handdator

Visa fullständig version : Spiser man røkt laks i Grekland?


NaxosNille
2007-04-24, 13:36
Røkelaks blir jo i Norge regnet som en delikatesse, men blir dette spist i Hellas? Tenkte det ville være en fin ting å ta med til greske venner, men hvis det er like spesielt for dem å spise som f.eks. svensk surstrømming eller islandsk gravat haj er for oss nordmenn, så kanskje vi skulle funnet på noe annet? Vil så gjerne ta med noe som er typisk norsk, men det bør vel helst være noe som ikke er altfor eksotisk:)

Eva L
2007-04-24, 13:42
Ren och älgkorv har jag haft med till Grekland. Har uppskattats både där och här hemma av greker. Har även tagit med egenhändigt hemlagad hjortronsylt som vi lämnade som present på en taverna i Parga där vi var några som åt kalimeramiddag.

Eva

UlfWiman
2007-04-24, 14:34
Rökt lax finns att köpa på Lidl här på Kreta. Det som är populärt är älg och ren som är rökt eller torkad samt naturligtvis hjortronsylt.

Uffe

Bebbe
2007-04-24, 14:41
Finns det svenskt kaffe på hotellet??;) Nej skämt å sido. Jag har för emj att jag har ätit det på kreta.

anoula
2007-04-24, 15:14
Finns det svenskt kaffe på hotellet??;)
Norskt då?:D

Jag har också ätit rökt lax i Grekland. Vi har några norska vänner som brukar ta med sig flera kilo rökt lax när de kommer. Sedan äter vi lax till frukost varje morgon med fetaost. Mmmm smarrigt!

Kalimera
2007-04-24, 15:59
Vi hade med gravad varmrökt lax i höstas och bjöd våra vänner på. För dem var det första gången de smakade lax. Har aldrig sett greker äta så mycket under så kort tid. Det blev succé!

Elisalinn
2007-04-24, 16:16
Vi hade med gravad varmrökt lax i höstas och bjöd våra vänner på. För dem var det första gången de smakade lax. Har aldrig sett greker äta så mycket under så kort tid. Det blev succé!

Har samma erfarenhet med rökt lax, dessutom kan tilläggas att västerbotten- och prästost också "går hem stort". Numera vågar vi icke resa utan dessa ostar.
klapp_klap

Jennie
2007-04-24, 19:03
Hej!!
Vi köper kallrökt lax på Sklavenitis, finns både färdigpackad skivad och oskivad i delikatess disken. Det verkar vara greker som köper oxå, tror inte det är många "utlänningar" i den affären. Jag köper inte upp hela lagret... ;)
Brukar göra sallad eller pastagratäng och det uppskattas av grekerna hemma hos mig.
Förstår att ostarna går åt, jag saknar svensk ost. Finns ju på IKEA men dit kommer man ju inte ofta.
:) :)

malou
2007-04-25, 23:05
På Kalymnos spiser man røkt laks. Hos Babi's (?) har jeg fått servert 'verdens beste' laks- og eggerøre. :) Om laksen var norsk eller svensk? Aner ikke.

monica
2007-04-26, 07:42
Finns även färsk lax på Carefour, och det är många greker som köper den.

Monica

pinulk
2007-04-26, 09:01
Då min "plastpappa" åker till Agios Nikolaos för att hälsa på släkten (hans brorsdotter är gift där) måste han alltid ha med sig rökt lax till mannen Giannis och små färdigpizzor från Finland. Barnen älskar dessa sliskiga små pizzor, som nästan är oätbara.