handdator

Visa fullständig version : Karpathos, att göra?


westan
2007-04-24, 18:57
Hej hopp!!
Jag och killen funderar på att dra till Karpathos nästa sommar och är lite nyfikna på ön...Finns det nå att göra? Båda tycker om att cykla i grekland, strosa och bara vara... Båtluffade i Joniska öarna förra sommare och jag ville inte åka hem!!!!! Har för den delen aldrig varit så vältränad i hela mitt liv som jag var när vi kom hem efter semestern!!! flabb_flab Tränan min undrade va sjutton jag hade gjort flabb_flab
Hur som helst...Har hört att det ska blåsa väldigt mycket på Karpathos, är det varmt och skönt ändå eller?
Ha det gott alla Greklandsälskare!!!!

Dan S
2007-04-25, 21:27
Hej.

Ett litet tips.
Ovanför Kyra Panagia på ostkusten finns en fin dal som heter Mertonas. Genom denna sluttning slingrar en fin väg som är fin för vandring. När man kommer högst upp når man ett gammalt kloster och srax intill finns en fin källa med friskt vatten. Därifrån kan man sedan gå på gamla vandingsstigar. Man kommer då till små fina egendomar uppe i berget. Väl värt en halvdags utflykt. Och sedan, kanske, ett fint bad i Kyra Panagia, ett besök i lilla kapellet och en liten sallad på Hotel Akropolis hos Anna & Stamatis!!

Lycka till.
Odyssevs

westan
2007-04-27, 08:22
Tack för tipset, lät trevligt och väl värt en halvdag bye_bye

Kalimera
2007-04-27, 09:49
Gillar ni att vandra finns det många leder på norra ön. Bo några nätter i den fina byn Olymbos, då har ni en bra bas för vandringar. På köpet får ni uppleva en unik bergsby nästan tom på turister.

Det kan blåsa på Karpathos, men kan vara varmt ändå.

Om ni vandrar i Olymbostrakten får ni ha noga koll på vädret. Så här såg det ut när vi var där.

http://www.bloggamera.se/bilder/forum/22.jpg

Titta noga, det går några stackars vandrare längs bergssidan

westan
2007-04-27, 13:54
Tack för svaret!
Ojsan :eek: !!! Ja bra att hålla koll på vädret förstår jag av den där bilden!! Ja vandra är trevligt i Grekland flabb_flab ....Finns det nå möjligheter till att cykla där? Antar att det ser ut som restan av Grekland, backar och lite mer backar men ändå... Finns det någon möjlighet att ta sig över till Rhodos från Karpathos? Eller är det bara nattfärjor kanske...I vilket fall som helst, vet du nån prisklass?

Kalimera
2007-04-27, 14:05
Jo, du kan cykla. Räkna med mycket upp, och ner. :)

Det går utmärkt att åka över till Rhodos, med båt eller med flyg. Kolla in denna tråd (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=9049) som tar upp ämnet.

westan
2007-04-27, 17:17
Hehe okej, lät smidigast med flyget =)....