handdator

Visa fullständig version : Bergsvandring


Monica P
2007-04-24, 12:46
Kommunens idrottsförening DAOK har i år glatt oss med ett nytt initiativ: vandring längs gamla stigar. Jag och Eva gick 4.3 från Pothia till Vathy och 18.3 Chorio-Profit Ilias.

Aldrig hade arrangörerna trott att det skulle bli sån stor uppslutning! Det kom 52 personer första dan och 103 andra! Barn, ungdomar, äldre. Vädret var fantastiskt båda gångerna.

Vägen Pothia-Vathy kallas den italienska vägen. Den går i stora zick-zacksvängar upp ovan stan och ner igen mot Vathy. Det tog oss 3 timmar i maklig fart. På några ställen hade stenras förstört stigen. I Vathy pågick söndagsmarknaden, och det blev en glad överraskning när 52 hungriga och törstiga personer ramlade in på torget. Apelsiner, mandariner, grönsaker, getmjölk, ostar gick åt som aldrig förr, och damen som gjorde honungsmunkar hade fullt upp att göra. En buss tog oss tillbaka till stan.
Förr i världen, innan landsvägen fanns, den som slingrar sig som på en hylla ovan kusten, fick brevbärare och andra gå den här vägen eller ta båt.

Profit Ilias kallas den högsta bergstoppen (mest överallt i Grekland). Där finns en kyrka och gästrum och man brukar gå upp den 19-20 juli då helgonet firas. Nu traskade vi alla 103 i en relativt utsträckt kolonn, det var bitvis jobbigt- men å, vilken utsikt när man väl kom upp! Vi fikade av medhavd matsäck, blev filmade av lokal-TV, vilade, träffade bekanta och solade. Nerfärden blev lite mindre ansträngande utom för de stackars lårmusklerna. Eldröda anemoner lyste överallt på berget.

Två turer till är planerade: från Vathy till Arginoda och på Telendos, från hamnen upp till en liten kyrka på nordsidan. Jag ska absolut vara med.

Eva L
2007-04-24, 13:05
Oh nu blir jag riktigt sugen. Den vandringen hade jag gärna varit med om.

Eva

Lissi
2007-04-24, 13:54
Samma här!!! Men man kan väl gå själv också???

Lissi

Monica P
2007-04-24, 17:39
Ingen risk att du kommer bort! Hela Kalymnos ligger nedom fötterna.
Stigarna är delvis färgmarkerade- blå pluttar här och där.
Det finns en del kartor för planering men jag vet inte om de är exakta.

Riitta
2007-04-24, 19:25
Där ser ni alla att Kalymnos är bäst:D Tror jag flyttar dit genast:rolleyes: :)

Riittabye_bye