

emma
2007-04-28, 16:58
Tack för alla svar!
Det känns lite lugnare nu när ialla fall några positiva människor inte anser Naxos vara alltför överbefolkat i juli! Har bara varit på Naxos i sept. förut och bara älskar ön! Och de ytterst få trevliga sk. inkastare vi mötte då kunde vi räkna på ett enda finger!
Så det blir till att boka resan NU!
Men visst ska vi väl fixa boende här hemma.... det är ju trots allt hög högsäsong!! Eller törs man chansa.... vad säger ni?

Hälsn. Emma

Lena*
2007-04-28, 17:05
Jag tycker att det är skillnad på inkastare och inkastare, om någon vänlig person står i entrén och säger hej när man passerar och vill att man skall titta på deras meny och äta just där upplever inte jag som jobbigt, inkastare i negativ bemärkelse blir de i mina ögon när de nästan handgrpligen drar in en i restaurangen eller följer efter när man går vidare, när man svarat nej tack.

Flera restauranger på hamnpromenaden i Naxos stad och i Agi Anna har inkastare som jag upplever som gränsfall.
Tyvärr missar jag säkert många bra ställen då jag är allergisk, får stora kliande utslag och nyser:eek: Ang_elx :D när jag upplever dem som påflugna.
För mig är det ett tecken på desperation, undrar om de är medvetna om min reaktion?

// Helén

Jag kanske kommer helt från ämnet nu, men vad räknas till AgiaAnna, vilken sträcka av stranden? Tycker ibland AgA nämns lite hur som helst (syftar inte på ditt inlägg utan i allmänhet).

Lena*.

mkh
2007-04-28, 22:00
Jag kanske kommer helt från ämnet nu, men vad räknas till AgiaAnna, vilken sträcka av stranden? Tycker ibland AgA nämns lite hur som helst (syftar inte på ditt inlägg utan i allmänhet).


Hittade en bra karta i en annan tråd här, hoppas den kan vara till hjälp
http://travelmap.korinthorama.gr/maps/en/naxos/map.swf?id=20&map=naxos&x=&y=&sc=&fx=


Men visst ska vi väl fixa boende här hemma.... det är ju trots allt hög högsäsong!! Eller törs man chansa.... vad säger ni?

Det går säkert jättebra att chansa och få bra boende i juli, men vi har förbokat. Mest för att vi inte är bra på att hantera alla rumsraggare - det blir bara fel. Jag är inte typen som hanterar försäljare av alla de slag bra här hemma heller :o
Vi fick en tvårumslägenhet (5 pers) för 60 €, 30 juni - 4 juli och det kändes helt OK.

/Marianne

Lena*
2007-04-29, 18:24
Tack för kartan! *sparar på Favoriter*

Lena*.