handdator

Visa fullständig version : Platanias


AN
2005-06-05, 11:08
Hej!!!

Jag och min familj (man + 2 grabbar 5 och 13 år) ska åka till Platanias 12 augusti..vi ska bo på Ideal Beach (apollo)..är det nån som bott där och kan förhoppningsvis ge oss några positiva omdömen om lägenheterna och området...
vi har tänkt ta en dagstur till Elafonissi..läser inlägg om krokiga vägar och branta stup..usch jag som inte gillar höjder..vi hade tänkt hyra bil för att ta oss dit..har ni nått bra bolag att rekomendera och vad kostar det att hyra ett dygn med alla försäkringar man behöver..eller kanske man tar bussen trots allt..vad kostar det för oss alla är det samma busspriser för barn/ungdom..kan man kliva på bussen i Platanias eller måste man åka via Chania..hur länge tar det och måste man byta buss..hur ofta går bussarna..

Hoppas nån kan ge mig svar på mina funderingar...

Kalimera
2005-06-05, 11:58
vad kostar det för oss alla är det samma busspriser för barn/ungdom..kan man kliva på bussen i Platanias eller måste man åka via Chania..hur länge tar det och måste man byta buss..hur ofta går bussarna Från Chania går det två bussar om dagen under högsäsong. Resan tar drygt 2 timmar och priset är cirka 8 € enkel resa. Jag tror, men är inte säker, att det är samma pris för vuxna som för barn. Bussen stannar på flera platser längs vägen, bland annat i Kato Stalos, Agia Marina, Platanias och Kastelli Kissamos där man byter buss. Bussbytet i Kastelli Kissamos brukar gå snabbt och smidigt. Vid hållplatsen finns flera tavernor.

Tidtabell hösten 2004:
Chania till Elafonissi: 08.00 och 09.30
Elafonissi till Chania: 12.00 och 16.00

iakk
2005-06-05, 13:14
Hej!

När vi var på Kreta för ett par år sedan så följde vi med på en utflykt till Elafonissi som Apollo ordnade. På vägen till Elafonissi, som i vårt fall utgick från Rethymnon, gjorde vi flera stopp på vägen och det är ju ett helt sagolikt landskap (inklusive krokiga smala vägar, höga höjder och djupa dalar) man åker igenom som jag gissar att man kanske har lättare att ta del av då man åker buss snarare än om man kör bil själv, eftersom det ju när man kör bil är så mycket annat man måste vara uppmärksam på. Åker man buss är det bara att luta sig tillbaka och njuta. Kanske är det jag som har förutfattade meningar men jag tror att grekerna är mycket duktigare på att köra på sina kringelkrokiga vägar än vad vi nordbor är... om inte annat så är de ju vanare.

Jag minns inte riktigt vad det kostade men säkert var det dyrare än de 8 euro som nämns i det förra inlägget (man gör nog inga klipp på att följa med på de här utflykterna, jag tror att jag kan ha betalt 50/70 euro t.o.r för mig och mina två barn, men helt otroligt är det inte att jag minns fel så ta inte det som en riktig prisuppgift, kanske kan du ringa Apollo och höra efter). Fördelen med att åka med på utflykter som anordnas av resebolaget tycker jag är att jag kan slappna av och bara åka med för jag slipper hålla reda på avgångstider för bussar och så vidare. Skönt är också att man blir både hämtad och avsläppt vid sitt hotell. Med andra ord sådant som är så skönt med charter (= semester); att någon annan planerar, fixar och håller reda på åt en. Ett minus är förstås att någon annan bestämmer var och när man ska stanna men å andra sidan har ju förhoppningsvis reseledarna koll på var de klara källorna med gott dricksvatten finns, eller grottorna som är värda att undersökas eller det äldsta platanträdet...

Hursomhelst tycker jag att en dag i Elafonissi hör till för att om möjligt göra ens Kretavistelse ännu bättre, oavsett hur man tagit sig dit!

bye_bye /Kajsa

Medea
2005-06-07, 18:22
Hej

Har precis kommit hem från en vecka på Kreta. Vi bodde i Kato Stalos, ca 7 km öster om Platanias.

Vi var med på utflykten till Elafonissi som Apollo ordnade. Den kostade 33 Euro/person. (Det kostar nog inte lika mycket för barnen). I detta priset får man egentligen bara bussresan och guidning under resan. Vi gjorde 2 stopp under vägen. Ett för att stanna och titta på en droppstensgrotta som jag inte kommer ihåg namnet på och ett stopp i en by för lite fika (som man betalade själv).
Jag skulle inte kunna tänka mej att ta den lokala bussen på dessa vägar. Det kändes ganska tryggt att åka med Apollo. Inbillar mej att busschauffören är handplockad och känner ett större ansvar…
Visst är det krokiga och branta vägar uppför och nedför bergen, men det finns mycket värre vägar har vi hört.
Vi hörde oss också för vad det kostade att hyra bil. Vi kollade bara med Apollo som rekommenderade ett bolag som heter Summertime.

I broschyren man får av Apollo står det följande: Det är inte självklart att bilarna har heltäckande försäkring i Grekland, och även om det ofta står ”full försäkring” så är det oftast bara en tredjeparts försäkring.

Hoppas ni tar er dit på något sätt för det är ett underbart ställe. Finns det möjlighet så vada gärna ut till ön.

Hälsningar Medea bye_bye

myssa
2005-06-07, 21:09
hej
jag har varit många gånger till platanias och elafonissi.
jag älskar den orördheten som fortfarande råder där.
sist vandrade jag runt ön ordentligt och på andra sidan ön fann jag en märklig klippformation som liknade en stor ödla.
säkert många, många fler än jag som sett denna.
och är man där tidigt så hittar man sin egen privata badstrand och ockuperar den med picknick korg innehållandes massor av godsaker.
njuter av livet, havet och solen.
men jag tycker att det är dyrt att ta resor med apollo och övriga researrangörer.
kanske en del tycker det är bekvämt så det är väl bra som alternativ.
då jag var på kreta senast så betalade jag 42€ för ett dygn med full försäkring.och än billigare efter 2 dygn.
jag tycker det är skönt att bestämma takten själv.
vägarna är tyvärr krokiga men jag kör mycket försiktigt.
sen så vill jag stanna till där jag själv önskar och inte alltid där arrangörerna stannar.men tur så är vi olika resenärer som vill ha olika färdsätt att välja på.
snart så är jag där igen nämligen om 60 timmar.
och det blir nog en tur till badparadiset elafonissi.
kramar från myssa....

2rthunder
2008-07-16, 19:49
Hyr bil hos Speed Wheel, dom ä dom ända som inte har nån självrisk om de skulle hända nåt me bilen. Servicen ä bra, och bilen får man på hotellet gratis.

Håkan Frid
2008-07-16, 21:31
Hej!

Vi hyrde bil hos Speed Wheel. Perfekt, bra service.
Och! Våga hyra bil, det är ett sånt äventyr att åka runt lite på egen hand.
Bli inte skrämd av "krokiga vägar" till Elafonisi! Visst det tar tid, ett par timmar, men det är värt detta, tro mig! Jag kommer inte ihåg vilken väg som var bäst, det fanns tre möjligheter från Platanias (sista biten är samma) Vi åkte alla tre varianterna. Den vanligaste vägen är det lite mer trafik, bussarna kör där. Tar man den vägen skall man komma iväg tidigt innan bussarna. När man åker hem låter man bussarna köra först och väntar en stund. Vägen norrut längs kusten är fantastisk på hemvägen, VILKEN SOLNEDGÅNG!! Vägarna är krokiga och känns lite kusliga att köra på. Men inget skulle få mig att låta bli! BARA ÅK! Vi hyrde bil i 10 dagar! Vi var i Elafonisi 3 gånger, Falasarna 3 gånger (rakt västerut från Platanias, förbi Kastelli) Ett mycket fint bad! När ni kommer ner mot havet skall ni se till att köra norrut innan ni kör ner till havet, dvs komma ganska långt norrut på stranden. Det finns en taverna, kommer inte ihåg namnet, där vi ställde bilen och gick ner till stranden strax nedanför. Missa inte heller den lilla byn Paleochora! Stranden ligger på högra sidan på "udden" uppifrån sett, ni förstår när ni kommer på vägen ner. Ligger öster om Elafonisi. Tar nästan lika lång tid som till Elafonisi men lite bättre väg. Det är en fantastisk vy ut över havet och utsikten ner mot byn när man kommer fram längs vägen och ser byn. Stanna flera gånger längs vägarna utmed kusten och bara njut! Vi åkte till Chania ett par kvällar och till Rethimnon en kväll. Frihet att åka vart man känner utan att kolla busstider mm. Det är ÄVENTYR!
VÅGA, och Lycka till!
Hälsningar Håkan, Värnamo
Om en vecka bär det av till Milos, Sifnos och Naxos!_B-anana

platanias06
2008-07-17, 02:44
Ideal är så bra!!! Har inte bott där, men spenderat många "Days Off" där, tittat på beach volleyboll och bara slappat! För att inte prata om efterfesterna efter de grekiska aftnarna... *ler* DÅ är det inga turister som ser vad som sker! ;-) Hur som, jättefint, med en härlig sandstrand! Personalen är toppen, lärde känna dem väl under mina 6 månader. Speciellt lilla Maria som e servitris! Hon e så rar och alltid lika glad!
Elafonissi, ja man KAN inte åka till Kreta utan att ha upplevt detta paradiset! Jag har själv, med vänner, hyrt bil och kört själv. Sååå himla farligt är det inte, tycker att folk förstorar upp det hela lite. Rekommenderar verkligen att köra själv, stanna var man vill, inte ha några guiders tider att gå efter osv.

Önskar er en härlig semester! bye_bye

Hej!!!

Jag och min familj (man + 2 grabbar 5 och 13 år) ska åka till Platanias 12 augusti..vi ska bo på Ideal Beach (apollo)..är det nån som bott där och kan förhoppningsvis ge oss några positiva omdömen om lägenheterna och området...
vi har tänkt ta en dagstur till Elafonissi..läser inlägg om krokiga vägar och branta stup..usch jag som inte gillar höjder..vi hade tänkt hyra bil för att ta oss dit..har ni nått bra bolag att rekomendera och vad kostar det att hyra ett dygn med alla försäkringar man behöver..eller kanske man tar bussen trots allt..vad kostar det för oss alla är det samma busspriser för barn/ungdom..kan man kliva på bussen i Platanias eller måste man åka via Chania..hur länge tar det och måste man byta buss..hur ofta går bussarna..

Hoppas nån kan ge mig svar på mina funderingar...

platanias06
2008-07-17, 02:49
Kan bara säga att jag håller med om vartenda ord!!! Att köra själv = Frihet! Fallassarna är ju också helt fantastiskt... Jag som vill bada, utan att behöva vandra en mil innan jag har vattnet upp till låren, föredrar ju då Fallassarna. Men det är kanske inte barnvänligt precis..... Ofta höga härliga vågor! :)

Hej!

Vi hyrde bil hos Speed Wheel. Perfekt, bra service.
Och! Våga hyra bil, det är ett sånt äventyr att åka runt lite på egen hand.
Bli inte skrämd av "krokiga vägar" till Elafonisi! Visst det tar tid, ett par timmar, men det är värt detta, tro mig! Jag kommer inte ihåg vilken väg som var bäst, det fanns tre möjligheter från Platanias (sista biten är samma) Vi åkte alla tre varianterna. Den vanligaste vägen är det lite mer trafik, bussarna kör där. Tar man den vägen skall man komma iväg tidigt innan bussarna. När man åker hem låter man bussarna köra först och väntar en stund. Vägen norrut längs kusten är fantastisk på hemvägen, VILKEN SOLNEDGÅNG!! Vägarna är krokiga och känns lite kusliga att köra på. Men inget skulle få mig att låta bli! BARA ÅK! Vi hyrde bil i 10 dagar! Vi var i Elafonisi 3 gånger, Falasarna 3 gånger (rakt västerut från Platanias, förbi Kastelli) Ett mycket fint bad! När ni kommer ner mot havet skall ni se till att köra norrut innan ni kör ner till havet, dvs komma ganska långt norrut på stranden. Det finns en taverna, kommer inte ihåg namnet, där vi ställde bilen och gick ner till stranden strax nedanför. Missa inte heller den lilla byn Paleochora! Stranden ligger på högra sidan på "udden" uppifrån sett, ni förstår när ni kommer på vägen ner. Ligger öster om Elafonisi. Tar nästan lika lång tid som till Elafonisi men lite bättre väg. Det är en fantastisk vy ut över havet och utsikten ner mot byn när man kommer fram längs vägen och ser byn. Stanna flera gånger längs vägarna utmed kusten och bara njut! Vi åkte till Chania ett par kvällar och till Rethimnon en kväll. Frihet att åka vart man känner utan att kolla busstider mm. Det är ÄVENTYR!
VÅGA, och Lycka till!
Hälsningar Håkan, Värnamo
Om en vecka bär det av till Milos, Sifnos och Naxos!_B-anana

Emji
2008-07-23, 00:06
Hej!

Kom hem förra veckan från en tre veckor lång kretasemester, och två av veckorna spenderades just på Ideal Beach i Platanias! Ni kommer INTE bli besvikna på hotellet, i mina ögon är det så bra som det bara kan bli! Jättefina och fräscha hotellrum, hela hotellanläggningen är jättefin och det råder en väldigt avslappnad stämning! Poolområdet är jättefint, och ligger precis vid stranden som har mysiga bastparasoller och beachservice! Och som redan sagt, personalen är underbar! Man blir så varmt välkommen, att det är överväldigande! Jag tror att ni kommer få det underbart, jag skulle gärna åka dit igen!

platanias06
2008-07-23, 02:19
Precis vad jag skrev om Ideal! De e underbara där!!! Speciellt... Hmm... Minns inte hans namn! Men han sitter ofta precis vid stranden och tar bla. betalt för solsängarna. Han är UNDERBART snäll och rolig! Så många kul minnen, gratis drinkar, champagne-regn efter baren har stängt! Så himla bra o kul ställe! Kan tänka mig att det e det perfekta stället att bo på!Ang_elx

Hej!

Kom hem förra veckan från en tre veckor lång kretasemester, och två av veckorna spenderades just på Ideal Beach i Platanias! Ni kommer INTE bli besvikna på hotellet, i mina ögon är det så bra som det bara kan bli! Jättefina och fräscha hotellrum, hela hotellanläggningen är jättefin och det råder en väldigt avslappnad stämning! Poolområdet är jättefint, och ligger precis vid stranden som har mysiga bastparasoller och beachservice! Och som redan sagt, personalen är underbar! Man blir så varmt välkommen, att det är överväldigande! Jag tror att ni kommer få det underbart, jag skulle gärna åka dit igen!

Emji
2008-08-13, 19:41
Precis vad jag skrev om Ideal! De e underbara där!!! Speciellt... Hmm... Minns inte hans namn! Men han sitter ofta precis vid stranden och tar bla. betalt för solsängarna. Han är UNDERBART snäll och rolig!

Ahh, du menar nog Bec?? Ja, han är verkligen toppen, vi blev rejält bortskämda av honom när vi var där! Och Maria är också underbar, gladare människa har jag nog aldrig sett, haha! Hon hade alltid ett leende på läpparna, och sådant gör så stor skillnad när man bor på ett hotell. :)

platanias06
2008-08-14, 20:15
Ahh, du menar nog Bec?? Ja, han är verkligen toppen, vi blev rejält bortskämda av honom när vi var där! Och Maria är också underbar, gladare människa har jag nog aldrig sett, haha! Hon hade alltid ett leende på läpparna, och sådant gör så stor skillnad när man bor på ett hotell. :)
Ja men visst!!!!! Lilla goa Maria! Ständigt leende, oavsett hur stressigt de än hade det! Hon är fantastisk! Nästa gång jag åker hoppas jag kunna bo på Ideal... Ser dystert ut i år, får nog nöja mig med min Juni-tripp... :( Men nu har man något att jobba o kämpa för till våren/sommaren i alla fall! Det är väl det enda som håller den värsta höst/vinter depressionen borta! :)

Emji
2008-08-18, 14:13
Nästa gång jag åker hoppas jag kunna bo på Ideal... Ser dystert ut i år, får nog nöja mig med min Juni-tripp... :( Men nu har man något att jobba o kämpa för till våren/sommaren i alla fall! Det är väl det enda som håller den värsta höst/vinter depressionen borta! :)

Det var första gången jag var i Platanias nu i somras, och annars brukar jag tänka att jag ska prova något nytt varje gång jag åker någonstans, men Platanias och Ideal Beach känner jag att jag gärna åker tillbaka till! Det var alldeles perfekt! Och ja, verkligen, man behöver något att längta till, en Greklandsresa att se fram emot, för att kunna ta sig igenom den mörka vintern. Usch, minst 9 månader innan det lär vara aktuellt att åka iväg igen.... Nej, man ska inte börja räkna på det, då blir det så dystert, hehe! :)